• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98042211306
  • منبع : نمایندگی همدان

در نشست ایسنا مطرح شد؛

رسیدن به شهری هوشمند با جشنواره «شهروندان برگزیده»

رسیدن به شهری هوشمند با جشنواره «شهروندان برگزیده»

ایسنا/همدان زندگی در جامعه مدرن نیازمند ایفای نقش شهروندی است. شهروند، مفهومی است که هم از حقوقی برخوردار است و هم مسئولیت‌هایی بر عهده اوست. ایفای نقش شهروندی مستلزم جامعه‌پذیری است. این فرآیند ابتدا از خانواده آغاز می‌شود و فرزندان با الگو قرار دادن و دریافت آموزش از والدین و دیگر افراد بزرگسال خانواده با مفاهیم شهروندی آشنا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، با ورود به مدرسه و دریافت آموزش رسمی علاوه بر دریافت دانش نظری، درباره حقوق و وظایف شهروندی عملاً در محیط مدرسه شهروند بودن را تجربه می‌کنند. از این رو آموزش و پرورش اساسی‌ترین نهاد اجتماعی برای تربیت شهروندان است. سپس حضور در اجتماع و تجربه روابط اجتماعی گسترده‌تر، این تجربه را غنی‌تر می‌کند و رسانه‌های جمعی به ویژه امروزه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در ارتقا دانش و مهارت شهروندی نقش درخور توجهی دارند.

شهروندان اخلاق‌مدار، مردم‌دار، قانون‌مدا، مشارکت‌جو و مسئولیت‌پذیر از سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و انسانی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. برخورداری و استفاده هر چه بیشتر جامعه از وجود ایشان در فرآیند توسعه و ارتقا کیفیت زندگی اجتماعی امری غیرقابل‌انکار است بنابراین شناسایی، تکریم و معرفی آنها به جامعه از اهم وظایف مدیران شهری محسوب می‌شود.

بر همین اساس ایسنا نشستی تخصصی پیرامون دومین جشنواره شهروندان برگزیده همدان در دفتر این خبرگزاری تدارک دید تا بیشتر از چند و چون آن مطلع شود.

امسال ۱۵ نفر به عنوان شهروند برگزیده انتخاب می‌شوند

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در جشنواره شهروندان برگزیده امسال حدود ۱۵ نفر انتخاب می‌شوند، به خبرنگار ایسنا گفت: سال گذشته بیش از ۶۸ نفر از اقشار مختلف به عنوان شهروند نمونه انتخاب شدند.

کامران گردان با بیان اینکه سال گذشته بسیاری از شهروندان نمونه از اقشار مختلف در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری، کارآفرینی و دانش آموزی انتخاب شدند، ادامه داد: امسال ۹ شاخصه برای انتخاب بهترین شهروند برگزیده توسط کمیته داوران انتخاب شده است که از میان این شاخصه‌ها می‌توان به تلاش در جهت توسعه فرهنگ مصرف بهینه انرژی، پرداخت به موقع عوارض متعلق به شهرداری، حضور در دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت شهری و انجام امور خیرخواهانه و انفاق در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد.

وی در رابطه با اینکه شهروند نمونه باید عامل وظایف شهروندی خود باشد، اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته حدود ۸۰ درصد در اجرای این جشنواره موفق بوده‌ایم و امسال سعی داریم ۲۰ درصد از کاستی و نواقص برگزاری این جشنواره را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره شهروند برگزیده با ۱۰ سال وقفه در سال گذشته برگزار شد، اضافه کرد: برگزاری این جشنواره سابقه جهانی دارد ضمن اینکه استان‌های دیگر نیز از ما الگو برداری کرده و در حال برگزاری این جشنواره هستند، استان‌هایی مانند تهران، شیراز، یزد و مشهد نیز این جشنواره را هر سال برگزار می‌کند.

گردان تصریح کرد: شهروندانی که در امور شهرداری مشارکت داشته باشند در واقع می‌توان به عنوان یک شهروند نمونه آنها را انتخاب کرد چرا که هدف از برگزاری این جشنواره افزایش میزان مشارکت مردم در پیشروی به سوی شهر هوشمند است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و مشارکت رسانه‌ها و صداوسیما در اجرای این جشنواره بیان کرد: خوشبختانه اصحاب رسانه و صداوسیما در این زمینه به خوبی ما را یاری کرده‌اند به طوری که برای تبلیغ این مراسم برنامه تلویزیونی با نام «شبهای هگمتانه» از شبکه استانی به روی آنتن می‌رود.

گردان یادآور شد: اجرای این جشنواره چندین سال پیش از استان همدان کلید خورد و از این وضعیت خرسند هستیم که این کار فرهنگی فرهیخته توسط مردم دانا و فهیم استان همدان انجام شده است تا زمانی که شورای پنجم به وظایف خود عمل می‌کند جشنواره شهروند برگزیده هر ساله اجرا خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان گفت: خوشبختانه استقبال با شکوه مردم از این جشنواره نسبت به سال گذشته بسیار بالا بوده و کمیته داوران بلافاصله پس از اتمام مهلت ثبت‌نام شروع به بررسی پرونده‌های شرکت کنندگان می‌کند.

رسیدن به شهری هوشمند با جشنواره شهروندان برگزیده

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز شهروندان ایده‌آل را مواد حیاتی شهر زنده دانست و بیان کرد: در جشنواره شهروندان برگزیده به‌دنبال انتخاب افرادی هستیم که خود را در دل شهر دانسته و نسبت به شهر مسئول بوده و می‌دانند که در صورت کوتاهی از وظایف شهروندی، شهر دچار مشکل خواهد شد.


اکبر کاووسی‎‌امید با اشاره به وجود ۹ شاخص برای انتخاب شهروند برگزیده، مطرح کرد: هدف از انتخاب شهروندان برگزیده براساس شاخصه‌های موجود، رسیدن به شهری هوشمند است چرا که شهر، موجودی زنده است که در دنیا به عنوان شهر هوشمند شناخته می‌شود و در بعضی از مؤلفه‌ها شاخصه‌های شهر هوشمند در ایران با غرب متفاوت است اما در سایر شاخصه‌ها با دنیا هماهنگ و برابر هستیم.

وی حفظ محیط‌زیست، آلوده نکردن شهر و تفکیک زباله را از جمله موارد شهرهوشمند خواند و اظهار کرد: براساس آمار موجود، در صورت روند تولید زباله به این شکل، انسان‌ها در سال‌های آینده در زباله تولیدی خود دفن می‌شوند.

این عضو شورای اسلامی شهرهمدان برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده را از اهداف رسیدن به شهر هوشمند دانست و عنوان کرد: شورای شهر همدان با مؤلفه شهر هوشمند که شعار روز دنیا نیز هست، مدیریت شهری را در اولویت خود قرار داده و تمامی جشنواره‌های مربوطه را در راستای رسیدن به این شعار جهانی برگزار می‌کند.
 

وی یکی از اهداف و شاخصه‌های برگزاری این جشنواره را تشویق به پرداخت عوارض دانست و گفت: همدان نسبت به سایر کلانشهرها وضعیت مناسبی در مشارکت مردم به پرداخت عوارض دارد؛ یکی از نکات قابل توجه و افتخارآمیز شورای پنجم، افزایش مشارکت در پرداخت عوارض سالیانه است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه هزینه حمل‌ونقل زباله برای هر خانواده ۱۱۳ هزار تومان است، مطرح کرد: مردم شریف و دانای همدان همانند سنوات گذشته باید در ساخت، آبادانی و حفظ شهر از طریق پرداخت عوارض سالیانه و در ابتدای هر سال جدید تلاش کنند.

وی از افزایش جوایز شهروندان برگزیده در سالجاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: به‌علت کاهش تعداد برگزیدگان جوایز امسال از ارزش مادی بیشتری به نسبت سال گذشته برخوردار خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان جشنواره شهروندان برگزیده را در راستای تحقق شعار سال دانست و تصریح کرد: شاخص کار و کارآفرینی از جمله مواردی است که شهروندان را براساس آن به عنوان شهروندان برگزیده انتخاب می‌کنیم؛ این شاخص از جمله موارد بسیار مهم و و دشوار در سیاستگذاری است که براساس آن شهروندان توانمند را شناسایی می‌کنیم.

کاووسی‌امید با تأکید بر اینکه به‌کار بردن لفظ پایین شهر نادرست است، گفت: اگر مطالبه‌ها تغییر پیدا کنند این الفاظ نیز از بین خواهند رفت؛ توانمند کردن مناطق ضعیف شهر خوشبختانه از نقاط قوت شهرداری، مطالبه گری رسانه‌ها و شورای شهر بوده است.

وی در پایان با اشاره به فعالیت پررنگ ایسنا در تمامی حوزه‌ها، عنوان کرد: رسانه زبان مردم است و ایسنا در تمامی حوزه‌های موجود به خوبی فعالیت دارد

خوداظهاری و معرفی توسط دیگران؛ دو روش معرفی شهروندان برگزیده

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به دو روش موجود معرفی شهروندان برگزیده به صورت خوداظهاری و توسط دیگران، مطرح کرد: سال گذشته شهروندان برگزیده در دو حوزه انرژی تجدیدپذیر و محیط‌زیست انتخاب و تقدیر شدند و در سالجاری این مؤلفه‌ها از اولویت کمتری برخوردار بوده و جای خود را به نشاط اجتماعی تغییر داده است که با توجه به آمار بالای افسردگی در شهر همدان تلاش بر این است تا فضا و سیمای شهری تغییر پیدا کرده و باعث افزایش نشاط اجتماعی شوند.

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه همدان نخستین شهر کشور در برگزاری جشنواره برگزیده است، تصریح کرد: این جشنواره با بررسی در کشورهایی که شبیه به این مراسم را اجرا کرده‌اند، برای نخستین بار در در کشور اجرا شد که نقطه قوت این جشنواره در همدان ایجاد مستندسازی از نقطه آغاز تا پایان است.

وی با بیان اینکه همدان در جشنواره شهروندان برگزیده کاملاً منسجم عمل کرده است، اظهار کرد: این جشنواره قابلیت الگوبرداری در تمامی استان‌های کشور را دارد به طوری که مدت زمان انتخاب شهروندان برگزیده بر اساس ۹ شاخصه مطرح شده از خردادماه سال گذشته تا خرداد امسال به صورت یک‌ساله خواهد بود.

سلماسی جشنواره شهروندان برگزیده را مصوبه شورای شهر در طول مدت زمان ۴ ساله فعالیت شورا دانست و گفت: این جشنواره هدفمند بوده و هدف آن زمانی تحقق می‌یابد که به صورت متوالی اجرا شود.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ممکن است هنوز جشنواره برگزیده به گوش خیلی از افراد نرسیده باشد، مطرح کرد: وقتی حمایت‌ها از این جشنواره صورت گیرد، حساسیت مردم برانگیخته می‌شود و شهروندان برگزیده حتماً یکی از اعضای شورای اجتماعی محله بوده است.

سلماسی در پایان محیط دانشجویی را فعال و اثرگذار در تمامی فعالیت‌ها دانست و اظهار کرد: همواره مهمترین اتفاقات در بطن دانشگاه‌ها رقم خورده و خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا نیز از جمله اتفاقات مهم و اثرگذار در جامعه بوده است

شهرداری مسئول اجرای جشنواره شهروندان برگزیده

قائم مقام شهردار همدان نیز با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده توسط سیاستگذاری‌های مشترک شورا و شهرداری برگزار می‌شود، گفت: شهرداری مسئولیت اجرای جشنواره را بر عهده دارد.

مرتضی حضرت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بودجه برگزاری این جشنواره چقدر است؟ عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای برگزاری این جشنواره درنظر گرفته شده که ممکن است بیش از این مبلغ هزینه شود.

وی ادامه داد: مردم مهمترین عامل در یاری رساندن به عوامل شهرداری و همچنین توسعه شهر هستند به همین علت سعی داریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی و همچنین معرفی برخی از شهروندان نمونه آنها را به عنوان یک الگو برای دیگر شهروندان قرار دهیم.

حضرت زاده با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر بسیاری از شهروندان به راحتی از مطالبات قانونی خود می‌گذرند، مطرح کرد: اگر مردم و شهروندان مطالبات قانونی خود را در حوزه مدیریت شهری از راه قانونی و درست از شهرداری درخواست کنند به طور قطع بدون پاسخ نمی‌مانند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان با اشاره به بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: در راستای این بودجه بیش از ۴۰ پروژه درخواست شده است.

حضرت زاده تصریح کرد: مردم نیز می‌توانند با دخالت و مشارکت خود در امور شهرداری بهترین نیروی این سازمان باشند و سیاستگذاری‌های شورا و شهرداری این است که مردم خواسته‌های خود را به طور شفاف مطالبه کرده و شهرداری بر خلاف تمام مشکلات و تنگناهای مالی و با توجه به کمرنگ شدن نقش دولت در بحث تأمین منابع بودجه شهرداری پاسخگو باشد.

وی افزود: در سازمان شهرداری تمام مسائل بر اساس عدالت تقسیم شده است و به عنوان متولی این جشنواره انتخاب تمام شهروندان نمونه بر اساس عدالت خواهد بود و به طور قطع از افرادی که شایسته تقدیر و تشکر است، انتخاب می‌شوند.

حضرت‌زاده در پایان با اشاره به جوایز این جشنواره یادآور شد: در سال گذشته جوایز شهروندان یک سفر زیارتی و مدال افتخار همراه با استفاده از کارت خدمات شهری بوده اما هنوز جوایز جشنواره امسال نیز مشخص نشده است.

روند اجرایی جشنواره

دبیر جشنواره شهروندان برگزیده همدان نیز در رابطه با روند اجرایی این جشنواره، گفت: با تلاش اعضای شورای سیاستگذاری، کمیته‌های اجرایی، علمی- داوری و تبلیغات و اطلاع‌رسانی، روند صعودی و خوبی داشته‎ است.

سعید خوشبخت با بیان اینکه بهمن‌ماه سال ۹۷ برنامه‌ریزی‌های لازم و مدون برای برگزاری جشنواره سال ۹۸ صورت گرفت، افزود: اوایل سال ۹۸ شورای سیاستگذاری جشنواره با هدف تعیین راهبردها، تصویب رئوس فعالیت‌ها و نظارت کلان بر فرآیند اجرای جشنواره تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس آمارهای دریافتی از درگاه‌های الکترونیکی، کد دستوری و سایت جشنواره (در قالب خوداظهاری و معرفی دیگران) نزدیک به ۱۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: این روند تا ۲۰ تیرماه امسال ادامه داشت بنابراین از تمامی شهروندان تقاضا داریم در این رویداد فرهنگی- اجتماعی مشارکت حداکثری داشته باشند البته پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش مشارکت هم باشیم.

وی رویکرد اصلی این جشنواره را حفظ کرامت شهروندان همدانی دانست و اظهار کرد: معتقدیم پرداختن به ارتقا این امر در مدیریت شهری ضرورت دارد که در صورت تبلور، ظهور و بروز آن، شاهد افزایش سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه و حسِ واقعی تعلق خاطر نسبت به شهر و شهروندان خواهیم بود.
 

خوشبخت با تأکید بر اینکه تجلی شعار امسال جشنواره با عنوان «همدان؛ شهر برتر با شهروندان برتر» است، تصریح کرد: در راستای رویکرد همراهی شهروندان در حوزه مدیریت شهری به‌منظور توسعه پایدار شهر همدان خواهد بود و با ارائه خدمات بهتر از سوی مدیران و شهروندان، آبادانی شهر و رسیدن به جایگاه واقعی شهر را شاهد خواهیم بود.

دبیر اجرایی این حشنواره با اشاره به اینکه جشنواره دومین سال پیاپی خود را پشت سر می‌گذارد، مطرح کرد: دبیرخانه دائمی این جشنواره وقع در سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان مستقر شده و سعی ما بر آن است تا روند اجرای جشنواره منظم و مدون پیگیری شود.

خوشبخت ادامه داد: از این رو به‌منظور ارتقا مشارکت شهروندان در راستای توسعه پایدار شهری در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … گامی رو به جلو برداشته‌ایم، از سوی دیگر اعتماد بیشتری از سوی شهروندان نسبت به مدیریت شهری را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه داوران جشنواره تا روز برگزاری این مراسم روزی ۱۲ ساعت مشغول بررسی و گزینش هستند، گفت: پس از بررسی ثبت نام شدگان، داوران با اشخاص برگزیده تماس گرفته و اقدام به نوبت دهی برای مرحله دوم گزینش و مصاحبه حضوری می‌کنند.

خوشبخت این مراسم را فرصت خوبی برای تقدیر از شایسته‌گان براساس توانمندی‌ها و فارغ از پست و مقام دانست و افزود: انتخاب تعداد محدودی از این افراد باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق در بین مردم می‌شود.

دبیر اجرایی جشنواره شهروندان برگزیده در رابطه با محل برگزاری این مراسم، گفت: به علت استقبال مردم و حجم زیاد حاصرین، دو مکان پیاده راه امام خمینی (ره) و سالنی بزرگ با حفظ مسائل امنیتی درنظر گرفته شده است.

خوشبخت هزینه تبلیغات را هدفمند دانست و تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته تبلیغات به شکل گسترده‌تری انجام شده اما هزینه آن نسبت به پارسال بسیار کمتر صورت گرفته است.

گزارش از: مینا رضایی‌نصیر و فائزه صلواتی، خبرنگاران ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha