• چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97121508164
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

چرا به شتاب‌نگارها نیازمندیم؟

چرا به شتاب‌نگارها نیازمندیم؟

ایسنا/خراسان رضوی یک مهندس سازه و عضو شورای اسلامی شهر مشهد اهمیت دستگاه‌های شتاب‌نگار برای آمادگی در برابر زلزله را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سیدمسعود ریاضی صبح امروز در آیین رونمایی از اولین دستگاه نسل جدید شتاب‌نگار و بهره‌برداری همزمان از 10 دستگاه جدید در استان خراسان رضوی در مشهد، اظهار کرد: آخرین زلزله مخرب مشهد در سال 1050 اتفاق افتاد. در آن زلزله دو سوم شهر مشهد با خاک یکسان شد و نزدیک 4000 نفر هم از بین رفتند و تعداد انگشت شماری سازه مربوط به پیش از آن زلزله همچنان پایدار است.

وی با بیان این‌که «زلزله در مشهد یک امر فیزیکیِ محتملِ جدی است»، ادامه داد: مشهد با چند گسل احاطه شده که دو گسل اصلی در شمال و جنوب مشهد قرار دارد و مشهد را تهدید می‌کند.

ریاضی تصریح کرد: ساختمان‌ها برای مقاومت در برابر «ریشتر» زلزله طراحی نمی‌شوند و آنچه بیان می‌شود یک امر عامیانه است. ریشتر انرژی زلزله را نشان می‌دهد و برای نمونه زلزله 7 ریشتری 32 برابر زلزله 6 ریشتری انرژی آزاد می‌کند. ریشتر به تنهایی به ما دیدی از زلزله نمی‌دهد. چیزی که ساختمان‌ها برای مقاومت در برابر آن طراحی می‌شوند، شتاب است. لذا نصب این دستگاه‌ها از این بابت حائز اهمیت است.

این مهندس سازه خاطرنشان کرد: ساختمان‌هایی که یک مهندس سازه طراحی می‌کند بر اساس شتاب است. هر چقدر دقیق‌تر و واقع‌بیانه‌تر بتوان شتاب وارد بر یک ساختمان را در هنگام زلزله تخمین زند ساختمانی طراحی می‌شود امن‌تر و مطمئن‌تر است. 

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: بر این اساس راه‌اندازی این دستگاه‌ها اقدام بسیار با ارزشی است. داده‌هایی که در خصوص شتاب‌های وارد بر ساختمان‌ها در کشور وجود دارد بسیار ناچیز است و راه‌اندازی این دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد که پیش یابی کنیم و بتوانیم تخمین بزنیم که سازه‌ها را باید برای چه شتابی طراحی کنیم. 

وی افزود: امدادرسانی امکان دیگری است نصب این دستگاه‌ها به ما می‌دهد. هنگامی که زلزله‌ای در کشور اتفاق می‌افتد ما در لحظه از شدت زلزله آگاه نیستیم و دیگر مناطق کشور نمی‌توانند به امداد و نجات نقاط آسیب‌دیده در لحظه بپردازند. یکی از پتانسیل‌هایی که به این موضوع کمک می‌کند میزان شتابی است که در آن محل شناسایی شده است.

ریاضی گفت: این اقدام جلوه‌ای از مدیریت یکپارچه شهری است. امیدوارم این همکاری مستدام باشد و طبق برنامه‌ریزی‌ها در آینده حدود 50 دستگاه در مشهد نصب خواهد شد که امیدوارم به نتیجه برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha