• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 92042917775
  • منبع : نمایندگی مازندران

غذاهای محلی ماه مبارک رمضان در مازندران

غذاهای محلی ماه مبارک رمضان در مازندران

ایسنا/مازندران سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اوحلوا، قماق، شکر پلا، ترش او، راغون دشو و شیرآش از جمله غذاهای مورد استفاده مردم مازندران در گذشته‌های دور بوده است.

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اوحلوا، قماق، شکر پلا، ترش او، راغون دشو و شیرآش از جمله غذاهای مورد استفاده مردم مازندران در گذشته‌های دور بوده است.

طوبی اصانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، اظهارداشت: در گذشته‌های دور مراصلات تجاری با محدودیت بسیار انجام می‌شده و تنوع در مواد غذایی بسیار اندک و مانند امروز نبوده است.

وی ادامه داد: مردم هر منطقه از مازندران با توجه به مواد اولیه خوراکی موجود در محیط پیرامون و فصل برای خود خوراک تهیه می کردند.

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: بومیان ساکن مازندران می‌دانستند با درنظرگرفتن شرایط آب و هوایی و با توجه به کار سخت کشاورزی، دامداری و طولانی بودن روز در زمان روزه داری از کدام مواد طبیعی با چه ترکیبی خوراک تهیه کنند تا تحمل این ایام برای آنان آسان شود.

وی خاطرنشان کرد: اوحلو، قماق، شکر پلا، ترش او، راغون دشو و شیرآش از جمله غذاهای مورد استفاده مردم مازندران در گذشته های دور بوده است.

او حلوا

اصانلو تصریح کرد: اوحلوا از مخلوطی از آب، شکر و کمی شیره خرمالو وحشی به دست می آمده که آرد و شیره خرمالو نگهدارنده بسیار خوبی محسوب می شده است.

قماق

وی ادامه داد: بومیان ساکن مازندران مخلوطی از برنج را خیس کرده و آرد کمی درشت تر، تخم مرغ، ادویه، کنجد و شکر را به آن افزوده و مانند کتلت سرخ می کنند.

شکر پلا

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: شکر پلا شامل مخلوطی از شکر قرمز و برنج است.

ترش او

اصانلو اظهارداشت: طرز پخت این غذا این است که مخلوطی از آرد، برنج نیمه و آرد را قوام آورده و کمی ادویه و سیر داغ با ترشی آلوچه جنگلی به عنوان آش در افطار خورده می شود.

راغون دشو

وی یادآور شد: در این غذا کره محلی را آب کرده و شیره خرمالو به آن اضافه می‌کنند و به عنوان خورش روی برنج ریخته و در زمان سحر می خورند.

شیر آش

سرپرست پژوهش مردم شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: این غذا شامل مخلوطی از شیر، برنج و کمی نمک است که به عنوان افطار خورده می‌شد.

کد خبرنگار : 49006

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha