• جمعه / ۷ تیر ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92040703473

حسن انوری:

تمسخر واژه‌های فرهنگستان از سر ناآگاهی است

تمسخر واژه‌های فرهنگستان از سر ناآگاهی است

حسن انوری معتقد است: مقاومت مردم در برابر واژه‎های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سر ناآگاهی است و اگر برای جا افتادن این واژه‎ها تلاش شود، این‎ها در بین مردم جا می‎افتند.

حسن انوری معتقد است: مقاومت مردم در برابر واژه‎های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی از سر ناآگاهی است و اگر برای جا افتادن این واژه‎ها تلاش شود، این‎ها در بین مردم جا می‎افتند.

این فرهنگ‌نامه‎نویس پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برخورد منفی مردم با واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: به نظر من، دلیل این نوع برخورد، ناآگاهی است. تا آن‌جایی که من می‌دانم، واژه‌های فرهنگستان علمی است و در حوزه فناوری‌ها و علوم هم فرهنگستان به واژه‌سازی دست زده و این واژه‌ها واژه‌های خوبی هستند.

او افزود: در زمان رضاشاه هم وقتی فرهنگستان اول در مقابل «عدلیه»، «دادگستری» را قرار داد، مردم این واژه‌ها را هم مسخره می‌کردند. اما الآن «دادگستری» جا افتاده است و کسی «عدلیه» را به کار نمی‌برد. اما باید توجه کنیم این واژه‌ها خود به خود جا نمی‌افتند و باید برای عمومی شدن‌شان تلاش شود و مترجمان و اهالی فرهنگ در این زمینه نقش زیادی دارند.

انوری در ادامه اظهار کرد:‌ من جزو کسانی که در واژه‌گزینی فرهنگستان فعال هستند، نیستم؛ اما به نظرم این واژه‌ها خوب هستند و تا آن‌جا که توانسته‌ام، از این واژه‌ها در فرهنگ‌هایم استفاده کرده‌ام.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۰۹:۳۰

اولا که آقاي دکتر در زمان رضا شاه هنوز به دنيا نيامده بودند و بنابراين نمي‌توانسته‌اند شاهد باشند که مردم آن زمان هم فرهنگستان را مسخره مي‌کردند. ثانيا صحبت فرهنگستان آن زمان نيست بلکه فرهنگستان اين زمان است. ثالثا خود آقاي دکتر حاضرند در يک مهماني بگويند نوه ما امروز زياد "برگک" خورده و دلش درد گرفته بود؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۰:۱۱

نخير آغاي انوري مسئله تمسخر نيست مسئله اينجاست که شما هرچي ميرسه جلو دستتون ميگين و فکر ميکنين مردم ايران چشمشون به دهن فرهنگستانه که هر چي ميگه اونام تکرار کنن. مگه مردم مسخره هستن که همچين کلمه‌هاي خنده‌داريو بگن؟ "کش لقمه" هم شد اسم؟؟؟؟؟؟ بعدشم شما اومدين کلماتو فارسي کنين يا عربي؟؟؟ "فست فود=غذاي آماده" غذا عربي نيست؟ آقاي محترم مردم ايران بازيچه نيستن

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۱:۱۳

يه عده آدم دور هم جمع مي‌شن و تعدادي کلمه عجيب و غريب از خودشون در ميارن که واقعا باعث خنده ميشه بعد چطور انتظار دارن اين واژه‌ها بين مردم جا بيفته؟مثلا فکر کنين به جاي چيپس بايد بگي برگک!!!!!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۱:۲۳

چارتا کلمه قابل پذیرش و بدرد بخور درست کنید تا مردم هم استفاده کنند. آخه ورداشتین به کراوات گفتین درازآویز، می‌خواین ملت نخندند؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۱:۲۸

فرهنگستان زبان و ادب فارسي را افراد دو يا چند شغله اداره مي‌کنند و تنها تصويب واژگان تازه و اعلام کردن آن به هيچ‌وجه کافي نيست و بايد از ضمانت اجرايي لازم هم برخوردار باشد. براي اين کار بايد ابتدا به مسئولين تراز اول کشور و ادارات دولتي و همين طور صدا و سيما و رسانه‌هاي نوشتاري به ويژه دولتي به صورت جدي ابلاغ و به طور جدي پيگيري شود.

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۲:۴۶

يه سوال! خود آقاي دکتر هم تو اجتماع از اين کلمات استفاده ميکنه؟ واکنش مردم چي بوده؟؟؟

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۳:۰۷

نظرات دوستان از آقايان فرهنگستان کارشناسي‌تره. مرسي

avatar
۱۳۹۲-۰۴-۰۷ ۱۷:۵۷

اگر فرهنگستان از افراد شايسته تشکيل مي‌شد واژگان بهتري پيشنهاد مي‌داد. متاسفانه بسيار افراد لايق‌تر هستند که در فرهنگستان حضور ندارند.