• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98070201217
  • منبع : نمایندگی همدان

آئین مغفول 400 ساله

آئین مغفول 400 ساله

ایسنا/همدان آنگاه که خوشه های رقصان طلایی با شوق از زمین برداشت شد، زحمت کشاورز خسته روستا به ثمر نشست، دختر همسایه آخرین رج قالی پر از گل های رنگارنگ پر ترنج خود را به پایان رسانید و با چشمانی پر از شادی بر زمین گستراند و آنگاه که همسایه میوه های درخت باغ خود را در سبد چید و مادران روستا کار فصل تابستان را به پاییز گره زدند، اهالی روستا سرخوش از سخاوت زمین می روند تا در کنار امامزاده و تالاب باصفای روستا فنجانی از چای محبت را با هم بنوشند و بوی پاییز را در دامن طبیعت استشمام کنند و هوای این روزها را با تک تک سلول های وجود خود نفس بکشند و حس خوب بوی پاییز را با خنده های بی بهانه نثار دوست کنند.

به گزارش ایسنا، آنها می روند تا به تالاب مژده دهند پاییز از راه رسیده و قرار است با مهر خود ابرهای سخاوت از قطره قطره باران را بر تو نثار کند آنگونه که تو تالاب مهربان با قطره قطره وجودت به طبیعت بکر این تکه زمین بهشتی خدا زندگی بخشیدی و زحمت کشاورز روستا را به ثمر نشاندی.

آهای تالاب پر جوشش برایت مژده آورده ایم که بگوییم اتفاق بزرگی در راه است و تو همیشه پرجوش باش و مباد آن روز که از جوشش بایستی که زندگی این تکه از زمین نیز از تکاپو و سرسبزی خواهد ایستاد... بگوییم که برگها را کنار هم بگذار و رو به درختان بگیر، که شکوه و زیبایی پاییز را خواهی دید.

طی رسم و آئینی با قدمت چند صدساله، در آخرین جمعه فصل تابستان اهالی روستای لک لک و روستاهای اطراف تالاب پیرسلمان و امامزاده پیرسلمان با برداشت محصولات خود جشن شگرگذاری تالاب پیرسلمان را برگزار می کنند که این مراسم جشن شکرگذاری در حال پیگیری برای ثبت شدن در آثار ناملموس ملی کشور بوده اما همواره طی این سالیان دراز بسیاری از مردم از جشن شکرگذاری و آئین زیبای این تالاب بی اطلاع بوده اند.

بخشدار پیرسلمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب پیرسلمان به عنوان تنها تالاب طبیعی و زنده استان همدان بوده که جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و در جوار آستان مقدس امامزاده پیرسلمان یکی از بقعاع متبرک واقع شده و این امامزاده در بین مردم اسدآباد از منزلت و شأن خاصی برخوردار است و با واسطه به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد.

محسن عزیزی با اشاره به دارا بودن شجره‌نامه معتبر امامزاده سیدسلیمان بن‌عیسی معروف به پیرسلمان در کنار تنها تالاب طبیعی و زنده استان همدان در بخش پیرسلمان افزود: تالاب پیرسلمان با وجه تسمیه در مجاورت امامزاده پیرسلمان قرار گرفتن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری، تفریحی و زیارتی بخش پیرسلمان به شمار می رود که هر ساله شاهد حضور مسافران و گردشگران بسیاری  است.

وی با بیان اینکه یگانه تالاب زنده استان از آب‌های زیرزمینی و چشمه‌ها تغذیه می‌کند، تصریح کرد: این تالاب به مساحت 3 هکتار در 19 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اسدآباد از جمله منابع آبی دائمی بوده که علاوه بر تأمین آب کشاورزی منطقه زیستگاه ارزشمندی برای پرندگان مهاجر و ساکن است.

عزیزی در ادامه با اشاره به جشن شکرگذاری تالاب پیرسلمان خاطرنشان کرد: از سالیان پیش هر ساله در آخرین جمعه شهریورماه و آخرین جمعه فصل تابستان اهالی روستای لک لک در مجاور و نزدیکی این تالاب به اتفاق دیگر روستاها با پایان برداشت محصول گندم و محصولات کشاورزی خود براساس آئین دیرینه مراسم جشن شکرگذاری تالاب را با حضور در این محل برگزار می کنند.

وی با بیان اینکه صبح آخرین جمعه شهریورماه همه اهالی روستا برای زیارت و تفریح به دامن طبیعت تالاب پیرسلمان می روند و تا غروب آفتاب در دامن طبیعت این جاذبه  بکر به سر می برند، خاطرنشان کرد: امسال نیز در جمعه هفته گذشته این آئین همچون سالهای گذشته در تالاب پیرسلمان با همکاری هیئت امنای امامزاده برگزار شد.

عزیزی اضافه کرد: متأسفانه تا کنون در رابطه با این مراسم به عنوان یک آئین زیبا با قدمت بسیار اطلاع رسانی نشده و مغفول مانده و بسیاری از مردم از وجود چنین مراسمی در تالاب توسط اهالی روستاهای پیرامون تالاب اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه امسال در این مراسم و آئین جالب شرکت داشتم و با مکاتبات لازم پیگیر معرفی این مراسم و آئین هستم تا ثبت آثار ناملموس کشور شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که برنامه و یا آئین های اینچنینی در سطح بخش پیرسلمان وجود داشته باشد، نسبت به شناسایی این آئین ها اقدام خواهیم کرد.

عزیزی در ادامه از احداث سرویس بهداشتی تالاب پیرسلمان خبر داد و اظهار کرد: این امر نیازمند اعتباری افزون بر 100 میلیون تومان بوده که قرار شده نیمی از این اعتبار توسط فرمانداری و نیم دیگر توسط اوقاف پرداخت شود و به طور قطع ساخت و احداث سرویس های بهداشتی محل گردشگری و تفریحی تالاب تا پایان سال محقق می شود.

دهیار روستای لک لک نیز به خبرنگار ایسنا گفت: امسال این مراسم و جشن آئینی با حضور اهالی روستا و دیگر اهالی روستاهای اطراف برگزار شد که در مراسم امسال از بخشدار بخش دعوت به عمل آمد و در این رابطه به اداره میراث فرهنگی اطلاع رسانی لازم را انجام دادیم.

عابدین نظری تصریح کرد: در مراسم امسال در کنار جشن شکرگذاری که مردم در اطراف تالاب و امامزاده اقدام به نصب چادر و نیز تفریح و زیارت کرده بودند، غرفه هایی از صنایع دستی روستای لک لک چون سبدبافی، گلیم بافی، رشته بری و محصولات تولیدی روستا بر پا بود.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبه لازم برای معرفی این آئین را با اداره میراث فرهنگی انجام داده ایم و قصد داریم تا در مراسم های آینده جشن شکرگذاری تالاب اطلاع رسانی وسیعی در این رابطه انجام دهیم و نسبت به معرفی آئین این روستا اقدام کنیم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسدآباد هم با بیان اینکه برای پیگیری ثبت مراسم آئینی شهرستان در آثار ناملموس کشور معرفی این مراسم های آئینی از طریق مردم ضرورت دارد، تصریح کرد: در حال حاضر غذای آش خیار اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری به ثبت رسیدن پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب، آئین سنتی شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان نیز به عنوان یکی از مراسم و آئین ها با قدمت 400 ساله نیز به ثبت آثار ناملموس کشور برسد.

اکبری شایگان اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی حفظ، نگهداری، ثبت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی بوده و برای اینکه هویت فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم دستخوش آسیب نشود و در کوره راه زمان به بوته فراموشی سپرده نشود، همکاری مردم در این راستا از نقش موثری برخوردار است.

وی افزود: به منظور ثبت ملی مراسم های آئینی شهرستان چون حنابندان، روزعلفه، جشن خرمن، جشن شکرگزاری، پشم چینی گوسفندان، ترانه های قالی بافی، شب یلدا، مراسمات خاص مذهبی و نوروزی، عید قربان و بازی های محلی از مردم شهرستان می خواهیم این مراسم ها را به میراث فرهنگی برای اقدام و پیگیری برای ثبت در آثار ناملموس کشور معرفی کنند.

در پایان اینکه علاوه بر پیگیری امر در راستای ثبت این آئین در آثار ناملموس کشور، نیاز بر این بوده که با اطلاع رسانی هر چه بیشتر نسبت به معرفی این آئین چند صدساله  صورت گیرد و از طرف برگزارکنندگان برنامه، در سال های آینده از ظرفیت رسانه ها در  این راستا غافل نشد.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha