• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96082313835
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس:

وقوع زلزله غرب کشور در بندرعباس، مسکن مهر را به فاجعه ای تاریخی تبدیل می کند

وقوع زلزله غرب کشور در بندرعباس، مسکن مهر را به فاجعه ای تاریخی تبدیل می کند

ایسنا/هرمزگان رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: زلزله اخیر به مسکن مهر غرب کشور آسیب جدی وارد کرد، در بندرعباس نیز نگاه متخصصین این است اگر زلزله‌ای با این بزرگی یا حتی کمتر در بندرعباس رخ دهد مشخص نیست چه فاجعه‌ای در شهر به‌خصوص بافت فرسوده و مسکن مهر صورت می‌گیرد.

کیانوش جهانبخش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن عرض تسلیت به مردم به ویژه مناطق غرب کشور، بابت حادثه زلزله اخیر، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید حوادث و بلایای طبیعی غیرقابل‌انکار و غیرقابل‌پیش‌بینی هستند اما اگر تدبیر، تخصص و تعهد در کنار هم قرار بگیرند فاجعه و بحران هم قابل‌پیشگیری است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری حادثه‌خیز است، بر روی نوار زلزله قرار دارد و چنین حوادثی باید هشداری برای تغییر نگاه و اصلاح ساختارها و انجام کار اصولی باشد، افزود: اگر این زلزله با این شدت و بزرگی در بندرعباس صورت می‌گرفت با توجه به نوع اقلیم و روند توسعه شهر مشخص نبود که چه فاجعه بزرگی به وجود می‌آمد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که هنوز فرصت داریم و شاید هم این فرصت را نداریم چراکه ممکن است هرلحظه حادثه‌ای صورت بگیرد، اضافه کرد: بااین‌وجود تصمیم‌گیری درست و حرکت در مسیر اصلاح اشتباهات گذشته هرزمانی که انجام شود مطمئناً تأثیرگذار و مفید خواهد بود.

زلزله غرب کشور بافت فرسوده و مسکن مهر بندرعباس را به فاجعه‌ای تاریخی تبدیل می‌کرد

جهانبخش با تأکید بر اینکه باید سریعاً یک کارگروه تحلیل خطر در شهر بندرعباس شکل‌گرفته و از ظرفیت دانشگاه‌ها برای این موضوع استفاده شود تا برنامه‌ریزی‌مان در این زمینه علمی و تخصصی باشد، تصریح کرد: باید به شکل جدی کارگروه ارزیابی مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی در شهر بندرعباس شکیل شود و این ارزیابی به ویژه در مسکن مهر صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید زلزله اخیر به مسکن مهر غرب کشور آسیب جدی وارد کرد، در بندرعباس نیز نگاه متخصصین این است اگر زلزله‌ای با این بزرگی یا حتی کمتر در بندرعباس رخ دهد مشخص نیست چه فاجعه‌ای در شهر به‌خصوص بافت فرسوده و مسکن مهر صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه این کمیته باید ارزیابی دقیقی نسبت به ساختمان‌های مسکونی، عمومی و ادارات داشته باشد، عنوان کرد: در صورت اشکال در این ساختمان‌ها باید نسبت به مقاوم‌سازی و اصلاحشان حرکت کنند، از طرفی باید نگاه سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به ساخت‌وسازها و توسعه عمرانی داشته باشیم.

مانع از هرگونه ساخت‌وساز غیراصولی و غیرقانونی شویم

جهانبخش مسئله ایمنی شهری را بسیار جدی دانست و خاطرنشان کرد: باید نگاه سخت‌گیرانه‌ای به بحث ایمنی داشته باشیم و مانع از هرگونه ساخت‌وساز غیراصولی و غیرقانونی شویم؛ مجموعه شهرداری نیز در پروژه‌های عمرانی خود به شکل جدی وارد شود نگاه تخصصی‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه شهر بندرعباس بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی بسیار زیادی را دارد که در برابر بلایای طبیعی به‌هیچ‌عنوان مقاومت لازم را ندارند، بیان کرد: متأسفانه حتی دسترسی به امداد و نجات هم در حد خوبی وجود ندارد، در بسیاری محلات بندرعباس هنوز ماشین اورژانس و آتش‌نشانی نمی‌تواند وارد شود و این موضوع نه‌تنها در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی بلکه در مناطق با ساخت‌وساز جدیدتر مثل خیابان دانشگاه و داماهی نیز وجود دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه متأسفانه در گذشته مجوزهایی صادرشده که نتیجه آن کوچه‌هایی با عرض کم و تراکم‌های بسیار بوده است، ابراز کرد: این شرایط اصلاً با مهندسی اصولی سازگاری ندارد و ایمنی شهر را به‌شدت زیر سؤال برده و باید تصمیم جدی در این زمینه گرفته شود.

جهانبخش با اشاره به اینکه شورای چهارم و در امتداد آن شورای پنجم روابط ایمنی شهر بندرعباس را به‌عنوان یک ضرورتی پیگیری کرده است، اظهار کرد: این ضرورت برگرفته از مبحث مقررات ملی ساختمان و ضوابط ایمنی شهر است، به تائید رسیده و در مرحله اجراست و شورای پنجم اجازه مقاومت و ساده‌انگاری را به هیچ‌کس نخواهد داد.

بندرعباس آمادگی وقوع  زلزله و سیل را ندارد

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای برخورد با هر مجموعه‌ای که در برابر این ضوابط مقاومت کند استفاده خواهد کرد چراکه هیچ‌چیز مهم‌تر از جام مردم نیست.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه متأسفانه در شهر بندرعباس سرانه فضای باز امنی که مردم محلات بتوانند در زمان بحران و حادثه در آن‌ها تجمع کرده و اسکان موقت داشته باشند بسیار کم است، افزود: اداره کل راه و شهرسازی عمدتاً علاقه دارد به همه زمین‌ها کاربری مسکونی، تجاری یا بعضاً فضای سبز بدهد و عملاً با این ساخت‌وسازها فضای تجمعی امنی در محلات وجود ندارد.

جهانبخش با اشاره به اینکه از این هشدارهایی طبیعت باید درس بگیریم، اضافه کرد: این هشدارها زنگ خطر را در شهر بندرعباس به شکل جدی درآورده است زیرا ما آمادگی وقوع زلزله و سیل را نداریم، نیروهای امداد و نجات ما هم در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، هنوز به تعداد کافی بالگرد امداد و نجات نداریم و هنوز آموزش نیروهای امدادی در سطح مطلوبی قرار ندارد و با کمبود شدیدی در این زمینه روبه‌رو هستیم.

حتی آمادگی پذیرش و ساماندهی و دفن اجساد در بندرعباس وجود ندارد

این عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از اینکه هنوز تجهیزات مناسب و مطلوب ایمنی شهر بندرعباس برای امداد و نجات و مقابله با بحران وجود ندارد، ادامه داد: مبحث پدافند غیرعامل را جدی نگرفتیم و در حد برگزاری همایش و نهایتاً سمینار و دوره‌های آموزشی کوتاه بسنده کرده و عملکرد بیشتری را نمی‌بینیم و در این زمینه جای کار بسیاری است.

جهانبخش با بیان اینکه حتی آمادگی پذیرش و ساماندهی و دفن اجساد در بندرعباس وجود ندارد، افزود: پایگاه‌های اورژانس و امداد منطقه‌ای و محله‌ای در بندرعباس به تعداد انگشتان یکدست هم نیست این در حالی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ظرفیت محدودی دارند و جوابگوی حوادث نیستند.

وی با تأکید بر اینکه شورا با یک رویکرد درست باید بودجه سال ۹۷ را با اولویت‌بخشی فوریتی به ارتقاء ایمنی شهر بندرعباس اختصاص دهد، تصریح کرد: دعا می‌کنم هیچ‌گاه هیچ حادثه‌ای در کشور صورت نگیرد و دعا می‌کنم قبل از اینکه حادثه‌ای در شهر و کشورمان صورت بگیرد، آمادگی مقابله با آن بحران و فاجعه را داشته باشیم و ضریب خسارت جانی و مالی را به حداقل ممکن برسانیم.

جهانبخش با اشاره به اینکه ورودی‌های شهر بندرعباس باید افزایش یابد تا در شرایط بحران مردم بتوانند خارج شوند یا نیروهای امداد و نجات بتوانند واردشده و خدمات‌رسانی کنند، اظهار کرد: اگر این سه ورودی شهر در اثر حادثه بسته و قفل شود ما راه جایگزینی نداریم و عملاً فلج می‌شویم.

لزوم ارزیابی گسل‌ها، قبل از شروع به ساخت و فروش اراضی!

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه باید در این زمینه به دریا نیز به‌عنوان یک فرصت فکر کنیم، افزود: درصورتی‌که در ارزیابی مقاومت ساختمان‌ها مشخص شود که جانمایی مسکن مهر یا سایر اراضی بر روی گسل‌ها قرار گرفته باید مشاورین مسببین و مجریان آن شناسایی و محاکمه شوند.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی در حال استحصال اراضی جدید و جانمایی اراضی زمین و آماده‌سازی برای عرضه و فروش به مردم است، عنوان کرد: قطعاً باید بحث گسل‌ها و مسیر رودها، مسیر رودخانه‌ها و همه این موارد را ارزیابی کنیم و سپس مجوز واگذاری داده شود.

جهانبخش در پایان با اشاره به اینکه واگذاری این اراضی به مردم یک خطای بسیار بزرگ و نابخشودنی است، اضافه کرد: این اراضی درصورتی‌که برروی گسل و در مسیر سیلاب و رودخانه قرار دارد و از طرفی درصورتی‌که توأم  با عدم نظارت بر ساخت‌وسازهای باکیفیت باشند، اشکال بزرگ‌تری به آن وارد خواهد شد زیرا به‌طور حتم در یک حادثه بسیار کوچک یا بلایای طبیعی بسیار کوچک فاجعه و بحران به وجود خواهد آمد.


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha