• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 97061205870
  • خبرنگار : 71503

مسابقه‌ای برای طراحی لباس‌های ویژه محرم

مسابقه‌ای برای طراحی لباس‌های ویژه محرم

طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی از صبح روز دوشنبه با حضور ۶۰ شرکت کننده در نوبت صبح و ۶۰ شرکت کننده در نوبت عصر در حال برگزاری است.

به گزارش ایسنا، لیدا فتحی- استاد دانشگاه و داور طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی- قبل از شروع مسابقه بیان کرد: هر هنرمندی که درباره عاشورا طرح می‌زند باید نسبت به این واقعه شناخت داشته باشد. شروع واقعه عاشورا از طواف امام حسین (ع) دور کعبه شروع می‌شود. زمانی که یزید برای امام پیغام می فرستد که به او بپیوندد اما امام نمی‌پذیرد و اشاره می‌کند اگر اسلامی که درباره آن صحبت می‌شود این است، ترجیح می‌دهم خلاف جهت مسیر را طواف کنم.

او ادامه داد: بعد از آنکه یزید متوجه این موضوع می‌شود کشتن امام را واجب می‌داند و امام برای آنکه خونی در مکه ریخته نشود، حج را ترک می‌کند و به سمت کربلا می‌رود. اصل عاشورا طواف کعبه است که امام حسین خلاف جهت آن را انجام داد. از طرفی واقعه عاشورا فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا ختم نمی‌شود، بلکه این جریان که پیروزی حق بر باطل است از زمان هابیل و قابیل و جریان قربانی کردن حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم شروع شده بود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: حالا باید ذهن‌تان را درگیر این سوال کنید که چرا امام حسین (ع) ۶۵ سال از زندگی پررنگش دیده نشد و تنها ما او را در ۲۴ ساعت و روزهای تاسوعا و عاشورا می‌شناسیم؟

فتحی همچنین با بیان اینکه لباس برای هر انسانی حرف، خانه و کلام اوست، ‌افزود: باید درون خودتان را آنقدر خوب بشناسید که لباس بیرونتان را در شأن آن طراحی کنید. از طرفی هیات‌های عاشورایی نماد نبرد هستند. عَلَم حکم پادشاه و افرادی که پشت آن حرکت می‌کنند نشان دهنده سپاهی است که همواره آماده نبرد هستند.

داور طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی اضافه کرد: نمادهایی مثل علم و کتل نماد مهر و میترائیسم و مسیحیان کاتولیک است که از زمان صفویه برای برگزاری مراسم عزاداری شیعه به عاریت گرفته شده است و چون از لحاظ فرهنگی ریشه‌دار شده‌اند ما نیز ناگزیریم از آنها کمک بگیریم.

لباس سیاه نماد عباسیان بوده است

او اضافه کرد: طبق فرمایش حضرت علی (ع) رنگ لباس مشکی مکروه است و معصومین به پوشیدن لباس‌هایی به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز معروف بوده‌اند. لباس سیاه نماد عباسیان بوده و سیاه جامگان ایرانی برای آنکه بگویند عزادار مولایشان هستند از این رنگ به عنوان نمادعزاداری استفاده می‌کنند اما مومنان در دوره ۱۴ معصوم لباس سیاه نداشتند.

فتحی همچنین به روضه اشاره کرد و گفت: روضه از رضوان به معنی باغ بهشت می‌آید. روضه‌ی شهدا نیز به معنای تصویر کردن بوستان شهادت و بهشت است. اگر به اسناد مراجعه کنید متوجه می‌شوید که شهدا برای شهادت سبقت می‌گرفتند و در نهایت شادی برای این اتفاق به وجد می‌آمدند. واقعه عاشورا واقعه عزا نیست، بلکه اوج شادی برای رساندن به خداست.

شهرتاش رزمجو- مدیر گروه دانشگاه علمی کاربردی مرکز جهاد دانشگاهی تهران ۴ - نیز به عنوان سخنران دیگر این مراسم به شرکت کنندگان دراین مسابقه زنده اعلام کرد: بهتر است مانکن‌هایی که می‌کشید مناسب با مراسم عاشورایی باشد و شئونات اسلامی را در آن رعایت کرد. تکنیک‌ها در این مسابقه آزاد است و می‌توان از هر ابزاری استفاده کرد.

او درباره جوایز نیز اعلام کرد: در دو نوبت صبح و بعدازظهر ۱۲۰ نفر در این مسابقه شرکت می‌کنند که ۶۰ نفر از آنها در نوبت صبح و تا ساعت ۱۳ وقت دارند طرح‌هایشان را ارائه کنند. ۶۰ نفر بعدی نیز در نوبت عصر کارشان را شروع می‌کنند. ۲۰ نفر از طرح‌ها انتخاب و برای دور دوم مسابقه که در جشنواره طراحی لباس عاشورایی برگزار می‌شود شرکت می‌کند. در کل سه نفر برگزیده می‌شوند که نفر اول مبلغ یک میلیون تومان، ‌نفر دوم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و نفر سوم ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. برای کلیه‌ی برگزیدگان نیز ۵۰ درصد تخفیف شهریه شرکت در کارگاه‌های طراحی لباس دانشگاه را درنظر گرفته‌ایم.

زهره محمدی فر- رئیس مرکز دانشگاه علمی کاربردی و مرکز جهاد دانشگاهی تهران ۴ - نیز بیان کرد:  مجوز اولین دوره کاردانی طراحی لباس در این مرکز گرفته شد  و بعد از آن توانستیم قدم‌های بزرگی برای آن برداریم. دوره‌های این مرکز ویژه خواهران است که در واقع یکی از مراکز جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود. در کل جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف قدم‌های بزرگی برداشته است.

او اظهار کرد: ۴۲ شعبه از مراکز جهاد در زمینه آموزش‌های بلندمدت در کشور فعالیت می‌کنند و ما سعی کردیم با تمام توان در زمینه توانمندسازی نیروهای انسانی به نوعی که زمینه اشتغال بعد از تحصیل را داشته باشند فعال باشیم و از هرگونه فعالیت خواهران استقبال می‌کنیم.

طراحی تصویرگری مسابقه زنده لباس عاشورایی صبح امروز (۱۲ شهریورماه) در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران ۴ برگزار شد. این برنامه با حمایت کارگروه ساماندهی مد لباس، موسسه نوآوران شهرتاش و مرکز دانشگاه علمی کاربردی و مرکز جهاد دانشگاهی ایران ۴ انجام شده است تا لباس مناسب با مراسم سوگواری ماه محرم و صفر طرحی شود و شرکت کنندگان در طراحی‌ها از اِلمان‌های عاشورایی استفاده کند. این مسابقه پنج داور دارد و تولید کنندگان می‌توانند طرح‌های انجام شده را به تولید انبوه برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha