• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96122112010
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی:

زنده‌یاب «بیو رادار» نیاز جدی ماست/ جای خالی شهرداری‌ها در مدیریت بحران

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی گفت: زنده‌یاب‌های «بیو رادار» از جمله نیازهای جدی ماست که البته بسیار گران هستند و در اختیار آمریکا قرار دارند.

به گزارش ایسنا، «مجتبی احمدی» امروز در نشست خبری اظهار کرد: در حجم وسیعی نیاز به زنده‌یاب‌ها و شبکه ارتباطی داریم که می‌توانند در حوادث بسیار کمک کند البته سگ‌های ما به‌عنوان زنده‌یاب حضور دارند. در زلزله کرمانشاه یکی از سگ‌های ما 7 نفر را زنده پیدا کرد. یک سگ در زلزله بم 59 نفر را زنده یافت.

وی ادامه داد: رکورددار نجات انسان زنده زیر آوار با 59 نفر در زلزله بم هستیم. رتبه بعدی متعلق به  سگی از آلمان است که 4 نفر را از زیر آوار پیدا کرده است. توسعه سگ‌ها توسط جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود. زنده‌یاب‌های بیو رادار از جمله نیازهای جدی ماست که البته بسیار گران هستند و در اختیار آمریکا قرار دارند. ما پیش از تحریم‌ها توانستیم این زنده‌یاب را بخریم اما پس از آن نتوانستیم تهیه کنیم. 

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی با انتقاد از این‌که «مدیریت بحران روی دوش شهرداری‌ها نیست»، گفت:  این موضوع نقص بزرگ کشور ماست. اگر شهرداری‌هاو دهیاری‌ها متولی مدیریت بحران شوند در رویکرد مردم به حوادث بسیار موفق‌تر خواهیم بود. تاب‌آوری در جامعه ما صرفاً سازه‌ای نیست و غیرسازه‌ای هم هست توجه ما  بیشتر به بخش سازه‌ای بوده اما آن هم به‌درستی انجام نشده، چون نظارت‌های دقیقی نداشتیم و در بخش غیر سازه‌ای که باید توسط مردم مدیریت شود ضعیف هستیم.

احمدی خاطرنشان کرد: جای شهرداری با آن ظرفیت بزرگش در مدیریت بحران کشور خالی است. شهرداری می‌تواند خیلی خوب این کار را انجام دهد. در قانون پیشین، شهرداری تهران متولی حادثه تهران بود اما در لایحه جدید اینگونه نیست و نمی‌تواند حوادث خود را مدیریت کند. ما در بحث تعامل با شهرداری طرح «دوام ثامن» که به معنای داوطلب واکنش اضطرای محله است را داریم که کار بسیار خوبی است. این اقدام نخستین بار در نیویورک انجام شده است، یکی از کشورهایی که از این طرح به خوبی الگوبرداری کرده ترکیه است. در محلات ترکیه کانکس‌هایی برای آموزش‌ها وجود دارد و خود محله مسئول حوادث محله است.

وی با بیان این‌که «طرح نوروزی جمعیت هلال‌احمر با عنوان هلال بهشت هر سال در نوروز انجام می‌شود»، خاطرنشان کرد: قانون‌گذار ارائه خدمات امداد و نجات را به‌صورت ویژه  برا ی هلال‌احمر تبیین کرده است. ارائه خدمات ما  حدوداً در 1375 پایگاه ثابت و سیار با فعالیت  روزانه 5007 نفر در کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که «پیش‌بینی شده  8 میلیون  و 200 هزار نفر به مشهد بیایند»، گفت: طرح امداد ونجات را از 25 اسفند تا 15 فروردین انجام می‌دهیم. 25 پایگاه ثابت بین شهری، 19 پایگاه موقت نوروزی و 2 پایگاه کوهستان در مناطق اخلمد و بینالود، ایجاد کرده‌ایم.. یک اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد در راه‌های مواصلاتی مستقر می‌شوند. تلاش می‌کنیم یک بالگرد دیگر هم از تهران اضافه کنیم. 

احمدی ادامه داد: روزانه 201 نفر نجاتگر در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای، 88 نفر پرسنل در راه‌های مواصلاتی و جاده‌ها با 45 آمبولانس  و 23 دستگاه خودرو نجات، 34 دستگاه خودروی سبک کمک‌دار، 2 دستگاه خودروی ارتباطات سیارارائه خدمت انجام می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که «برنامه ویژه برای تحویل سال نو در حرم داریم»، افزود: 300 نفر را در حرم مستقرمی‌کنیم، از این تعداد 200 نفر نجات‌گران آقا و خانم هستند که در صحن‌ها و رواق‌ها مستقر می‌شوند. همچنین یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس  و 3 دستگاه آمبولانس در حرم خواهیم داشت. 100 نفر هم در قالب 50 تیم دونفره صحابِ ثامن راهنمایی زائران را در اطراف حرم انجام خواهند دارد.

 احمدی اظهار کرد: امسال نگرانی ما برای هلی‌برد هوایی در حرم برطرف شده است و بالگردی که در روی دارالشفا بوده، به بهره برداری و آزمایش قطعی رسیده است. آمادگی کامل داریم که هر وقت نیاز باشد هم بالگردهای ما  وهم بالگردهای اورژانس به راحتی مستقر شوند و عملیات پروازی در حرم انجام دهند.

وی در خصوص طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی خاطرنشان کرد: امسال این طرح  با شعار تلاش همگانی برای بهبود رفتارهای ترافیکی از 28 اسفند تا 14 فروردین انجام می‌شود. در این طرح  فضاهایی در مبادی ورودی و خروجی و محورهای پرتردد مستقر می‌شوند و با ایجاد فضای کودک، خیمه نماز و... بهانه برای توقف ساکنین ایجاد می‌کنند تا از این طریق ایمنی سفر را افزایش دهند. اخیراً توسط معاونت پیشگیری دادستانی حرکت‌های خوبی در مسیر بلوار وکیل‌آباد و جاده سنتو انجام شده است و طرح پیشگیری از تصادفات در این معابر انجام می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی افزود: در تاریخ 19 الی 22 اسفند طرح مروجین سلامت توسط سازمان داوطلبان  اجرا و چادرهای اطلاع‌رسانی در شهر برپا می‌شود. در این طرح از شبکه‌های مجازی و حقیقی برای اطلاع‌رسانی بهتر استفاده می‌شود. هدف این طرح ارتقای آگاهی شهروندان برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری است.

احمدی با اشاره به سایر طرح‌های هلال‌احمر تصریح کرد: طرح فرشتگان رحمت و طرح ملی همای رحمت از دیگر طرح‌های ماست. در این طرح‌ها بسته‌های خوراکی و  پوشاک در میان افراد  بدسرپرست و بی‌سرپرست توزیع می‌شود.

وی در خصوص طرح خانواده آماده در مخاطرات با عنوان «خادم» افزود: پارسال، 24 هزار خانوار تحت آموزش قرار گرفتند و از دهه فجر 96 تا دهه فجر امسال به 64 هزار خانواده  آموزش دادیم. در این طرح مخاطرات پیرامونی خانواده‌ها بررسی می‌شوند و افراد ما حدود 7 بار به خانواده‌ها مراجعه می‌کنند و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی تصریح کرد: روز گذشته 75 دستگاه خودرو نجات و 50 دستگاه لیفتراک در جمعیت هلال‌احمر کشور رونمایی شده است هنوز سهم تقسیم به استان‌ها اعلام نشده است. سال گذشته 74 دستگاه خودروی قدیمی خود را فروختیم و خودروی جدید وارد کردیم. هنوز ناوگان ما ناوگان سرپایی است.

احمدی در خصوص بودجه جمعیت هلال‌احمرگفت: در بودجه 97 کشور 500  میلیارد تومان برای جمعیت هلال‌احمر کشور در نظر گرفته شده است که 60 درصد آن باید برای توسعه ناوگان هوایی هزینه شود. بودجه سال گذشته هلال‌احمر کشور 400 میلیارد بوده که چیزی اختصاص نیافته است. بودجه امسال 500 میلیارد تومان بوده  که تاکنون 50 میلیارد اختصاص یافته، احتمالاً 100 میلیارد تومان هم در روزهای آینده اختصاص خواهد یافت.

وی در خصوص پراکنش ست‌های نجات و ایستگاه‌های امداد و نجات گفت: 49 ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد داریم که تمام آن‌ها ست نجات لوکاس و وبِر دارند اما از 25 پایگاه ثابت ما فقط 17 پایگاه ست نجات دارند، البته کاربرد ست نجات در حوادث ترافیکی کم است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی افزود: از مشکلات جدی ما قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران است که  حدود 6 سال است که بلاتکلیف است. در تعداد حوادث جزء 5 استان اول کشور هستیم. تجربه نشان داده زلزله‌های بیش از 6 ریشتر هر 10 سال یکبار در خراسان رخ داده است.

وی با اشاره به این‌که «در تعداد بالگردها وضعیت خوبی داریم»، گفت: هلال‌احمراستان، سبزوار و اورژانس مشهد هر کدام یک بالگرد دارند. اورژانس‌های گناباد و تربت هم درحال گرفتن بالگرد هستند. اهمیت امداد هوایی در زلزله کرمانشاه مشخص شد.  1905 روستا کاملاً تخریب شده بود و حجم خرابی را در 7 شهر کرمان داشتیم. 

احمدی خاطرنشان کرد: تعداد حوادث جاده‌ای ما  850 مورد بوده است  که از این تعداد 38 مورد انحراف و برخورد با مانع،356  مورد تصادف، یک مورد حریق، 4 مورد نقص فنی داشته‌ایم.  بیشترین آمار مربوط به واژگونی با 455 مورد است. میانگین زمان اطلاع‌رسانی حوادث جاده‌ای از زمان وقوع حادثه تا اطلاع به جمعیت هلال‌احمر 7 دقیقه و 18 ثانیه است اما میانگین حضور در صحنه عملیات در حوادث جاده‌ای از زمان اطلاع به جمعیت تا حضور نیروها 10 دقیقه و 14 ثانیه و میانگین مدت زمان عملیات ما یک ساعت و 14 دقیقه است. میانگین کشوری در حوادث جاده‌ای 8 تا 12 دقیقه  و در حوادث شهری  زیر 8 دقیقه است که البته برای کلان‌شهرها این زمان به‌علت ترافیک، آرمانی است.

وی در خصوص مهم‌ترین مشکل جمعیت هلال‌احمر استان یادآور شد: آگاهی مردم مهم‌ترین مشکل ماست. آن‌ها انگیزه‌ای برای دریافت خدمات و آموزش‌ها ندارند. رویکرد مردم به حوادث و سوانح، توسعه‌ای نیست یعنی از قبل به آن فکر نمی‌کنند. برای همین طرح «خادم» را ایجاد کردیم و به سراغ مردم می‌رویم اما با این روند حدود 20 سال طول می‌کشد تا تمام مردم خراسان‌رضوی آموزش ببینند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha