• یکشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 94031709555
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

همه‌چیز درباره «الون»

همه‌چیز درباره «الون»

ایسنا/کرمانشاه «الون»، «هه‌لون» «حلوان» یا «الوند» نام رودخانه‌ای است که از استان کرمانشاه می‌گذرد.

«الون»، «هه‌لون» «حلوان» یا «الوند» نام رودخانه‌ای است که از استان کرمانشاه می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، رودخانه سرزنده و همیشه جاری «الون» در غرب استان کرمانشاه از کوه‌های دالاهو و قلاجه سرچشمه می گیرد. سرچشمه اصلی این رودخانه از سراب اسکندر در غرب قلل زاگرس حد فاصل 32 کیلومتری در شرق دشت ذهاب و در شمال دهستان ریجاب واقع شده است.

این رودخانه پس از گذر از منطقه گردشگری ریجاب وارد تنگ پیران در نزدیکی روستای هدف گردشگری پیران و سپس به جلگه‌ای در پایین روستای بان زرده وارد می شود.

رودخانه الون از میانه شهر سرپل‌ذهاب گذشته و از غرب به سمت قصرشیرین جاری می‌شود و از کناره شرقی رشته کوههای بازی دراز گذشته و به مرکز شهر قصرشیرین می‌رسد.

الون سپس به دهستان نصرآباد در نزدیکی قصرشیرین وارد شده و با رودهای چم امام حسن و با رودخانه تنگاب مخلوط گشته و با عبور از روستای قره صدف به‌طرف شهرستان خانقین در کشور عراق آبریز می شود. الوند پس از عبور از شهرهای قصرشیرین و خانقین در قسمت جنوبی ناحیه دکه و قله از طرف چپ وارد رودخانه سیروان می شود و پس از آن به رود دجله در عراق می پیوندد.

طول رودخانه الون از این سرچشمه تا آبریزگاه دجله 280 کیلومتر و ارتفاع آن از سرچشمه به یک هزار و 500 متر از سطح دریا می‌رسد.

درباره نام این رودخانه باید گفت که واژه الوند، برگرفته از یک واژه از زبانهای آریایی است که به مفهوم «از آن بزرگی یا بلندی» می باشد و نام کوه الوند که در نزدیکی شهر همدان واقع شده نیز از مشخصه های نامهای جغرافیایی در سرزمین آریاییان می‌باشد.

رودخانه های که از بلندی کوهها با شدت جاری می شوند و آبشاری را بوجود می آورند، در گویش های آریایی "هراوند یا هله وند" نامیده شده اند. پس به تعبیری دیگر می توان اینچنین بیان کرد که نام کنونی رودخانه الوند تنها تکاملی دیرینه از واژه آریایی "هله وند" است که در ادبیات عربی به "حلوان" مبدل شده و در گویش کنونی مردم منطقه به زبان کردی به "الون" و یا "هه لون" مشهور شده است.

گرچه در ادبیات عرب حلوان را شهری قدیمی نیز دانسته اند که در ابتدای گذرگاه زاگرس و در مکان امروزین شهر سرپل ذهاب قرار داشته است.

رود الوند ازهمان ابتدا به صورت رودخانه بزرگی در حدود 12 کیلومتر در این دره زیبا جریان دارد، همان‌طور که به راه خود ادامه می دهد، نهرهای متعدد بدان می پیوندند.

پهنای دره ریجاب حدود 500 متر و دو طرف آن سراشیبی ژرفی تشکیل شده و از ابتدا تا انتها از درخت و باغهای میوه پوشانده شده و در اعماق آن رود ریجاب (ریگ آب) جوشان و خروشان از میان سنگها و صخرها در جریان است.

رودبارهای کوچک منطقه ازقبیل آبهای «بان زرده»، «یاران»، «بشیوه»، «قلعه شاهین»، «دیره»، «گلان» و «بزکنه» از طرفی و آب سراب گرم از طرف دیگر هر یک جداگانه در محل های مختلف به آن وارد می شوند.

این رودخانه در مسیر خود در شهرستان قصرشیرین ضمن سیرآب کردن زمین های زراعی و کشاورزی بخصوص درختان نخل و نیزارهای اطراف، با گذر از مرکز شهر جلوه خاصی به آن داده و به نوعی محلی برای تفریح و تفرج دوستداران طبیعت و ماهیگیران شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha