• یکشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98063115463
  • خبرنگار : 50107

چنارانی در گفت‌وگو با ایسنا:

شفافیت باید در قوه مجریه و قضائیه هم وجود داشته باشد

شفافیت باید در قوه مجریه و قضائیه هم وجود داشته باشد

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از افراد امروز در پس رأی‌های مخفی خود موج‌سواری می‌کنند، باید این موج‌سواری‌ها را از بین ببریم و انسان‌های صریح و روشن را به مجلس بفرستیم.

هاجر چنارانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر طرح شفافیت آرای نمایندگان بر عملکرد آن‌ها، اظهار کرد: مساله‌ای که در مجلس مطرح شد، طرح آقای ذوالنور و طرحی دوفوریتی بود، یعنی طرحی که بلافاصله و فوری در مجلس به رأی گذاشته شود. اینگونه نبود که نمایندگان به شفافیت رأی نداده باشند، بلکه نماینده‌ها به یک‌فوریتی بودن آن رأی دادند و هفته آینده یا دو هفته دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: طرح فوریتی در خصوص مباحثی در کشور است که الزام و اجبار دارد سریع وارد صحن شود. منظور نمایندگان از رأی این بود که در حال حاضر چندان فوریتی ندارد و آن را یک ماه آینده مطرح می‌کنیم زیرا وقتی فوریت مطرح می‌شود، طرح باید ظرف دو، سه روز در صحن مطرح شود. زمان زیادی روی آن کار کردیم و در دستور کار مجلس قرار داشت اما متاسفانه ما توقع نداشتیم برخی این موضوع را تا این حد رسانه‌ای کنند.

چنارانی با بیان اینکه اگر قرار است شفافیت باشد، تنها در مجلس نیست، بلکه باید همه جا شفافیت وجود داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه اکنون زمانی شده که هر کس به هر میزان که می‌تواند مجلس را تخریب می‌کند، در صورتی که این مجلس برگرفته از بدنه مردم است. ما همان کسانی را تخریب می‌کنیم که عقاید اکثریت مردم منطقه بوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران چقدر شفافیت دارد؟ شفافیت تنها متعلق به قوه مقننه نیست، باید در قوه قضاییه و مجریه نیز وجود داشته باشد. همه باید شفافیت داشته باشند. آنچه اکنون در حال از بین بردن جامعه ما بوده این است که ما به گونه‌ای حرف زده و به گونه دیگری عمل می‌کنیم. در هر قسمت انسان‌هایی وجود دارند که مشخص نیست چه رنگی هستند و قرار است چه کاری انجام دهند. ما در مجلس صد در صد آرا و نظرات خود را اعلام کردیم. این طرح می‌تواند در آینده کشور را در پیشبرد بسیاری از اهداف خود کمک کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم باید بدانند نماینده آن‌ها در شورای شهر و روستا، مجلس و رئیس‌جمهور و کسی که به او رأی می‌دهد چه نظراتی دارد. بسیاری از افراد امروز در پس رأی‌های مخفی خود موج‌سواری می‌کنند، باید این موج‌سواری‌ها را از بین ببریم و انسان‌های صریح و روشن را به مجلس بفرستیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون در مجلس موج خاکستری داریم که موج‌سواری می‌کنند. ممکن است رأیی را اعلام کنند اما نتیجه دیگری از صندوق بیرون می‌آید. گاهی در جمعی حاضر می‌شوند و اگر آن جمع موافق با این رأی باشند، بیان می‌کنند رأی موافق دادم و اگر آن جمع مخالف باشد، می‌گویند رأی من مخالف بوده است. این طرح باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند موج‌سواری کنند و حتی برای شوراهای روستا و شهر نیز مناسب است.

چنارانی با اشاره به اینکه باید به سمتی برویم که نظارت و ایده‌های همه شفاف باشد، تصریح کرد: ممکن است مشکلاتی نیز در جامعه ایجاد کند زیرا تا امروز بسیاری از افراد موج‌سواری کردند و بر گرده‌های مردم سوار شدند اما عملا کار دیگری کردند. اینکه امروز یک‌باره بخواهد با این قصه مبارزه شود، فشاری خواهد داشت اما نگرش بسیار خوبی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر طرح شفافیت آرای نمایندگان بر حضور پررنگ‌تر مردم در انتخابات، بیان کرد: قطعا تاثیرات بسیار زیادی روی حضور مردم دارد، هرچند زمان خیلی کوتاه است. در گردنه‌های حساس انقلاب این رأی‌های مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود زیرا آن چیزی که مهم بوده این است که این رأی‌ها در تاریخ ثبت شده و بعدها آیندگان آن‌ها را خواهند دید.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته دنیا به طور مثال انگلستان، در مجلس موافق یا مخالف حرکت می‌کنند و می‌نشینند، بنابراین رأی کاملا مشاهده می‌شود، اما چرا ایران در حال حرکت به سمتی است و هر روز سیستم‌هایی را وارد می‌کند که دیده نشود و همه چیز مخفی باشد، بالاخره همه چیز باید از جمله بودجه، رأی و تمام اقدامات کشور باید آشکار باشد، اما نه تنها برای قوه مقننه بلکه برای سه قوه.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha