• جمعه / ۹ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92120905472
  • خبرنگار : 71191

اعلام آمادگی یکی از نوادگان کاشف‌السلطنه برای حفظ خانه «پدر چای ایران»

اعلام آمادگی یکی از نوادگان کاشف‌السلطنه برای حفظ خانه «پدر چای ایران»

یکی از نوادگان خاندان کاشف‌السلطنه با اظهار تأسف از وضعیت خانه‌ی جد مادری‌اش، اظهار کرد: حاضرم هر کاری انجام دهم تا خانه‌ی «پدر چای ایران» جنبه‌ی تاریخی مناسب پیدا کند و حفظ شود.

یکی از نوادگان خاندان کاشف‌السلطنه با اظهار تأسف از وضعیت خانه‌ی جد مادری‌اش، اظهار کرد: حاضرم هر کاری انجام دهم تا خانه‌ی «پدر چای ایران» جنبه‌ی تاریخی مناسب پیدا کند و حفظ شود.

شاهرخ فرخ‌ابراهیمی (که از نسل سوم نوادگان کاشف‌السلطنه) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که در چند روز گذشته، هر زمان که برای دیدن خانه‌ی «پدر چای ایران» رفته، با در بسته‌ی خانه‌ی جد مادری‌اش مواجه شده و هنوز نتوانسته است به آن وارد شود، گفت: فکر می‌کنم بسیاری از مردم، مسوولان و اعضای صنف چای، به‌دلیل خدمت‌هایی که «کاشف‌السلطنه» در طول عمرش به ایران کرده است،‌ علاقه‌مند به کمک برای حفظ این خانه‌ی تاریخی هستند. حتی اگر اجازه دهند، می‌توانیم با برگزاری یک مراسم، در راستای تملک خانه، مرمت و رسیدگی به آن تلاش کنیم.

او با اضافه کرد: البته انجام هر اقدامی در این زمینه، به کمک و مساعدت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیاز دارد.

وی با تأکید بر این‌که ارزشمند بودن این بنا علاوه بر قدمت آن،‌ به‌دلیل تعلق داشتنش به یکی از مشاهیر ایران و نخستین شهردار تهران است، افزود: متأسفانه در گذشته، وضعیت آرامگاه «کاشف‌السلطنه» در شهرستان لاهیجان نیز مانند وضعیت کنونی خانه‌اش بود که خوشبختانه با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان، وضعیت نابسامان آن سامان‌دهی و آن آرامگاه به «موزه‌ی چای» در لاهیجان تبدیل شد.

فرخ‌ابراهیمی همچنین توضیح داد: پس از شنیدن خبرها درباره‌ی وضعیت خانه‌ی «پدر چای ایران»، همان روز برای دیدن خانه‌ی «کاشف‌السلطنه» به در خانه‌ی جد مادرم رفتم؛ اما با در بسته مواجه شدم، پس از صحبت‌هایی که با همسایه‌ها درباره‌ی آن خانه داشتم، یک عکس از «کاشف‌السلطنه» و یک عکس از مقبره‌ی او به در چسباندم، تا دست‌ کم همسایه‌ها و افرادی که از این منطقه عبور می‌کنند، بدانند که این خانه‌ی تاریخی و ارزشمند به چه کسی تعلق دارد.

مقبره‌ی کاشف‌السلطنه در لاهیجان

وی همچنین درباره‌ی مالک کنونی این خانه، اظهار کرد: نمی‌دانم مالک این خانه اکنون چه کسی است؛ این بنای تاریخی 60 سال پیش توسط رضاشاه مصادره شد و از آن پس، اطلاعی از سرنوشت آن نداشتم. حیف است که بخواهیم این خانه را به حال خود رها کنیم. اگر به این خانه رسیدگی شود، می‌توان آن را به «موزه‌ی چای» تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا، خانه‌ی «پدر چای ایران» که سبک احداث ساختمان اولیه‌اش، مشابه کاخ احمدشاهی و موزه‌ی آبگینه است و در آن‌ها از آجرهای منقوش پیش‌ساخته برای آرایش بیرونی نمای ساختمان استفاده شده و کاشی‌های قرار‌گرفته در حیاط خانه نیز شبیه کاشی‌های کاخ گلستان هستند، از حدود دو سال گذشته به مرور توسط برخی افراد غارت شد. این خانه اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد، البته دو روز پیش، معاون میراث فرهنگی استان تهران از آغاز بررسی‌های میدانی برای این خانه‌ی تاریخی خبر داد.

انتهای پیام

سرقت کاشی‌های خانه پدر چای ایران

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۰۹ ۱۰:۳۴

بعد از اينکه غارتش کردند، ديگه بايد از چه چيزي حفاظت کنيد؟ چشم مسئولين ميراث فرهنگي روشن. آيا نمي شد اين کار را زودتر انجام داد؟ مثل تمام سناريوها، دولتيها بعد از حادثه مي رسند.