• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 92091208715
  • منبع : نمایندگی یزد

سد کاسه‌رود، تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد در استان یزد

سد کاسه‌رود، تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد در استان یزد

ایسنا/یزد سد کاسه رود به عنوان تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد استان یزد و شهرستان ابرکوه با وسعت چهار کیلومتر مربع و 5 میلیون مترمکعب آب، علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری شهرستان، زیستگاه دائم تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی به تعداد به بیش از 5000 قطعه است.

سد کاسه رود به عنوان تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد استان یزد و شهرستان ابرکوه با وسعت چهار کیلومتر مربع و 5 میلیون مترمکعب آب، علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری شهرستان، زیستگاه دائم تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی به تعداد به بیش از 5000 قطعه است.

این زیستگاه منحصر به فرد به صورت روزانه توسط مامورین اجرایی، پایش و از تخلفات شکار و صید جلوگیری می‌شود. در ضمن تصاویر زیاد و فیلمبرداری‌های جالبی از 35 قطعه فلامینگو و پرندگان دیگر در این زیستگاه آبی تهیه شده است.

محمد مهدی صادقی، مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: پروژه ساخت سد کاسه رود از سال 88 شروع شد و در سال 89 پایان یافت و در نهایت در سال 90 آبگیری شد. ارتفاع منطقه کاسه رود از سطح دریا 1500 متر و وسعت آن 4 کیلومتر مربع است، ارتفاع بند 5 متر است و سرریز آن با حجم آبگیری 4.5 میلیون متر مکعب است.

وی افزود: این بند در سال 88 وجود داشت و از سوی آب منطقه‌ای ایجاد شده بود که تکمیل پروژه توسط اداره منابع طبیعی ابرکوه، شروع و ارتفاع آن را افزایش دادیم.

این مسوول، اجرای این پروژه را با هدف حفاظت از جاده حفاظتی یزد - شیراز، عنوان و تصریح کرد: هرساله تخریب‌هایی متوجه جاده حفاظتی یزد - شیراز می‌شد و جاده را گاها به مدت 24 تا 48 ساعت مسدود می‌کرد که با افزایش ارتفاع بند از سال 90 این معضل رفع شد.

وی، هدف ایجاد سد کاسه رود را انتقال آب به منطقه شرق ابرکوه دانست و افزود: این منطقه در چند سال اخیر در اثر خشکسالی، به شدت دچار خسارت شده و اکثر قنوات و چشمه‌های منطقه خشک شده است که با این انتقال آب، مشکل کم‌آبی منطقه شرق ابرکوه رفع می‌شود.

صادقی گفت: سد کاسه رود در 20 کیلومتری جاده یزد - ابرکوه به عمق 9 کیلومتر قرار گرفته و با آبی که پشت بند جمع می‌شود حیات وحش بسیاری به این منطقه آمده است، به طوری که پرنده‌های مهاجر در این منطقه اتراق می‌کنند و حتی تولید مثل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سد کاسه رود به لحاظ محیط زیستی به مکان خوبی تبدیل شده است و دریاچه‌ای در منطقه کویر ایجاد شده که مردم در اوقات فراغت به عنوان یک تفرجگاه از آن استفاده می‌کنند و این در حالی است که این منطقه امکانات تفریحی و رفاهی ندارد و چنانچه فردی در زمینه گردشگری در این منطقه سرمایه گذاری کند محل مناسبی برای گردشگری خواهد بود.

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: براساس کنوانسیون رامسر، کلیه آبگیرهای سطحی، دائمی، موقت، شور و شیرین در زمره تعریف تالاب قرار می‌گیرند، بنابراین سد کاسه رود اگرچه یک سازه انسان ساخت است ولی اکنون می‌توانیم به آن عنوان تالاب بدهیم چرا که مقدار قابل توجهی آب پشت بند جمع شده و تعدادی ماهی کوچک و قابل مصرف پرندگان در آن وجود دارد. همچنین رویش گیاهی که در حاشیه تالابها دیده می‌شود در حاشیه این تالاب در حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در شعاع قابل توجهی در اطراف این تالاب، محیط آبی مناسبی برای پرندگان وجود دارد و همین طور منطقه مسیر عبور پرندگان مهاجر است، هرساله تعداد قابل توجهی پرندگان آبزی وارد تالاب می‌شوند به طوری که عمده پرندگان همچون چنگر، اردک سرسبز و حتی پرندگان درشت تر مانند فلامینگو و درنا به صورت فصلی وارد تالاب می‌شوند.

اکبری گفت: با توجه به اینکه این تالاب در منطقه شکار ممنوع "کفه طاقستان" قرار دارد، توسط ماموران اجرایی محیط زیست استان یزد مورد گشت و کنترل و حفاظت قرار دارند.

معاون محیط زیست استان افزود: از آنجایی که شکارچیان بومی استان عمدتا تعداد معدودی از پرندگان آبزی تالاب را که از حلال بودن گوشت آنها مطمئن هستند شکار می‌کنند، به طور کلی پرندگان آبزی در استان یزد نسبت به برخی استان‌ها کمتر مورد شکار قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل حفاظت از این عرصه آبی موجب شده پرندگان مهاجر مدتی را در این تالاب سپری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha