• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 96062112096
  • منبع : نمایندگی فارس

شب‌های شیدایی شیراز

شب‌های شیدایی شیراز

ایسنا/فارس به محل اجرای نمایش که می‌رسی همه چیز تو را به صحن مرقدهای مطهر و مکان‌های مقدس وصل می‌کند؛ از بوی عود و اسپند گرفته تا آدم‌هایی که بوی گل یاس می‌دهند و تلاش‌شان ایجاد نظم و آرامش در فضای نمایش است.

به گزارش ایسنا ، مردانی گردگیرهای رنگی در هوا می‌چرخانند که به هوش باش و جوانی آجیل مشکل‌گشا می‌گرداند و با لبخند می‌گوید نذری است! همه چیز سازمانی مناسب دارد از پارکینگ و غرفه‌ها تا ورودی و بازرسی و ... نگاهی به برگه‌ای که در دست دارم می‌اندازم و تازه قیمت 40 هزار تومان را در کادر قیمت بلیط می‌بینم، اگرچه من پولی برای تماشای این نمایش نپرداخته‌ام.

لوکیشن‌ها از ابتدا نگاه‌ را جذب می‌کند و محدودهای وسیع که مملو از جمعیت مشتاق تماشای نمایش است؛ مجری تاکید دارد که این مردم برای دیدن نمایش دعوت شده‌اند و تنها تماشاگران یک تئاتر نیستند!

ساختار نمایش «فصل شیدایی» ترکیبی از نمایش‌های آیینی و فنون نوین سینمایی است. می‌توان گفت این نمایش، یک اثر روایت‌محور متکی بر کنش نمایشی است و بیش از بازیگر، بازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

این‌جا هیچ یک از تماشاچیان یا به گفته مجری "دعوت‌شدگان" منتظر دیدن چهره‌های شاخص تئاتر و سینما نیستند؛ مردان و زنانی که برای تماشای روایت‌های ده‌گانه‌ی تاریخی آمده‌اند تا همراه با این روایت‌های دور آشنا، اشک بریزند و لبخند بزنند و نوستالژی‌هایشان را برقی بیندازند و در شیدایی شب‌های شیراز شریک باشند.

این مدعوین به دست اندرکاران فصل شیدایی اعتماد دارند، می‌دانند همانطور که خود تهیه کننده و کارگردان «سعید اسماعیلی» گفته بود: نصیب دست اندرکاران از این اثر، سرمایه‌های معنوی، است.

شاید همین است که زنان و مردان به وقت روایت امام حسین(ع) اشک ریختند و زمانی که راوی به عید غدیر رسید هل‌هله کردند و  کِل کشیدند و دست زدند؛ اینجا تماشاگران جزئی از نمایش بودند.

ابتدای کار مجری/ راوی «رسالت بوذری» به روی صحنه می‌آید و نمایش، توام با روایت از شروع آفرینش به صورت تلفیقی از صحنه‌های از پیش ضبط شده که بر مانیتوری بزرگ نشان داده می‌شود و صحنه نمایش که بازیگران بر آن قرار گرفته‌اند در پرش و تعامل است.

از خصوصیات بارز این اثر نیز همین جابه جایی صحنه‌های ضبط شده و روایت‌های زنده در نمایش و تغییر لوکیشن‌هاست تا جایی که خلاف انتظار حضار صحنه نمایش مدام در گوشه گوشه‌های فضای وسیع اجرا در حال تغییر است و راهنمایی رنگ‌ها و دودهای مصنوعی رنگی و گاهی صداهای مهیب انفجار، تماشاچی را هشیار می‌کند که سر بچرخاند و ادامه ماجرا را از جایی دیگر ببیند.

وجود رنگ‌ها و نورها و انفجارها به نمایش هیجان و پویایی خاصی بخشیده و همین خصوصیت شاید امکان اجرای آن در مکانی سرپوشیده را غیرممکن کرده است.

با دور شدن از بعد ظاهری و بیرونی نمایش و جلوه‌های ویژه و خصوصیت‌های نمایشی آن، فصل شیدایی، گزارشی از تاریخ اسلام است؛ نکته قابل توجه اینکه در این اثر خبری از حضور زن‌ها نیست؛ البته بخش‌های مربوط به تاریخ اسلام را می‌توان برای باورپذیری تناسب میان فرهنگ اعراب و فضای نمایش این غیبت را پذیرفت، اما در صحنه‌ای که برگرفته از قرآن و د رمورد صحنه هبوط آدم و حوا است هم زنی روی صحنه نیست.

در بخش کوتاهی که مربوط به حادثه کربلاست، آوردن صدای مداحی برپس زمینه نمایش، خواندن روضه، آتش زدن خیمه‌ها و البته همراهی و گریستن تماشاگران، یک تعزیه آفریده که تاثیرگذار است.

انتهای نمایش فصل شیدایی با هدف ایجاد حس همذات‌پنداری در تماشاچیان شیرازی، بخش‌هایی مربوط به ورود کاروان حضرت احمدابن موسی(ع) به شیراز و خاطراتی از شهید مرتضی‌ جاویدی و یکی از عملیات‌های والفجر به کار الصاق شده است.

فصل شیدایی در شیراز موفقیتی خوب در جلب و جذب تماشاگر کسب کرد و نزدیک به 100 هزار مخاطب را به صحنه تماشای این اثر کشاند. اثری که 22 شهریور، آخرین اجرا را خواهد داشت.

فرمانده سپاه فجر فارس در خصوص فصل شیدایی می‌گوید: اجرای نمایش بزرگ میدانی و چندرسانه ای فصل شیدایی در شیراز یک کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز و مِصداق مفهوم " آتش به اختیار " در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی است .

سردار سید هاشم غیاثی در حاشیه بازدید از محل اجرای نمایش فصل شیدایی در گفت و گو با خبرنگاران می‌افزاید: استقبال ده‌ها هزار نفری مردم نشان می‌دهد فضای فارس نیازمند آثار شاخص اسلامی و انقلابی است.

وی با اشاره به حضور گسترده نسل نوجوان و جوان در بین مخاطبان فصل شیدایی، می‌گوید: نمایش فصل شیدایی با بهره گیری از عناصر نور، تصویر و جلوه های ویژه میدانی بخش های مهمی از تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی را که پیش از این در آثار هنری کمتر دیده شده اند برای مخاطبان بازسازی می کند و ارتباط خوبی بین مفاهیم اسلامی و نسل جوان در این نمایش برقرار می شود .

فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه نمایش فصل شیدایی نمونه کار انقلابی در عرصه فرهنگ و هنر است، اضافه می‌کند: یکی از مهم ترین نیازهای نسل چهارم انقلاب اسلامی در دورۀ حاضر، آثار هنری و مستندی است که براساس حقایق بازگوکننده وقایع تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشند .

او می‌افزاید: بنگاه های رسانه ای وابسته به استکبار جهانی تمام تلاش خود را برای ثبت وقایع تاریخی براساس خواست و نظر صهیونیست ها به کار بسته اند و این راهبرد اصلی آنان برای کنترل و هدایت افکار عمومی جهانی است .

غیاثی با بیان اینکه سپاه فجر در موضوع انتخاب نمایش فصل شیدایی برای اجرا در شیراز یک نگاه جامع فرهنگی داشته است، می‌افزاید: فصل شیدایی با اجرای هنرمندانه و بهره گیری از کادر حرفه ای در جذب اقشار و سلیقه های متفاوت، موفق عمل کرده و فضای فرهنگی سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) در دهه ولایت تحت تاثیر برگزاری این نمایش قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه تمام پیش نیازها و امکانات برای اجرای فصل شیدایی از سوی سپاه فجر فارس تامین شده است، می‌گوید: اضافه شدن دو پرده با موضوعات ورود حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) به خطۀ فارس و بازسازی یکی از عملیات های دفاع مقدس که رزمندگان استان فارس در آن حاضر بوده اند به نمایش فصل شیدایی یک ابتکار تاثیرگذار در راستای ثبت هویت تاریخی فارس و معرفی چهره های تاثیرگذار این استان در دوران دفاع مقدس بوده است .

فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه مخاطبان فصل شیدایی برای دیدن این نمایش متحمل هیچ گونه هزینه مالی نظیر خرید بلیط نشده اند، می‌افزاید: استان فارس علی‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های فراوان، در زمینه برگزاری برنامه های شاخص فرهنگی و هنری براساس مبانی اسلامی و انقلابی دچار کم کاری و عقب ماندگی است.

او ادامه می‌دهد: برگزاری نمایش فصل شیدایی در شیراز یک حرکت فرهنگی تاثیرگذار بوده و می تواند بعنوان سرآغازی برای بازنگری در نگاه مسئولان و سیاست گذاری حوزه فرهنگ و هنر فارس  تلقی شود .

غیاثی با بیان اینکه اجرای موفق فصل شیدایی نشان داد علاقه هنرمندان متعهد و اقبال مخاطبان به اجرای آثار اسلامی و انقلابی در استان فارس قابل توجه است، خاطرنشان می‌کند: وجه " سومین حرم اهل بیت بودن شیراز و فارس " کمتر از آنچه در شان این استان بوده مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه نیازمند توجه و تلاش مسئولان فارس هستیم .


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha