• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95121006744
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

وجود 1000 کانون خطر در مشهد

وجود 1000 کانون خطر در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از وجود بیش از 1000 کانون خطر در مشهد خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن جعفری در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص بررسی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه در مشهد، اظهار کرد: براساس کانون شهرداری‌ها که در سال 1333 تدوین شده برای آتش‌نشانی دو وظیفه در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر آتش‌نشانی‌های سراسر کشور بیش از 160 نوع فعالیت‌ انجام می‌دهند که در قانون نیز پیش‌بینی نشده است.

وی با اشاره به اینکه دو وظیفه اولیه آتش‌نشانی‌ها جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و سیل و رفع خطر دیوارهای ناایمن در شهر بوده است، اضافه کرد: هر حادثه‌ای که در شهر اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه متولی ندارد آتش‌نشانی آن را انجام می‌دهد.

جعفری با بیان اینکه در کشور متولی ایمنی نداریم، افزود: در موضوعات پیشگیرانه آتش‌نشانی تنها وظیفه اخطار را دارد و پس از اینکه به اخطارها توجهی نشد و بعد از یک دوره طولانی مدت 6 ماهه این سازمان می‌تواند به دادگستری نامه بزند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تصریح کرد: به دلیل اینکه آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست در خیلی از مکان‌ها اجازه ورود ندارد.

وی گفت: سازمانی برای تشخیص و ورود به اماکن ناایمن وجود ندارد و آتش‌نشانی‌ها هم صرفا می‌توانند اخطاریه صادر کنند.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 213 پروژه مرتفع در حال ساخت در مشهد داریم، ساختمان‌ها قبل از ساخت باید 22 مبحث مهندسی ساختمان در آن‌ها رعایت شود البته مبحث 22 باید بعد از بهره‌برداری رعایت شود که متاسفانه در پروژه‌های ما این مبحث بعد از بهره‌برداری هم رعایت نمی‌شود به دلیل اینکه متولی ندارد.

ساختمان زیست‌خاور مشابه پلاسکو است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه کاربری‌های سطح شهر بی‌شمار است، گفت: زیست‌خاور یکی از ساختمان‌های مرتفع سطح شهر مشهد است که قدمت زیادی نیز دارد و سیستم‌های اجرایی آن برای زمان ساخت خودش بوده و در حال حاضر از کار افتاده و دیگر قابل استفاده نیست.

وی اضافه کرد: همچنین استقرار ماشین‌های آتش‌نشانی برای اطفای این ساختمان دچار مشکل می‌شود زیرا جایی برای مانور نیست و یکی از ساختمان‌هایی که از نظر ناایمنی مشابه پلاسکو بوده، زیست‌خاور مشهد است.

جعفری گفت: در همه جای دنیا بر طبق قانون بالادستی همه کاربری‌های شهری موظفند سالی یک بار یا سه سال یک بار به آتش‌نشانی یا دستگاه‌های ضابط مراجعه کنند و تائیدیه ایمنی بگیرند همچنین در این کشورها ساختار تشکیلاتی نیز دیده شده است، اما به طور مثال در مشهد مجموع نیروی کارشناس حوزه پیشگیرانه آتش‌نشانی در ساختار تشکیلاتی پنج نفر است.

احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز که مهمان تلفنی این برنامه بود، عنوان کرد: به استناد مواد قانون کار که به بهداشت و ایمنی کار می‌پردازد بازرسین کار حکم بازرسان قضایی را دارند و اگر ساختمانی را ناایمن تشخیص بدهند با دادستانی مکاتبه می‌کنند و حکم تعطیلی کارگاه را صادر می‌کنند.

وی افزود: ساختمان‌هایی که در حال کار هستند بعضی از آن‌ها کاربری مسکونی دارند و حق ورود نداریم، اما ساختمان‌های عمومی مانند هتل‌ها و پاساژها را حق ورود داریم و اگر تشخیص دهیم که ناایمن است به مقام قضایی تحویل می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha