• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 91111710409
  • منبع : نمایندگی یزد

مصرف نوشابه‌های گازدار برای کودکان ممنوع

مصرف نوشابه‌های گازدار برای کودکان ممنوع

ایسنا/یزد کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اجتناب کودکان از نوشیدن نوشابه های گازدار گفت: والدین باید مراقب باشند کودکان به مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌هایی که در بطریهای پلاستیکی عرضه می‌شود، عادت نکنند.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اجتناب کودکان از نوشیدن نوشابه های گازدار گفت: والدین باید مراقب باشند کودکان به مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌هایی که در بطریهای پلاستیکی عرضه می‌شود، عادت نکنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، علی اکبر کمالی اردکانی اظهار کرد: نوشابه‌های گازدار به دلیل مقدار بسیار زیاد قند و رادیکال‌های آزادی که دارند، موجب آسیب به بافت‌های بدن، چاقی و اضافه وزن، ابتلا به دیابت و پیشرفت عوارض و مشکلات ناشی از دیابت می‌شوند.

وی توصیه کرد: افرادی که به جای نوشیدنی‌های سالم مانند شیر کم چرب و آبمیوه طبیعی، نوشابه گازدار مصرف می‌کنند، به مقدار کافی ویتامین A، کلسیم و منیزیم دریافت نکرده و از طرف دیگر اسیدفسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار موجب برداشت کلسیم و منیزیم از بافت‌های بدن می‌شود و مقدار این مواد مغذی را در بدن کاهش می‌دهد.

کمالی خطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که زیاد نوشیدنی گازدار مصرف می‌کنند، بیشتر است و پوکی استخوان در آنها زودتر آغاز می‎شود.

وی با بیان این که ضرر نوشابه‌های گازدار رژیمی و غیررژیمی تنها به قند زیاد و رادیکال‌های آزاد و اسید فسفریک موجود در آنها محدود نمی‌شود، گفت: حتی بطری‌های پلاستیکی نوشابه برای سلامت مضر هستند.

این کارشناس با اشاره به این که بطری نوشابه‌های گازدار نوعی ماده شیمیایی سمی موسوم به بیسفول A دارد که می‌تواند از بطری به نوشابه و پس از مصرف نوشابه به بدن وارد شود، عنوان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که بیسفول A با تعداد زیادی از بیماریها از جمله نقص سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد.

وی افزایش وزن در اثر قند موجود در نوشابه‌های گازدار را از دیگر عوارض این نوشیدنی عنوان کرد و گفت: کافئین موجود در این نوشابه‌ها می‌تواند سبب کاهش تراکم استخوان شود و جذب کلسیم را کاهش دهد.

کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اجتناب کودکان از نوشیدن نوشابه‌های گازدار تصریح کرد: عادت به مصرف زیاد نوشابه گازدار و افزایش وزن، فعالیت فیزیکی کودکان را محدود می‌کند و آثار منفی در آنها خواهد داشت.

وی یادآور شد: کافئین هم می‌تواند در آنها اختلال خواب به وجود آورد و اگر شرایطی مانند کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش وزن هم در نظر بگیریم، از طرف دیگر کافئین موجود در آن ماهیت استخوان را تغییر و تراکم آن را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha