• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95071005769
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

هوش انتزاعی چیست؟

هوش انتزاعی چیست؟

ایسنا/اصفهان یک عضو شورای علمی دفتر تخصصی نوجوان گفت: در مدارس و سیستم آموزشی چیزی به عنوان گفت‌وگو تعریف نشده است در حالی که فضای گفت‌وگو باید وجود داشته باشد تا نوجوانان بتوانند بهتر این مسیر نوجوانی را پشت سر بگذارند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عابدی در اختتامیه طرح رو به دریا پیرامون شخصیت نوجوانان اظهار کرد: نوجوانان باید بدانند که مهم ترین تفاوت آن‌ها با دوران کودکی خود در روند رشد هوش و به طور کلی در هوش آن‌ها است. کودکان فاقد هوشی انتزاعی هستند و بر خلاف آن، نوجوانان هستند که دارای هوشی انتزاعی به معنای واقعی کلمه هستند.

وی با بیان اینکه هوش انتزاعی در نوجوانان شکوفا می‌شود، ادامه داد: زمانی که از کودکی پیرامون مفهوم ضرب المثلی مانند "با یک دست نمی‌شود دو هندوانه را بلند کرد"، سئوال کنیم، او در پاسخ به سئوالی پیرامون معنای آن، قطعاً به ما می‌گوید "هندوانه‌ها می‌شکند". با این حال، اگر همین سئوال را از نوجوانی بپرسیم، به طور کامل به ما مفهوم این ضرب‌المثل را می‌گوید و این همان هوش انتزاعی است که از آن صحبت می‌شود.

این عضو شورای علمی دفتر تخصصی نوجوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به درک مسائل اجتماعی توسط نوجوانان گفت: نوجوانان در دوران سنی که قرار دارند، می‌توانند مسائل بسیاری را درک کنند. آن‌ها می‌توانند مسائل اجتماعی را به خوبی در تجزیه و تحلیل قرار دهند که برای مثال چنین رشدی در کودکان عقب افتاده قابل مشاهده نیست. مدرسه سبب رشد هوش نوجوانان می‌شود و اگرچه هوش بسیار مفید است ولی می‌تواند مانع نیز باشد.

پیامدهای منفی هوش!

وی با بیان اینکه اگر نوجوانان نتوانند از این مانع عبور کنند، پیامدهای منفی مختلفی در زندگی آن ها به وجود می‌آید، تصریح کرد: هوش باعث می‌شود بفهمیم زندگی با فلان ماشین بهتر و با کیفیت بالاتری است این خود از پیامدهای هوش است که می‌توند سبب اختلال شود. اگر در این مرحله نتوانیم از هوش عبور کنیم، سبب می‌شود که در زندگی شخصی دچار اختلال شویم. عبور از هوش در دوران نوجوانی به معنای "خرد" است.

عابدی با بیان اینکه نوجوانان خود به خود رشد هوشی دارند، خاطرنشان کرد: در نوجوانی رشد هوش را مشاهده می‌کنیم ولی نباید انتظار رشد خرد را داشته باشیم. نخستین فعالیت مد نظر والدین برای رشد خرد کودکانشان آن است که در این دوران سنی محبت به آن‌ها را داشته باشند.

وی افزود: نوجوانان نیز باید در این دوران سنی از مشورت غافل نشوند؛ مشورت با والدین بسیار مهم است حتی در مسائل بسیار منفی باید مشورت کنند و والدین نیز چنین اجازه‌ای را به فرزندانشان دهند که در همه مسائل بتوانند با آن‌ها مشورت کنند. متأسفانه نوجوانان در این دوران زیاد اهل مشورت نیستند و علاقه به این کار ندارند.

این مشاور خانوادگی تصریح کرد: والدین باید برای پشت سر گذاشته شدن این مرحله از سوی نوجوانان، بتوانند به خوبی آن را مدیریت کرده و فرصت نشان دادن آن ها را بدهند.

وی افزود: گاهی اوقات چنین چیزی مشکلی ایجاد نمی‌کند، بنابراین بهتر است که نوجوانان بتوانند خود را نمایش دهند اما متأسفانه ما در مدارس و سیستم آموزشی چیزی به عنوان گفت‌وگو نداریم.  فضای گفت‌وگو باید وجود داشته باشد که این مسئله نیز سبب می‌شود نوجوانان بتوانند بهتر این مسیر را پشت سر بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha