• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98070100110

عضو هیات علمی دانشگاه یزد هشدار داد؛

پیشی گرفتن برخی زبان‌ها از زبان فارسی در شعر/هنجارشکنی‌های امروز تهدیدکننده‌ی شعر معاصر

پیشی گرفتن برخی زبان‌ها از زبان فارسی در شعر/هنجارشکنی‌های امروز تهدیدکننده‌ی شعر معاصر

ایسنا/یزد عضو هیات علمی دانشگاه یزد و دبیر انجمن شعر کتابخانه وزیری یزد با اشاره آسیب‌های تهدیدکننده‌ی امروز شعر در کشورمان، عنصر ویراستار و کنترل‌کننده اشعار به ویژه از سوی ارشاد و انتشارات‌ را ضروری دانست.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «محمود الهام‌بخش» در مراسم گردهمایی ادیبان و شاعران یزدی بر مزار حجت‌الاسلام وزیری موسس کتابخانه و موزه وزیری یزد که به مناسبت هفته شعر و ادب فارسی برگزار شد، با بیان این که زبان فارسی و ادبیات جزو امتیازات کشورمان محسوب می‌شود، گفت: ایران امتیازات زیادی دارد که در این میان، شعر از گذشته تاکنون به عنوان میراث مکتوب این سرزمین حفظ شده ولی متاسفانه این گنجینه به درستی نشر داده نمی‌شود.

وی افزود: متاسفانه اگر اهتمامی جدی صورت نگیرد، زبان‌هایی مانند آذری از زبان فارسی در شعر پیشی می‌گیرند و این مهم باید مورد توجه جدی مسئولان واقع شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه شعر را به مثابه‌ی نخاع پیکر جامعه خواند و عنوان کرد: شعر عنصر گویای جامعه است و همان طور که تمام حس‌ها از نخاع انسان عبور می‌کند، شعر نیز باید منتقل کننده امیدها، آرزوها و اهداف یک جامعه باشد.

وی نبود مرزبندی و تعریف دقیقی در رابطه با شعر را یکی از آفت‌های شعر معاصر دانست و اظهار کرد: متاسفانه برخی، شعر معاصر را بدون رعایت هنجارهای مربوطه مانند وزن و قافیه در رسانه‌هایی مانند تلویزیون نشر می‌دهند یا در برخی از تصنیف‌ها و ترانه‌ها شاهد سرودن اشعار بدون قافیه و تنها دارای ردیف هستیم که همه این عوامل آسیب‌های تهدیدکننده شعر و نیازمند نظارت و کنترل جدی است.

الهام‌بخش افزود: عنصر ویراستار و کنترل‌کننده اشعار به ویژه از سوی ارشاد و انتشارات‌ها ضروری است هر چند که به تازگی ارشاد در این زمینه اقداماتی کرده است و به انتشار اشعار توجه بیشتری می‌شود.

وی در ادامه شعر سپید را یک جریان خواند و تصریح کرد: شعرایی مانند شاملو و گرمارودی، آثار قابل تاملی خلق کرده‌اند که اصول موسیقی درونی را نیز در خود دارد ولی متاسفانه این نوع شعر این روزها در رسانه‌های مجازی در قالب پرتاب کردن‌های شعار و بدون برخورداری از محتوایی عمیق، دست به دست می‌شود.

نجمن‌ها و جمع‌های ادبی شعر یزد، مجاهدت‌های خاموش فرهنگی هستند که شعله‌های فرهنگ‌سازی را در اندرون جامعه گرم نگه‌ داشته‌اند.

«مجید جوادیان‌زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز در این مراسم با اشاره به این که تمدن اسلامی بر دو پایه معنویت و کالبد استوار است، اظهار کرد: ادبیات نیز بر همین دو پایه استوار است به طوری که می‌توان انجمن‌ها و جمع‌های ادبی شعر یزد را مجاهدت‌های خاموش فرهنگی دانست که شعله‌های فرهنگ‌سازی را در اندرون جامعه گرم نگه‌ داشته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت استمرار برنامه‌های جلسات شعر و انجمن‌های ادبی یزد، تصریح کرد: باید اداره کل ارشاد این کانون‎های فرهنگی بویژه در کتابخانه وزیری را حفظ کند چرا که جمع‌های ادبی زیادی در یزد بوده که دچار انقطاعات متعددی شده اما جمع‌های فرهنگی و ادبی کتابخانه وزیری پس از گذشت نیم قرن همچنان به صورت گذشته برگزار می‌شود و ضروری است که این جمع مستمر به ثبت برسد.

جوادیان‌زاده در ادامه ثبت جهانی آثار تاریخی یزد را برگرفته از استمرار فکری و اندیشه‌های گذشتگان عنوان کرد و گفت: همانطور که ابنیه تاریخی کالبدی، شکل گرفته از اندیشه‌های فرهنگی و تاریخی هستند، باید آثار اجتماعی انجمن‌های ادبی یزد نیز مورد توجه قرار گرفته و حفظ شود تا به دنبال تغییر سلیقه و تنوع طلبی جامعه، ذات ادبیات خدشه‌دار نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha