• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 96050804997
  • منبع : نمایندگی مرکزی

/ هویت جهادی، خودباوری و بالندگی/

کارشناس اقتصادی: جهاد دانشگاهی می تواند در مردمی کردن اقتصاد موثر باشد

کارشناس اقتصادی: جهاد دانشگاهی می تواند در مردمی کردن اقتصاد موثر باشد

ایسنا/مرکزی کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه و متخصص در اقتصاد بین الملل با تاکید بر لزوم مردمی کردن اقتصاد در راستای تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی، جهاد دانشگاهی را به عنوان نهادی تاثیرگذار در مردمی کردن اقتصاد دانست.

دکتر حسین موحدی ساوجی در آستانه فرا رسیدن سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی توانمند کردن آحاد مردم است تا زمینه برای حضور مؤثر همه افراد در فعالیت های مولد اقتصاد فراهم شود.

وی بیان کرد: مردمی کردن اقتصاد یعنی مردم در اقتصاد سرمایه هایشان را به کار اندازند و تولید را رونق دهند. از مهمترین نقش های مردم در اقتصاد می توان به مدیریت مصرف یعنی تعادل در مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر اشاره کرد .

این دکترای اقتصادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات، استفاده از ظرفیت های نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی تا چه میزان موثر است؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش ابتدا لازم است تعریف و درک صحیحی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شد. اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی ها و تاکید بر مزیت های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد.

این اقتصاددان افزود: انتظاری که از جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که هم روحیه جهادی داشته و هم از علم و فناوری های روز دنیا مطلع است، این است که در راستای فرهنگسازی مطلوب در جامعه نقش پررنگ تری داشته باشد.

وی افزود: اصولا پیشرفت کشور بستگی به دو عنصر علم و تولید دارد و یک کشور برای دستیابی به اهداف خود نیاز به علم و تولید یا همان عمل و کاری که بر اساس دانش باشد، دارد .

وی گفت: اگر بخواهیم کاهش واردات کالاهایی که توان تولید داخلی بالقوه یا بالفعل در مورد آنها وجود دارد را بررسی کنیم، می بایست نقاط قوت و ضعف تولیدات صنعتی و کشاورزی و همچنین موانع و چالش های مسیر تولید را بررسی کنیم. زیرا نحوه و کیفیت تولید تاثیر مستقیمی بر واردات کالاها نیز خواهد داشت. پس از آن بررسی و شناخت زمینه ها و بسترهای موجود برای رونق بخشیدن به تولید ملی در سطح خرد و کلان را مورد توجه قرار دهیم.

موحدی ساوجی اظهار کرد: اصولا مقوله صادرات یا واردات صرفا نمیتواند به تنهایی مفید یا مضر باشد بلکه باید سیاست های صادرات و واردات اصلاح شود. با آسیب شناسی صورت گرفته در این خصوص می توان موارد متعددی را بیان کرد ولی با توجه به نقش و ظرفیت های جهاد دانشگاهی به نظر می رسد فعالیت و ایفای نقش در زمینه ارتقاء کیفیت که منجر به کاهش خام فروشی مواد اولیه شود توسط این نهاد باید عملیاتی شود.

وی گفت: افزایش کمیت تولیدات فعلی، کمک به تولید کالاهای مورد نیاز با کیفیت های منطبق بر استاندارد جهانی و ارائه آموزش های لازم در این خصوص می تواند باعث کاهش تقاضای بازار داخلی نسبت به محصولات خارجی شده و در نتیجه موجب کاهش واردات نیز می شود. همچنین در زمینه فرهنگی نیز با فرهنگسازی و نهادینه کردن و اصلاح رفتارها و هنجارهای جامعه نسبت به خرید کالاهای داخلی، می توان در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر واقع شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی جهاددانشگاهی گفت: به نظر می رسد در انجام وظایف محوله به دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی اشکالاتی بوده است که انتظار می رفته نهاد جهاددانشگاهی بتواند در راستای رفع این مشکلات نقش آفرینی کند.

وی گفت: همانطور که روحیه جهادی در جهاد و مبارزه نظامی در هشت سال دفاع مقدس توانست علیرغم تمامی کمبودها و نواقص و مشکلات عدیده در مقابل دشمنی که از تمامی امکانات نظامی و سیاسی و کمکهای منطقه ای و جهانی برخوردار بود مقاومت کند، اگر همان روحیه جهادی در راستای اعتلای علم و دانش کشور مورد استفاده قرار گیرد می توانیم به پیشرفت های چشمگیر و معجزه آسایی دست یابیم.

وی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی به عنوان مقوله ای که در دهه اخیر  مقام معظم رهبری آنرا مهمترین دغدغه کشور دانسته اند، جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف می تواند موثر باشد که از جمله آنها تقویت فرهنگ کار و تولید است. در فرهنگ اسلامی کار به عنوان یک ارزش تلقی می شود.  اسلام، مردم را برای برطرف کردن نیازهای زندگی به کار و کوشش امر کرده و از بیکاری، تنبلی و سربار دیگران شدن به شدت منع کرده است.

این کارشناس و متخصص در  اقتصاد بین الملل به لزوم اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف اشاره کرد و گفت: در زمینه اصلاح الگوی مصرف میتوان به چند مورد اشاره کرد که از جمله آنها جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای محصولات خارجی و دوم نهادینه شدن فرهنگ قناعت در بین خانواده هاست. قناعت به معنای مصرف به مقدار کفایت است. بسیاری از کالاها هستند که بود و نبودشان تأثیر چندانی در زندگی ندارند، اما تبلیغات و چشم و هم چشمی ها باعث می شوند  که نیاز کاذب در مصرف کننده به وجود آید.

وی حمایت از تولید ملی را از دیگر مولفه ها دانست و گفت: حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشور محسوب میشود. اگر کالاهای تولیدی یک کشور توسط مردم حاضر در همان اقتصاد خریداری و پشتیبانی نشود آن اقتصاد به زمین خواهد خورد. نهادینه شدن حمایت از تولید ملی در خانواده ها نیازمند برنامه ریزی دقیق است و در این زمینه باید تلاش شود که محصولات داخلی با کیفیت مطلوب تولید شوند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.

موحدی ساوجی در ادامه بر استفاده حداکثری از همه ظرفیت ها تاکید کرد و گفت: استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها به این معناست که برای اینکه در کشور اقتصاد رو به رشد داشته باشیم باید از همه ظرفیت های دولتی و خصوصی، اندیشه ها و راهکارهایی که صاحب نظران ارائه می دهند و سرمایه های طبیعی که در کشور وجود دارند کمال استفاده را کرد . در کشور ما ظرفیت های فراوانی برای تولید و اشتغال وجود دارد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از همه آنها به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی به  روح خودباوری و خودکفایی اشاره کرد و گفت: روح خودباوری و خودکفایی یک اصل است که با تقویت آن و شناخت ظرفیت های ناشناخته می توانیم به سمت توسعه گام برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha