• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 97023117405
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

کاهش وابستگی هرمزگان به بذر گندم

کاهش وابستگی هرمزگان به بذر گندم

ایسنا/هرمزگان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: با انجام برنامه‌هایی در طی این سال‌ها وابستگی به بذر گندم در استان کمتر شد به‌طوری اکنون به خودکفایی در تأمین بذر گندم استان رسیده‌ایم و تولید بذر گندم در استان 2600 تن است.

‌به گزارش ایسنا،‌ سید رضا امیری زاده در نشستی خبری با اشاره به آب‌وهوای گرم و خشک استان گفت: با توجه به شرایط استان هرمزگان در نظر داریم به سمت کاهش کشت محصولات سبزی و صیفی حرکت کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با ارائه آماری از سطح زیر کشت استان اظهار کرد: در مجموع 78 هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که 22 هزار هکتار شامل محصولات استراتژیک و 52 هزار هکتار شامل محصولات سبزی و صیفی و مابقی شامل محصولات دیگری مانند علوفه و حبوبات است.

وی اضافه کرد: یک‌میلیون و ششصد و پنجاه‌هزار تن تولیدات بخش زراعت استان در سال گذشته بوده که شامل 28 محصول بوده که این بدان معناست تنوع محصولی و کشت در استان بالا است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان عنوان کرد: عمده محصولات صیفی شامل هندوانه، گوجه، بادمجان و فلفل و محصولات استراتژیک شامل گندم، جو، ذرت و کلزا و تا حدودی کنجد است.

وی در خصوص اهمیت کلزا خاطرنشان کرد: ما در قسمت روغن‌های دانه‌ای بیش از 90 درصد واردات داریم که این مبلغی حدود 4 میلیارد دلار است که ما باید بتوانیم هم‌سطح و هم عملکرد را افزایش دهیم که در سه سال گذشته توانسته‌ایم از 270 هکتار کلزا به 2370 هکتار برسیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان افزود: هرمزگان در سال گذشته در کشت کلزا جزو سه استان برتر بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال هم جزو سه استان برتر باشیم.

وی بیان کرد: بهترین کشت کلزا تناوب با گندم است که 20 تا 25 درصد افزایش محصول را به خاطر حاصلخیزی خاک در پی کشت کلزا شاهد هستیم.

امیری زاده تصریح کرد: 62 درصد کشت گندم با دستگاه انجام‌شده که نسبت به سال قبل 22 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی درباره مزایای کشت با دستگاه بیان کرد: کاهش هزینه خرید بذر، افزایش برداشت، مدیریت صحیح منابع آب و خاک ازجمله‌ی مزایای کشت با دستگاه است که همگی به افزایش سطح بهره‌وری منتج می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به شوری و کمبود منابع آب خاطرنشان کرد: در نظر داریم که با توجه به خشک بودن استان به سمت  کشت‌های استراتژیک با آب کم مثل گندم و کلزا و نیز کشت جدید کینوآ برویم.

امیری زاده در خصوص کینوآ اظهار کرد: کشت ترویجی و تحقیقی کینوآ در برنامه‌های سازمان قرار دارد که 2 نیم هکتار در میناب و حاجی‌آباد کشت کرده‌ایم.

وی افزود: قیمت جهانی هر تن کینوآ 3500 دلار است و نیاز آبی آن مانند گندم است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کشت گندم نیز گفت: با انجام برنامه‌هایی در طی این سال‌ها وابستگی به بذر گندم در استان کمتر شد به‌طوری اکنون به خودکفایی در تأمین بذر گندم استان رسیده‌ایم و تولید بذر گندم در استان 2600 تن است.

وی عنوان کرد: درکشت جو باید بیشتر کار کنیم زیرا مقاومت در برابر شوری در جو بالا است.

امیری زاده با تأکید بر مدیریت منابع آبی و خاکی بیان کرد: باید تمام جوانب سنجیده شده تا علاوه بر صرفه اقتصادی برای کشاورز، منابع آب و خاک هم حفظ شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بسته‌ی همسوسازی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌شده است، تصریح کرد: تمامی ادارات و بخش‌های مختلف  سازمان مانند بخش حفظ نباتات، زراعت، ترویج، آب و خاک، مکانیزاسیون و دیگر بخش‌ها موارد آزمایشی و تحقیقی خود را برای یک منطقه انجام دهند تا از پراکندگی جلوگیری شده و همسوسازی صورت گیرد.

امیری زاده در خصوص کشت نشا گفت: 90 درصد کشت‌های صیفی استان نشایی چه به‌صورت سرزمین و چه به‌صورت گلخانه است.

وی اضافه کرد: سه محصول گوجه پیاز و بادمجان بیشتر کشت نشایی را دارند که شامل 3 میلیارد نشا بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی با شاره به مزایای کشت نشا تصریح کرد: کاهش مصرف آب بین 3 تا 4 دور، صرفه‌جویی در بذر، افزایش کیفیت نشا با تغذیه مناسب، کاهش هزینه، تولید محصول سالم‌تر و در نهایت افزایش درآمد کشاورز از جمله مزایای کشت نشا است.

امیری زاده در ادامه عنوان کرد: با کمک صنف کشاورزان و سازمان آب منطقه‌ای کشت‌های صیفی را تا حدود 20 درصد کاهش داده‌ایم.

وی اظهار کرد: 9000 هکتار سطح زیر کشت برای محصول هندوانه داریم که کاهش 50 درصدی کشت هندوانه را شامل شده که البته برای دیگر محصولات صیفی کاهش 20 درصدی را داریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: 23 هزار تن کود با کمک شرکت تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی در اختیار کشاورزان قرار داده‌ایم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha