• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 97032411372
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

حاشیه تفتان بهشت فراموش شده گیاهان دارویی

حاشیه تفتان بهشت فراموش شده گیاهان دارویی

ایسنا/سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان یک رویشگاه بزرگ برای گیاهان دارویی است اما اقلیمی بسیار آسیب پذیر در مقابل خشکسالی دارد؛ کشت جایگزین گیاهان دارویی به جای غلات و محصولات جالیزی، می تواند کاهش تولید گیاهان دارویی در مراتع را در سال های کم بارش جبران کند.

به گزارش ایسنا، معاون فنی اداره کل مراتع و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، به 220 تنی تولید گیاهان دارویی در مراتع استان اشاره کرد و گفت: در سال هایی که خشکسالی رخ ندهد این میزان تولید می‌تواند درآمدی 23 میلیارد ریالی و 66 هزار نفر روز اشتغال را برای برداشت کنندگان به همراه داشته باشد .

ریگی افزود: در سال جاری با توجه به کاهش چشمگیر بارش در سراسر استان، میزان گیاه دارویی موجود در مراتع و عرصه های جنگلی سیستان و بلوچستان بسیار کم شده است و در بسیاری از مراتع تنها برای مصارف خانگی کفایت می‌کند .

وی گفت: با توجه به سازگاری بیشتر داروهای گیاهی با بدن انسان و بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی، تقاضای جهانی برای گیاهان دارویی روز به روز بیشتر می‌شود .

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تنوع گونه ها و ماده موثره بالا را به عنوان مزیت های گیاهان دارویی استان بیان کرد و گفت: با توجه به وجود بیش از 300 گونه گیاه دارویی در سیستان و بلوچستان و کشت بیش از 70 گونه گیاه دارویی در استان (همچون چای ترش، به لیمو، آویشن و حنا)؛ سیستان و بلوچستان به عنوان یک قطب بزرگ تولید این محصولات به شمار می‌رود .

مجتبی پیری همچنین تصریح کرد: قرار گرفتن گیاهان دارویی در مراتع و زمین هایی که بیش از 300 روز آفتابی در سال را تجربه می‌کنند، دمای نسبتاَ بالای هوا و به طور کلی تنش مضاعف گیاه با محیط باعث شده ماده موثره تولید شده در گیاهان دارویی این استان بسیار بالا باشد .

جهانتیغی کارشناس گیاهان دارویی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در ادامه اظهار کرد: با توجه به وجود سه اقلیم‌ گرم و مرطوب ساحلی، گرم و خشک و نیز اقلیم معتدل در سیستان و بلوچستان، امکان رویش انواع مختلف گیاهان دارویی در استان فراهم است .

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بعد از استان کردستان بالاترین تنوع گیاهان دارویی را در کشور داراست، افزود: برخی گیاهان دارویی موجود در سیستان و بلوچستان تنها در دو کشور هند و پاکستان می روید و البته بعضی گیاهان از جمله "پنیر باد" تنها در این استان رشد می‌کند .

وی افزود: بخار گوگرد متصاعد شده از آتشفشان نیمه فعال تفتان و وجود مواد معدنی فراوان در آب چشمه سارهای اطراف این ارتفاعات، این کوهستان را تبدیل به یکی از حاصلخیزترین زمین های رویش گیاهان دارویی خودرو و دست کاشت در حوزه دو شهرستان میرجاوه و خاش کرده است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش به برداشت 100 تن گیاه دارویی خودرو از حاشیه تفتان در سال‌های پرباران اشاره کرد و گفت: گیاهانی از قبیل شیرین بیان، خارشتر و درمنه کوهی از مراتع حوزه تفتان برداشت شده و گیاهانی چون زیره، گل محمدی و رازیانه بیشتر به شکل دست کاشت به عمل می‌آیند .

طوقی افزود: با توجه به کاهش قابل توجه ذخیره گیاهان دارویی خودرو در شهرستان خاش و نیز خشکسالی چند سال اخیر و مزیت نسبی اقتصادی شهرستان در تولید گیاهان دارویی، تغییر الگوی کشت در دستور کار اداره جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است .

وی به وقوع خشکسالی در حاشیه ارتفاعات تفتان اشاره کرد و گفت: تولید گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند، از جمله زعفران که به صورت آزمایشی در5 هکتار از مزارع و در 6 نقطه شهرستان خاش با موفقیت کشت شد، به عنوان کشت جایگزین در دستور کار قرار گرفته استدر سالهایی که بارندگی مناسب باشد، نزدیک به 400 خانوار از مراتع گیاهان دارویی حاشیه تفتان روزگار می‌گذرانند که به گفته مدیر جهاد کشاورزی خاش در صورت توسعه این صنعت در شهرستان خاش این شمار می‌تواند به 2 هزار خانوار نیز برسد .

به گفته طوقی یکی از دلایل عدم توسعه صنعت گیاهان دارویی در شهرستان خاش، نبود سرمایه‌گذاری در این استان مرزی و همچنین استقبال نکردن مردم بومی از تسهیلات بانکی حتی تسهیلات با بهره کم است.

وی عرضه فله گیاهان دارویی، نبود سردخانه و عدم اطمینان از بارندگی را از دیگر مشکلات توسعه این صنعت در منطقه یاد کرد و گفت: علاوه بر رفع این موانع نیاز به تحقیقات در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی نیز وجود دارد .

جهانتیغی کارشناس و پژوهشگر گیاهان دارویی استان نیز با اشاره به مشکلات یاد شده اظهار کرد: تجارت این محصولات دست مردم بومی نیست و ارزش افزوده کمی نصیب مردم بومی می‌شود و به علاوه نبود صنایع تبدیلی و کارگاه های فرآوری گیاهان دارویی باعث شده است که محصولاتی چون حنا و وسمه به شکل فله به خارج از استان برده شوند .

وی معتقد است گیاهان دارویی خودرو با توجه به خشکسالی های استان درآمدی قابل اتکا نیست و این گیاهان باید در زمین های کشاورزی و پس از انجام تحقیقات علمی کشت شوند .

انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha