• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95071307784
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:

شاخص‌های آلودگی هوا در خوزستان باید تعدیل شوند

شاخص‌های آلودگی هوا در خوزستان باید تعدیل شوند

ایسنا/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم تعدیل شاخص های آلودگی هوا در خوزستان گفت: اگر بخواهیم براساس شاخص‌های ESI در رابطه با آلودگی هوا و تعیین شرایط جوی عمل کنیم، شهر اهواز معمولا در شرایط هشدار آب وهوایی قرار خواهد گرفت و با افزایش آلودگی ها، این شهر وارد شرایط اضطرار خواهد شد و 70 درصد سال را باید تعطیل اعلام کنیم.

به گزارش ایسنا، احمدرضا لاهیجان زاده در هفتمین نشست مقابله با ریزگردها که 12 مهرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در حدود 10 سال گذشته کمیته ای ملی تشکیل شد که برای آلودگی هوا در کلانشهرها که عمدتا ناشی از صنایع بزرگ، حمل و نقل و غیره بود، از شاخص‌های ESI به عنوان شاخص استاندارد جهانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، زمانی که این شاخص بین 100 تا 150 بود، برای بیماران تنفسی و قلبی شرایط ویژه مدنظر قرار می گرفت و زمانی که این شاخص میان 150 تا 200 بود وضعیت اضطرار و همچنین زمانی که این شاخص بیش از 300 بود، وضعیت بحران تعیین می شد.

لاهیجان زاده افزود: در کمیته مذکور دولت برای هر دستگاه در وضعیت‌های مختلف وظایفی تعیین کرد؛ برای مثال در وضعیت اضطرار باید مدارس و مراکز آموزشی تعطیل می‌شدند اما پس از وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان دیگر بر اساس آیین نامه دولت در آن کمیته ملی عمل نشد و برای تعطیلی مدارس و غیره در زمان وقوع ریزگردها و شاخص و ارقامی جداگانه تعیین و شاخص های ESI کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: شرایط پایه‌ای و معمول اهواز به گونه‌ای است که در شاخص‌های ESI در شرایط هشدار قرار می گیرد و با کمی افزایش آلودگی به شرایط اضطرار تغییر وضعیت می‌دهد. اگر بخواهیم بر اساس مصوبه دولت در آن کمیته عمل کنیم ممکن است که 70 درصد از روزهای سال در اهواز تعطیل اعلام شود زیرا پایه خوزستان توام با ریزگردها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: اکنون در صورتی که غلظت گرد و غبار در هوا به 1500 میکروگرم در مترمکعب برسد به فکر تعطیلی مدارس می افتیم در حالی که این رقم بسیار بیشتر از شاخص ESI است و در وضعیتی که غلظت گرد و غبار 1500 میکروگرم در مترمکعب باشد، رفتن به مدارس برای دانش آموز خسارت بار و زیان بار است.

وی گفت: بنابراین باید ارقام فعلی ما تعدیل شوند و برای مثال غلظت 1700 میکروگرم در مترمکعب به 1000 کاهش یابد. اکنون سازمان حفاظت محیط زیست کشور درصدد است که 15 تا 21 روز در ماه‌های آذر و دی را در مدارس کلانشهر تهران تعطیل اعلام کند اما برای جبران این تعطیلی‌ها در اردیبهشت‌ماه و خردادماه روزهای بیشتری دانش آموزان به مدارس مراجعه کنند؛ بنابراین تعطیلی درپی وقوع ریزگردها اجتناب ناپذیر است.

لاهیجان زاده با بیان این‌که در مقابله با ریزگردها باید از برنامه های کوچک و خرد خارج شویم و برنامه ریزی دقیقی در خصوص مدیریت آب در دو قرن آینده انجام دهیم، تصریح کرد: در هفته گذشته بخش زیادی از استان خراسان تحت تاثیر پدیده ریزگردها زیر خاک قرار گرفت و علت وقوع این پدیده، کانون های در کشور افغانستان بوده است. اکنون کانون هایی در کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای جنوب شرق شکل گرفته که منطقه خاورمیانه را تحت پوشش قرار می دهد. مثلا در ماه گذشته در کشور کره چندین روز به علت وقوع پدیده ریزگردها تعطیل شد و علت وقوع این پدیده ناشی از کانون‌هایی در کشور مغولستان بود؛ بنابراین روندی در آسیای جنوب شرق شکل گرفته است که موضوعی مهم و فوق العاده از این برای کشورهای خاورمیانه محسوب می شود.

وی با تشریح برنامه ملی مقابله با ریزگردها که در سالهای گذشته تدوین شد، تصریح کرد: در این برنامه برای هر وزارتخانه و سازمان وظایفی در نظر گرفته شد. به دنبال وقوع پدیده ریزگردها به صورت شدید و گسترده در بهمن ماه 93 در خوزستان دولت در اسفندماه همان سال مصوبه ای جهت مقابله با ریزگردها داشت که در این مصوبه برنامه‌هایی برای تک تک دستگاه‌ها و همچنین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این برنامه‌ها پیش بینی شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: در این مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست کشور وظایفی هم در حوزه بین المللی و هم در بخش‌های هماهنگی، نظارت و پیگیری و سنجش آلودگی هوا باید انجام می داد. در جلسه ستاد ملی مقابله با ریزگردها دو روز گذشته به ریاست خانم ابتکار برگزار شد، عملکرد دستگاه‌ها در خصوص این مصوبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برای مثال وزارت امور خارجه تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی بین‌المللی برعهده داشت که این کار اکنون صورت گرفته است. همچنین عقد قرارداد همکاری با وزارت محیط زیست ژاپن به منظور توسعه سیستم های پایش و هشدار در مصوبه سال 93 دولت بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شد. این قرارداد اکنون منعقد و توافقات نهایی آن جهت خریداری سه دستگاه مخصوص جهت اتصال به پایش ها شرق آسیا انجام شده است؛ این دستگاه ها در خوزستان و نقاط دیگری از کشور نصب خواهند شد.

وی با اشاره به افزوده شدن پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان عنوان کرد: اکنون 21 دستگاه سنجش آلودگی هوا در استان وجود دارد همچنین آنالیزور جدیدی خریداری شده که هنوز نصب نشده است. 50 طرح پیشنهادی از سوی دانشگاه‌ها محققان و بخش خصوصی در خصوص مقابله با ریزگردها به اداره کل حفاظت محیط زیست ارسال شد که این طرح‌ها به کمیته مربوطه در سازمان حفاظت محیط کشور جهت بررسی‌های بیشتر ارجاع شد.

لاهیجان زاده از تهیه نقشه تراکنش کانال های ریزگردها توسط سازمان زمین شناسی خبر داد و بیان کرد: 21 میلیارد ریال اعتبار جهت خریداری ایستگاه و احیای تالاب ها به محیط زیست تخصیص یافته است در مصوبه سال 93 دولت مقرر شد وزارت نفت متعهد به همکاری در زمینه راه سازی آب در تالاب هورالعظیم، احداث 39 کاورت درمنطقه آزادگان شمالی، احداث 54 کاورت در منطقه یاران و 12 کاورت در بخش شمالی یاران شده بود.که این امر اجرایی شد همچنین وزارت نفت مطالعات هیدرولوژی را انجام داده واکنون هر فعالیت نفتی در منطقه با توجه به تراز آب در هورالعظیم و این مطالعات انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیاز آبی تالاب هورالعظیم و شادگان را به ترتیب 1.8 و 1.6 میلیارد مترمکعب تعیین کرد که این مساله به وزارت نیرو ابلاغ شد و همکاری خوبی سازمان آب و برق خوزستان انجام داد و اکنون ورودی آب تالار هورالعظیم در سال آبی 94 ـ 95 به 1.1 میلیارد مترمکعب رسیده است در صورتی که این رقم در سال آبی گذشته تنها 377 میلیون مترمکعب بود. طبق گزارش‌های سازمان آب و برق 63 درصد بخش ایرانی تالاب هورالعظیم آبگیری شده است. همچنین بخش‌های از این تالاب که به عراق تخلیه می شد از جمله حوضچه‌های شماره 1 و 2 کاملا مسدود شده است.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: در مصوبه سال 93 دولت منابع طبیعی متعهد به مالچ پاشی و نهال کاری در سطح 500 هکتار بود که تاکنون این اقدام در سطح 650 هکتار انجام شده است. مجموعه منابع طبیعی نیز جهت آبیاری و مراقبت و نگهداری 3 هزار و 608 هکتار از اراضی که استان که تحت عملیات نهال کاری و غیره انجام گرفته بود به 9 میلیارد اعتبار احتیاج دارد و تخصیص این اعتبارات در جلسه دو روز قبلی ستاد ملی مقابله با ریزگردها مورد تاکید رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

وی با بیان این‌که خوزستان اولین استانی بود که مطالعاتی جهت شناسایی کانون‌های داخلی ریزگردها و کاربری این کانون‌ها را انجام داد، تصریح کرد: وزارت نفت باید با همکاری سازمان جنگل‌ها عملیات تثبیت و نگهداری اراضی در سطح 50 هزار هکتار را انجام می داد که نماینده وزارت نفت در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با ریزگردها اعلام کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر انجام این امر داده نشده است. همچنین وزارت راه موظف شده بود تجهیز و بهسازی فرودگاه اهواز جهت فرود و پروازهای اضطراری در زمان وقوع گرد و خاک را انجام دهد و بانک مرکزی نیز باید 24میلیارد تومان تسهیلات جهت بازسازی و عایق سازی حمل و نقل عمومی و ایستگاه های شهری پرداخت می کرد که متاسفانه تاکنون هیچگونه از این اقدامات انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در مصوبه سال 93 دولت وزارت جهاد کشاورزی متعهد به احداث و راه اندازی بادشکن شد که تاکنون گزارشی مبنی بر اجرای این برنامه را به ما ارسال نکرده اند. همچنین مقرر شده بود استانداری اعتباراتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت خریداری ماشین‌های شست و شو جهت پاکسازی معابر پس از وقوع ریز گردها تخصیص دهد که متاسفانه تخصیص این اعتبارات صورت نگرفت.

لاهیجان زاده اظهار کرد: در 10سال گذشته در سال های آبی 86 ـ 87 و همچنین سال آبی 90-91 بیش از 70 روز سال را شاهد وقوع پدیده ریزگردها بودیم اما در سال آبی 94-95 تنها در 27 روز در سال وقوع پدیده ریزگردها را داشتیم. از سال 92-93 تاکنون تعداد روزهای سال که شاهد ریزگردها بودیم روند کاهشی به خود گرفته است. همچنین در سال آبی 92-93 غلظت ریزگردها در خوزستان بیش از 5 هزار میکروگرم در مترمکعب بود.

وی با اشاره به مشکل دستگاه‌های اجرایی در انجام تعهدات خود در مقابله با ریزگردها گفت: سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پیگیری‌های ما جهت تخصیص اعتبارات مصوبه دولت در سال 93، می‌گوید که این مصوبه مربوط به سال 94 بوده و دیگر به پایان رسیده است و امکان تخصیص اعتبارات آن وجود ندارد. در این راستا مقرر شده سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تمدید مصوبه مذکور برای سال 95-96 و در نتیجه تخصیص اعتبارات این مصوبه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha