به گزارش ایسنا، مصطفی سالاری در جلسه بررسی ایجاد هاب لجستیکی در راه آهن گیلان با اشاره به ظرفیت حوزه حمل و نقل ریلی در گیلان اظهار کرد: این نوع از حمل و نقل فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد و اساس مبادلات بازرگانی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه راه آهن گیلان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله منطقی تا شهر قرار گرفته، افزود: باید اراضی این محدوده که غالباً دولتی است را به شکل مطلوبی مورد بهره برداری قرار دهیم.
استاندار گیلان تصریح کرد: با توجه به وسعت اراضی حاشیه ایستگاه راه آهن رشت این فرصت فراهم است تا برای اولین بار در کشور حمل و نقل ترکیبی را به صورت کامل همراه با طراحی قوی در این محدوده اجرا کنیم.
سالاری با بیان اینکه راه آهن گیلان هم دارای قابلیت مسافربری و هم باربری است، افزود: برای این دو قابلیت باید خدمات لجستیک ویژه ای تعریف شود تا ضمن کاهش هزینهها، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته باشد.
وی اظهار کرد: در جریان ارائه خدمات لجستیک نیز شاخههای جدیدی از نیازمندیها از جمله خدمات رفاهی و عمومی ایجاد میشود که تأمین همه اینها میتواند پس از طراحی و برنامه ریزی از سوی بخش خصوصی تأمین شود.
سالاری، جانمایی مسیر تردد با دوچرخه و توجه به برخی امکانات و نیازمندیهای مسافران همچون اجاره خودروی بدون راننده را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به ظرفیت و دامنه تردد خودروهای منطقه آزاد میتوان در بخش ارائه خدمات خودرویی هم عملکرد قابل توجهی را ارائه کرد.
استاندار گیلان ارائه خدمات در قالب حمل و نقل ترکیبی را موجب ترغیب افراد برای استفاده از حمل و نقل عمومی و نیز کاهش تردد شخصی دانست و یادآور شد: در مناطق ساحلی هم میتوان حمل و نقل دریایی کوتاه مقیاس با رویکرد گردشگری را به عنوان یکی از مزیتهای ویژه استان مورد توجه قرار داد.
گفتنی است هاب لجستیکی که از آن بهعنوان مراکز لجستیکی نیز یاد میشود، عبارت است از محلی که در آن همه فعالیتهای مرتبط با حمل و نقل، ارائه میشود و دیگر خدمات لجستیکی کالاها در سطوح بینالمللی یا ملی توسط چند متصدی انجام میگیرد.
انتهای پیام
نظرات