• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95021408579
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

پژوهشگر تاریخ شفاهی توضیح داد؛

تصویر ساختگی از نقاره‌زنی در حرم رضوی

تصویر ساختگی از نقاره‌زنی در حرم رضوی

ایسنا/خراسان رضوی تصویر نقاره‌زنی زنان در حرم رضوی به همراه توضیحی از این تصویر یکی از مطالبی بود که در تلکرام با عنوان "تنها مرتبه‌ای که زنان نقاره حرم را نواختند" انتشار یافت و برشی کوتاه از خاطرات حاج محمدعلی اعتضاد رضوی برای این تصویر نقل شده بود که وی در یکی از خاطرات خود به موضوع گران شدن نان در مشهد اشاره کرده بود که زنان در اعتراض به این موضوع در وسط روز به نقاره‌زنی پرداختند.

تصویر نقاره‌زنی زنان در حرم رضوی به همراه توضیحی از این تصویر یکی از مطالبی بود که در تلکرام با عنوان "تنها مرتبه‌ای که زنان نقاره حرم را نواختند" انتشار یافت و برشی کوتاه از خاطرات حاج محمدعلی اعتضاد رضوی برای این تصویر نقل شده بود که وی در یکی از خاطرات خود به موضوع گران شدن نان در مشهد اشاره کرده بود که زنان در اعتراض به این موضوع در وسط روز به نقاره‌زنی پرداختند.

غلامرضا آذری خاکسار، پژوهشگر تاریخ شفاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: این تصویر ساختگی محض و فتوشاپ است. انتشار این تصویر ساختگی بیشتر یک شیطنت بوده است. اصل تصویر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مصاحبه با اعتضاد رضوی در سال ۸۴ انجام شد این مصاحبه ۳۶۶ صفحه است؛ در تمام این ۳۶۶ صفحه به موضوع نقاره‌زنی زنان در حرم اشاره‌ای نشده است. همچنین در هیچ یک از منابع تاریخی آستان قدس نه در عکس‌ها، اسناد و مصاحبه‌ها به این موضوع اشاره نشده است.

آذری خاکسار افزود: تنها در صورتی این امر امکان‌پذیر است که اعتضاد رضوی در مصاحبه‌ای غیر از مصاحبه خاطراتش به این موضوع اشاره کرده باشد که احتمال این امر نیز بسیار بعید است، اما تصویر کاملا رد و ساختگی است و درست به جای چند آقا تصاویر سیاه و مانند چادر مشکی نشان داده شده است.

این تصویراصلی از آن عکس منتشر شده است که در سال 1283 به ثبت رسیده است.

نقاره زنی

تصویر ساختگی از نقاره‌زنی در حرم رضوی

نقاره زنی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha