• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۸:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96112916871
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی اعلام کرد:

رشد 56 درصدی سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران

رشد 56 درصدی سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشکده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران از سال گذشته تا 6 ماهه ابتدایی سال جاری با 56.6 درصد رشد همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، محمدرحیم رهنما امروز 29 بهمن‌ماه در آیین افتتاحی پژوهشکده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد، با اعلام اینکه برنامه‌ریزی شده که حدود 20 میلیون گردشگر خارجی تا سال 1404 به ایران سفر کند، اظهار کرد: گرچه که از سال گذشته تا 6 ماهه اول سال جاری، میزان سفر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق به ایران کمتر شده اما حضور گردشگران اروپایی پس از برجام در ایران افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه ما از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری زیارت برخورداریم؛ حدود 15 هزار مکان مذهبی در کشور وجود دارد که زمینه خوبی را برای گردشگری فراهم می‌کند.

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه رشد گردشگری در مناطق مختلف دنیا متفاوت بوده است، افزود: در سال 2017، 1.2 میلیارد مسافر از مرزهای بین المللی عبور کردند و براساس چشم‌انداز سازمان جهانی گردشگری (WTO) تا سال 2030 تعداد مسافران بین‌المللی باید تا 1.8 میلیارد نفر افزایش یابد.

رهنما با بیان اینکه پایداری به عنوان یک اصل اساسی در حوزه گردشگری محسوب می‌شود، افزود: مجمع عمومی سازمان ملل سال 2017 را به عنوان سال جهانی گردشگری پایدار اعلام کرد و طبق معیارهای بین‌المللی، مقاصد عمده گردشگری در جهان کشورهای چین، آمریکا، انگلستان و فرانسه هستند.

وی گفت: ترویج سفر امن بدون خطر و افزایش نقش فناوری و نوآوری در گردشگری از جمله اولویت‌های سازمان جهانی گردشگری محسوب می‌شوند.

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: ما رقیبان سرسختی در حوزه گردشگری نظیر کشورهای افغانستان، هندوستان و پاکستان در منطقه داریم که قوانین ورود گردشگر را بسیار ساده می‌گیرند، بنابراین اگر بخواهیم به صنعت گردشگری توسعه ببخشیم، باید قوانین را برای ورود گردشگران تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور نخست جهان به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود افزود: با این حال دارای سهم ناچیزی در جذب گردشگر هستیم.

رئیس پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام اینکه مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان با بیش از 27 میلیون زائر در سال 95 است، یادآور شد: این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 و بیش از هزار واحد اقامتی با ظرفیت اسکان 111 هزار نفر شب در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: استان ما دارای 1600 اثر ثبت شده ملی و یک اثر ثبت شده جهانی، ورود سالیانه دو میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی، بیش از 33 منطقه نمونه گردشگری، 15 روستای هدف گردشگری و همچنین دارای ظرفیت بسیار بالایی برای درخشش جهانی در حوزه میراث فرهنگی است.

رهنما در خصوص پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: این پژوهشکده طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی در پایان مهرماه سال جاری مجوز خود را اخذ کرد و با چهار گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی زیارت و گردشگری، مطالعات فضایی- کالبدی زیارت و گردشگری، مطالعات مدیریت و اقتصاد زیارت و گردشگری و مطالعات دینی زیارت و گردشگری راه‌اندازی شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha