• شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 97102211664
  • منبع : نمایندگی مرکزی

رنج پرستاران از قوانین خاک گرفته

رنج پرستاران از قوانین خاک گرفته

ایسنا/مرکزی جامعه پرستاری کشور با وجود همه تلاش‌ها و قانونگذاری‌های صورت گرفته جهت حمایت، اما از اجرا نشدن قوانین رنج می‌برند.

به گزارش ایسنا، کار در معدن و کار در کنار کوره همواره به عنوان سخت ‌ ترین مشاغل دنیا شناخته می‌شوند، اما در کنار این مشاغل، حرفه‌هایی است که علاوه خستگی جسمی و بدنی روح را درگیر می‌کند.

پرستاری شغلی است افراد با روح خود به آن ادامه می ‌ دهد، نمی ‌ خوابند تا بیمار خواب راحت داشته باشد و تلاش می‌کنند و خم به ابرو نمی آورند تا بیمار درد نکشد و هر سختی را برای سلامتی بیمار به جان می‌خرند.

پاداش کار خود را بیمار لبخند پس از سلامتی می‌دانند، اما در کنار همه این ایثارها باید زحماتشان قدر دانسته شود.

متاسفانه بی‌عدالتی در نظام پرداختی حوزه سلامت، کافی نبودن میزان دریافتی به گونه ‌ ‌ ‌ ای که حاصل دسترنج خود را دریافت نمی‌کنند، معوقات کارانه‌ و اضافه کار به عنوان اصلی‌ترین مطالبه جامعه پرستاری همواره مطرح بوده است و بین دانشگاه ‌ های علوم پزشکی و سازمان ‌ های بیمه ‌ گر سرگردانند.

عدم اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و اعمال مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور، عدم اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، کمبود نیروی انسانی و ... تنها بخشی از مشکلات و مطالبات پرستاران جامعه ماست که از دید مسئولان مغفول مانده  است.

خاک خوردن 12 ساله قوانین در حوزه پرستاری

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طرح تحول یکی از بهترین طرح‌هایی است که در راستای افزایش کیفیت خدمات بهداشتی، درمانی و کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم در کشور اجرایی شد، افزود: این طرح با داشتن مزایای بسیار زیاد برای مراجعین و بیماران، دارای اشکالاتی در نحوه اجرا بود که این موارد در طول این مدت بارها به مسئولین اجرایی طرح تذکر داده شد.

رضا دالایی تمرکز بر روی حوزه درمان بجای تمرکز بر حوزه بهداشت و پیشگیری و ناعادلانه بودن نحوه پرداخت‌های مالی بین گروه‌های مختلف را از جمله ایرادات طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: با شروع طرح تحول نظام سلامت میزان مراجعات بیماران به بیمارستان‌های دولتی افزایش چشمگیری داشت و متاسفانه متناسب با افزایش بیماران، تعداد پرسنل افزایش پیدا نکرد که این موضوع را می‌توان عاملی در جهت کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران دانست.

وی تصریح کرد: به جهت جبران کمبود نیروی انسانی با توجه به افزایش شمار مراجعات به مراکز درمانی دولتی، پرستاران سعی کردن با وجود سختی کار فراوان، میزان مراقبت‌های پرستاری و تعداد شیفت‌های کاری خود را افزایش دهند تا کیفیت خدمات‌رسانی تحت تاثیر قرار نگیرد که این روش و روند فرسودگی شغلی در پرستاران را به دنبال دارد.

دالایی با بیان اینکه میزان استاندارد نیروی انسانی تخصصی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی در کشورهای پیشرفته ۳ تا ۴ نفر است، گفت:  متاسفانه در حال حاضر متوسط پرستار به ازای هر تخت در ایران یک نفر است و حدود 150 هزار نفر پرستار در بخش‌های دولتی و خصوصی کشور مشغول به خدمات‌رسانی هستند و در افق سال ۱۴۰۴ به ازای هر تخت، ۱ ٫ ۸ پرستار دیده شده است که بر اساس این چشم‌انداز، کشور نیازمند 180 هزار پرستار تا سال 1404 است و امید است که دولت و مجلس زمینه استخدام سالیانه 20 هزار کارشناس پرستاری را در سیستم درمانی کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه امید است دولت و مجلس شرایط استخدام پرستاران مورد نیاز در سیستم بهداشتی و درمانی کشور را فراهم کنند، افزود: در کنار فشارهای کاری جامعه پرستاران کشور، متاسفانه در نحوه پرداختی نیز نواقصی وجود دارد،  حدود ۱۲ سال است که قانون تعرفه‌گذاری پرستاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، اما تا به امروز دولت‌های مختلف این قانون را اجرایی نکرد‌ه‌اند و این امر را می‌توان یکی از چالش‌های جامعه پرستاری کشور عنوان کرد.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درخصوص معوقات اضافه کار و کارانه پرستاران بیان کرد: در حال حاضر معوقات اضافه‌کار و کارانه پرسنل پرستاری در سطح کشور متوسط یک‌سال تاخیر دارد که امید است با پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها و مدیریت منابع و هزینه، بیمارستان‌ها بتوانند این معوقات را هرچه سریعتر تسویه کنند و با اجرای قانون تعرفه‌گذاری بتوان شاهد تحقق عدالت در پرداخت‌ها بود.

دالایی اظهار کرد: میزان پرداختی پرستاران در ایران در حال حاضر حدود ۳۰۰ دلار است در حالی که میزان پرداختی پرستاران در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 6 هزار دلار است که همین موضوع موجب مهاجرت پرستاران زبده ایرانی به سایر کشورها شده است در حالی که می‌توان با اصلاح روش‌های پرداخت، پرداخت‌های پرستاری را متعادل کرد.

وی با اشاره به گسترش مراکز خدمات پرستاری در منزل به عنوان یکی از بهترین روش‌های کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزود: با تحت پوشش بیمه قرارگرفتن خدمات پرستاری در منزل، بیماران می‌توانند مراقبت‌های پرستاری را توسط پرستاران صلاحیت‌دار و با تعرفه بیمه در منزل و محیط خانواده دریافت کند که این امر بار مراجعات به مراکز درمانی را نیز کاهش می‌دهد.

این عضو شورای نظام پرستاری کشور تصریح کرد: پرستاران امروز با عشق به سلامت مردم و با داشتن تخصص علمی در حال حاضر بهترین مراقبت‌های پرستاری را به مردم ارائه می‌کنند و امید است که دولت و مجلس شورای اسلامی تدابیر لازم را جهت اجرای قوانین تعرفه‌گذاری پرستاری، ارتقا بهروری و سختی کار پرستاری به منظور جبران گوشه ‌ای از زحمات عاشقانه پرستاری را جبران کنند.

معوقات 20 میلیاردی و کمبود 2 هزار پرستار در استان مرکزی

به گزارش ایسنا، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری استان مرکزی نیز در خصوص وضعیت پرستاران در استان  بیان کرد: در حال حاضر چیزی در حدود 2 هزار پرستار در نظام پرستاری استان مرکزی عضویت دارند که نسبت به استانداردهای موجود کمبودها محسوس است.

محسن غنجی افزود: براساس استانداردهای جهانی برای هر تخت بیمارستان چیزی در حدود 2.5 پرستار نیاز است که این رقم در استان مرکزی به 0.9 پرستار و حتی در برخی شهرستان‌ها به 0.7 پرستار می‌رسد که این رقم نشان از کمبود پرستار در استان است و در شرایط کنونی و تعداد تخت‌های موجود در استان باید 2 هزار پرستار دیگر به مجموعه پرستاران استان افزوده شود و مسلما با افزایش تخت‌های بیمارستان در دستور کار سیستم درمانی استان قرار دارد، باید تعداد بیشتری پرستار به خدمت گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه سالانه در حدود 120 دانش‌آموخته رشته پرستاری از دانشگاه‌های استان مرکزی فارغ‌التحصیل می‌شوند که حتی اگر فارغ‌التحصیلان تماما به خدمت گرفته‌ شوند، این تعداد هم برای جبران کمبودهای نیروی انسانی کفایت نمی‌کند، افزود: پرستاران استان از نظر دانش نیروی انسانی خبره‌ای هستند، اما باید با ایجاد انگیزه و یا راهکارهای لازم روند استخدام و به‌کارگیری آنان را تسهیل کرد که این امر برنامه درازمدت را می‌طلبد.

غنجی میزان معوقات و مطالبات پرستاران استان را در حدود 9 ماه دانست و گفت: آخرین پرداختی اضافه‌کار و کارانه پرستاران استان مربوط به فروردین ‌ماه می‌شود و حتی در برخی از شهرستان‌ها مانند خمین این معوقات به 12 ماه هم می‌رسد و در کل 20 میلیارد تومان مطالبات پرستانی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی و مراکز دولتی است.

به گزارش ایسنا، جامعه پرستاری با وجود همه مشکلات تنها راه عشق و ایثار را در پیش گرفته‌ و در این بزنگاه تاریخی که اقتصاد کشور درگیر چالش‌های بسیاری است، مادیات را کنار گذاشته‌اند و بدون نگاه به پشت سر و مطالبات و حق و حقوق‌ خود دست از خدمت و پرستاری نکشیده‌ است، نامگذاری روزی به نام پرستار در تقویم کشور فرصتی است تا قدردان زحمات و مجاهدت‌های شریف ‌ ترین قشر و اصلی‌ترین حلقه ‌ های حیاتی زنجیره سلامت بود چراکه جای خالی آنان این زنجیره را سست و پاره خواهد کرد.

باید به این باور برسیم که جای یک پرستار را فقط یک پرستار پر می‌کند و کسی را توان و یارای پر کردن این خلاء نیست پس باید قدردان آنان بود و نگاهی حمایتگرانه به این قشر داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha