• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98070704865
  • خبرنگار : 71548

پرسش ایسنا از لی‌لی گلستان:

فروش بیشتر یا حمایت از جوانان؟

فروش بیشتر یا حمایت از جوانان؟

لی‌لی گلستان معتقد است که متاسفانه روحیه حمایت از جوانان در میان مدیران گالری‌ها کم است و بیشتر دلشان می‌خواهد آثار هنرمندان معروف را به نمایش بگذارند تا فروش بهتری داشته باشند.

لی‌لی گلستان، مدیر گالری «گلستان» در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسشی درباره علت افزایش تعداد نمایشگاه‌های هنری کم کیفیت و اینکه آیا این موضوع ارتباطی با کاهش سطح کیفی آثار هنرمندان دارد؟ اظهار کرد: موافق نیستم که سطح کیفی آثار هنری پایین آمده است. ما در تابستان نمایشگاه «۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند» را داشتیم که در آن بیش از ۳۰۰ اثر به دستم رسید و در آنها واقعا کارهای عالی وجود داشت. به نظرم کیفیت پایین نیامده است، بلکه به خاطر آنکه تعداد گالری‌ها و هنرمندان زیاد شده است، در میان آنها آثار بد نیز پیدا می‌شود. در واقع چون تعداد زیاد شده، تعداد نمایشگاه‌های خوب و بد نیز زیاد شده است. 

او ادامه داد: طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر ۲۲۰ گالری در تهران وجود دارد که از این میان آنها فقط ۲۰ گالری سلیقه دارند و به هنرهای تجسمی کمک و از آن حمایت می‌کنند که امیدوارم این تعداد به ۴۰ گالری درجه یک افزایش پیدا کند. ۲۰۰ گالری باقی‌مانده الکی هستند و از آنجایی هم که کارشان را بلد نیستند، به مرور تعطیل می‌شوند. 

گلستان درباره علت افزایش زیاد گالری‌ها یادآور شد: در دوران احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، فقط به کمیت فکر می‌کردند و به کیفیت اهمیت نمی‌دادند و برای همین هم در آن دوران مجوزهای خیلی زیادی برای گالری‌ها صادر شد. در واقع دنبال این بودند که چه کسی مکان خوب، بزرگ و شیکی دارد که به آن مجوز بدهند تا بگویند زیر مجموعه ما گالری‌های شیک هم وجود دارد. البته در حال حاضر مقداری جلوی این موضوع گرفته شده است و خیلی راحت مجوز نمی‌دهند.

این مدیر گالری با بیان اینکه «این ۲۰۰ گالری کار آن ۲۰ گالری درجه یک را خراب می‌کنند»، تاکید کرد: انجمن صنفی گالری‌داران باید بیشتر روی رفتار مدیران گالری‌ها تمرکز کند، چراکه به غیر از ۲۰ گالری درجه یک، رفتار سایرین بسیار زشت است و حق جوانان را می‌خورند و رفتارهای تحقیرآمیزی با هنرمندان جوان و مخاطبان دارند. یکی از وظایف انجمن صنفی این است که به این موضوع رسیدگی کند، اما از آنجایی که به‌تازگی کارشان را آغاز کرده‌اند، هنوز زود است عملکرد آنها را قضاوت کنیم. 

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر روحیه حمایت از هنرمندان جوان در میان گالری‌داران وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه روحیه حمایت از جوانان در میان مدیران گالری‌ها کم است و بیشتر دلشان می‌خواهد  آثار هنرمندان معروف را به نمایش بگذارند تا فروش بهتری داشته باشند. با این وجود ما در گالری «گلستان» از همان ابتدا بیانیه‌ای صادر کردیم که حامی جوانان هستیم، استعدادهای جوان را کشف خواهیم کرد و فقط به آدم‌های معروف بسنده نمی‌کنیم و این کار را هم انجام دادیم. الان اگر بخواهیم ۳۰ نقاش معروف جوان نام ببریم، حتما ۲۵ نفر از آنها در گالری گلستان نمایشگاه داشته‌اند.

گلستان اظهار کرد: درست است که چرخ گالری باید از درآمد خودش بچرخد، ولی من که از جوانان حمایت می‌کنم هم چرخ گالری‌ام می‌چرخد؛ به این خاطر که سعی می‌کنم آثار جوانان را هم با دعوت از مجموعه‌داران بفروشم و در میان آنها هم از یک هنرمند معروف نمایشگاه می‌گذارم که بیشتر بفروشم. در مجموع فکر می‌کنم حیف است که جوانان را معرفی نکنیم، برخی از این هنرمندان می‌گویند که بعضی گالری‌ها حتی جواب درخواست آنها را هم نداده‌اند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha