• شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95101106173
  • منبع : نمایندگی همدان

سکونت بیش از 40 درصد ملایری‌ها در حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده

سکونت بیش از 40 درصد ملایری‌ها در حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده

ایسنا/همدان معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر به وجود 11 میلیون نفر ساکنان مناطق حاشیه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: در 5 دهه اخیر شاهد امواج مهاجرت روستائیان به شهرها و سکونت در مناطق حاشیه‌ای همراه با انجام ساخت‌وسازهای غیراصولی بوده‌ایم که مشکلات و مسائل بسیاری برای شهروندان مدیریت شهرستان ایجاد کرده است.

عبدالعظیم رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر بین 30 تا 34 درصد از جمعیت ملایر حاشیه‌نشین هستند، افزود: اگر به این تعداد، جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده را نیز بیفزاییم شاید به آمار 40 تا 42 درصد جمعیت شهرستان دست یابیم که در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه تعاریف مناطق فرسوده و حاشیه‌های شهر متفاوت است، هرچند شباهت‌هایی نیز در نوع مسائل و راه‌حل‌ها دارند، ادامه داد: محله آیت‌الله طالقانی(ره)، یکی از قدیمی‌ترین محلات با سبقه‌ای به اندازه شهر ملایر است.

رضایی اظهار کرد: متأسفانه ساخت‌وسازهایی که از بدو تأسیس این محله صورت گرفته مبتنی بر اصول و ضوابط شهرسازی نبوده و مشکلاتی در معابر، کیفیت بنا، مصالح و معماری وجود داشته که در یک انباشت تاریخی مسائلی این چنینی ایجاد کرده است.

فرماندار ویژه ملایر به مسأله روستاهای مجاور شهر و مشکل ساخت‌وسازهای انجام شده در خارج از محدوده طرح هادی این روستاها در حریم شهر ملایر اشاره کرد و افزود: 4 روستای مجاور ملایر و ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام شده در اطراف این روستاها در کنار مسأله بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌ای، مشکلات اساسی شهرسازی ملایر محسوب می‌شوند که برای رفع آنها اقدامات خوبی درحال انجام است.

رضایی به گسترش شبکه فاضلاب شهری در کنار بازنگری طرح‌های هادی روستاهای مجاور، گسترش خدمات شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری به عنوان روش‌های مناسب مواجهه با این مسائل اشاره کرد.

ایجاد شغل و امکانات در روستاها مانع مهاجرت می‌شود

وی با بیان اینکه خوشبختانه مسأله ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه شهر و روستاهای مجاور کاهش چشمگیری یافته و در مواردی نیز متوقف شده است، گفت: اگر روستائیان از درآمد کافی برخوردار باشند و بتوانند اشتغال خود را در کنار کشاورزی حفظ کنند و از امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی متناسب نیز برخوردار باشند، به مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها اقدام نخواهند کرد.

فرماندار ویژه ملایر یادآورشد: بنابراین در کنار تأمین نیازها و مطالبات روستائیان به منظور پیشگیری از مهاجرت‌های آینده، باید به ساکنان کنونی مناطق حاشیه‌ای نیز نگاهی ویژه داشت و تأمین امکانات رفاهی، آموزشی، بهداشتی، ورزشی و فضای سبز این افراد را در دستور کار قرار داد.

ضرورت تدوین سند جامع بازآفرینی و توانمندسازی حاشیه‌شهرها

رضایی تدوین سند جامع بازآفرینی و توانمندسازی مناطق حاشیه‌شهرها را اقدامی موثر در راستای رفع مسائل حاشیه‌نشینی دانست و به همراهی نمایندگان شهرستان در راستای رفع مشکلات شهر و پیگیری مطالبات مردم از سوی آنان و اختصاص 2 هزار تن قیر برای مناطق حاشیه‌شهر اشاره کرد.

وی افزود: با وجود تمام این مباحث، ملایر یکی از زیباترین شهرهای کشور است که مسائل آن با نگاه حساس مردم و مسئولان دنبال می‌شود و حتی در مناطق حاشیه‌شهر نیز مشکل حادی وجود ندارد.

فرماندار ملایر اظهار کرد: رفع مسائل موجود نیز با نگاه مبتنی بر اصل انصاف و توجه به حقوق حقه شهروندی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی و کارگروه مربوطه با اعضا و شرح وظایف تدقیق شده قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha