• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 91052516095
  • منبع : نمایندگی لرستان

/معرفی جاذبه‌های تاریخی لرستان/

خانه صدرزاده نبوي طباطبائي، بنایی ارزشمند و تاریخی در لرستان

خانه صدرزاده نبوي طباطبائي، بنایی ارزشمند و تاریخی در لرستان

ایسنا/لرستان خانه مرحوم صدرزاده نبوي طباطبائي يكي از خانه‌هاي ارزشمند و تاريخي شهرستان بروجرد است.

خانه مرحوم صدرزاده نبوي طباطبائي يكي از خانه‌هاي ارزشمند و تاريخي شهرستان بروجرد است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا) - منطقه لرستان، خانه قديمي مرحوم صدرزاده نبوی طباطبائی يكي از خانه‌هاي ارزشمند و تاريخي شهرستان بروجرد بوده كه در محله صوفيان، ‌يكي از محلات چهارگانه شهر تاريخي بروجرد با فاصله نه چندان زيادي از خانه‌هاي مرحوم حاج‌‏آقا كمال طباطبائي، ‌مرحوم افتخارالاسلام طباطبائي و مرحوم مصري و چند خانه قديمي ديگر كه مي‌توان از آنها به عنوان يك مجموعه ياد كرد احداث شده و مساحت آن حدود دو هزار متر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد در این رابطه به خبرنگار ایسنا، گفت: اين عمارت قديمي مشتمل بر دو بخش ساختمان و حياط جديدساز و ساختمان و حياط قديمي است.

"حجت‎الله یارمحمدی" افزود: ساختمان و حياط جديدساز حدود 30 الي 40 سال پيش تجديد بنا شده است و در غرب دالان ورودي اصلي قرار دارد.

وی با بیان اینکه اين بخش داراي دو طبقه ساختمان است، اظهارکرد: طبقه همكف آن شامل يك اطاق سه دري در وسط و راه‎پله‌اي در شرق بوده و در بخش غربي نيز يك اطاق و انباري در كنار هم احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، تصریح کرد: طبقه اول اين مجموعه شامل يك پلكان و سه اطاق تودرتو در جبهه غربي و يك اطاق مجزا در قسمت شرقي بوده كه بر روي بخشي از دالان ورودي احداث شده است.

یارمحمدی ادامه داد: در آخرين بخش جنوبي مجموعه جديدساز يك حياط واقع شده كه تمام اطاقهاي غربي، پنجره‌هايي از طرف جنوب به اين حياط و از طرف شمال به حياط اصلي دارند.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان و حياط قديمي شامل ديوار پيرامون حياط اصلي، نظير بسياري از خانه‌‌هاي قديمي شهر بوسيله طاقهاي آجري نماسازي شده كه حوضي سنگي و باغچه‌اي نسبتاً بزرگ در وسط آن احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، ادامه داد: ساختمان اين قسمت داراي بخش‌هاي طبقه همکف، طبقه اول و طبقه سوم است.

یارمحمدی اضافه کرد: طبقه همكف شامل يك اطاق پنج دري در وسط و دو پلكان در طرفين و اطاق سه‎دري در پشت آن و فضاي حمام قديمي كه شامل حمام سرد(سربينه) ‌و حمام گرم(گرمينه) ‌و خزينه بوده كه در حال حاضر بخشهاي عمده آن تخريب و بصورت جديد، بازسازي شده و قسمت‌هايي از آن اكنون موجود است. در طرفين اطاق پنج دري دو شبستان زمستاني بصورت قرينه با طاق قوسي احداث شده است.

وی اظهارکرد: طبقه اول در وسط دو راه پله، يك تالار هفت دري و در پشت آن يك پس تالار پنج دري احداث، كه پوشش سقف آن تيرچوبي و با تزئينات چوب و نقاشي مزين شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، افزود: از قسمت انتهايي پس‎تالار يك ورودي به طرف حمام و پس از آن به كوچه مجاور راه دارد و در طرفين پلكان اصلي دو اطاق بصورت قرينه وجود دارد كه در پشت اطاق ضلع غربي، حياط خلوت و در پيرامون آن مطبخ، ‌انبار و ورودي ديگري كه به دالان ضلع شمالي منتهي مي‌شود،‌ احداث شده است.

یارمحمدی گفت: طبقه دوم شامل يك تالار هفت دري كه سابق بصورت مهتابي(بهارخواب) بوده و با اندك تغييراتي بصورت كنوني درآمده و در پشت اين اطاق يك اطاق ديگر بصورت پس تالار وجود دارد كه قبل از تغييرات ايجاد شده مستقيماً‌ به مهتابي راه داشته است.

وی تصریح کرد: دراين طبقه هم نظير بخش زيرين دو اطاق قرينه در جبهه شرقي و غربي احداث شده و حد فاصل اطاق هفت‎دري و اطاق‌هاي طرفين، فضاهايي كه اصطلاحاً‌ آن را قهوه‏خانه مي‌گويند و بر روي پلكانهاي اصلي ايجاد شده، وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، ادامه داد: اين اطاق‌هاي باريك به تالار، پس تالار و اطاق‌هاي غربي و شرقي راه دسترسي دارند و ‌با راه ورودي به يكديگر مرتبط مي‌شوند.

یارمحمدی اضافه کرد: ورودي اصلي بنا كه اكنون بصورت يك دالان سرپوشيده بوده در گذشته داراي يك هشتي (مياندري) زيبا بوده كه متأسفانه سالها پيش، تخريب و به شكل كنوني تغيير يافته كه بخش‌هايي از نماسازي ديوار هشتي اكنون موجود است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha