• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98052612644
  • خبرنگار : 71626

بررسی «حصار و سگ‌های پدرم»

بررسی «حصار و سگ‌های پدرم»

کتاب «حصار و سگ‌های پدرم» نوشته شیرزاد حسن با ترجمه مریوان حلبچه‌ای بررسی می‌شود.

به گزارش ایسنا، نشست معرفی و خوانش روانکاوانه این کتاب پس از چاپ مجدد آن ساعت ۱۹ یکشنبه (۲۷ مردادماه ۹۸) با حضور مترجم آن و رزگار محمدی و ارسطو میرانی به عنوان منتقد در کافه آتن (واقع در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی نرسیده به نصرت، کوچه طباطبایی، پلاک ۴، طبقه سوم) برگزار می‌شود. 

مریوان حلبچه‌ای در معرفی «حصار و سگ‌های پدرم» می‌گوید: تم حاکم بر این رمان پدرکشی است و با آثار بزرگ تاریخ بشر همانند «ادیپ» سوفوکل، «هملت» شکسپیر و «برادران کارامازوف» داستایوسکی رابطه بینامتنی دارد اما جذابیت این رمان در این است که پدرکشی و ادیپ در شرق را در برابر ادیپ یا پدرکشی در غرب توصیف می‌کند. در رمان پدری توتمی و نماد قدرت بی‌حدوحصر وجود دارد که فرزندان نباید از دستورات او سرپیچی کنند. پدر با حصار توتمی را برای فرزندان خویش ساخته است و سگ‌های او نماد فراخودی عذاب‌دهنده هستند که در صورت سرپیچی فرزندان از تابوهای حصار به تنبیه آن‌ها خواهد پرداخت. بعد از کشته شدن پدر توسط برادر بزرگ دنیای حصار فرومی‌ریزد اما دیگر حتی حیوانات حصار حاضر نیستند که از حصار بیرون بیایند. آن‌ها مریض و گر و لاغر می‌شوند. آن‌ها نیز هم به وجود قدرتمند پدر عادت کرده بودند. بعد از او همه اعضای حصار سردرگم می‌شوند و بی‌نظمی حاکم می‌شود. دختران به دنبال مردان دلخواه خودشان می‌روند. بعضی از زن‌ها فرار می‌کنند. پسران بر سر ارث دعوا می‌کنند. اعضای حصار به برادر بزرگ می‌گویند «کسی نیست که بعد از پدر جرات کند با تازیانه سرد و بی‌روح ما را آتش بزند...مردی نمانده بر ما تف کند...مردی نمانده که ما را مجبور کند به لذت نهانی ...دزدکی...خواب چیزهای حرام را ببینیم...خواب هر چیزی که شیطان دوست دارد...وای از دست‌تو برادر...جایت در جهنم باشد که ما را از خواب خوش پراندی ...حصاری که شیرمردی شجاع مثل پدرت در آن نباشد صدبار بهتر است که ویرانه شود...لانه خفاش و جغد شود...». پسر بزرگ که پدر (توتم) را کشته است آلوده است و همه‌چیز را نجس می‌کند پس باید مجازات شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha