• شنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98072015115
  • خبرنگار : 50289

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع:

قدرت بازدارندگی دفاعی کشور مانع از وقوع جنگ در منطقه می‌شود

قدرت بازدارندگی دفاعی کشور مانع از وقوع جنگ در منطقه می‌شود

ایسنا/همدان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع گفت: اثر وجودی شهیدان در حوزه نظامی به گونه ای بود که با وجود اینکه 50 کشور در زمان جنگ به صدام کمک می کردند و کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 80 میلیارد دلار کمک به عراق فرستاده بودند، قدرت دفاعی کشور حفظ شد و امروزه نیز برآورد نظامی که از کشور می شود براساس قدرت بازدارندگی دفاعی مان است که موجب می شود جنگی در منطقه اتفاق نیفتد.

به گزارش ایسنا، در گزیده‌ای از وصیت‌نامه سردار شهید «محسن بکند» آمده است: جبهه دانشگاه است، دانشگاه سرای وصل است، وصل با خدا، مکان بیعت است، بیعت با حسین بن علی(ع)، طریق لبیک است با امام، کوی وحی است، وحی خدا و بشارت با کسانی که جرعه هایی از این آب کوثر نوشیدند و بیاید درک کنید و از غافله عقب نمانید که فرصت کوتاه است و بالاترین سعادت است.

راهی را انتخاب کردم بی شک و تردید و با آگاهی کامل و شکر می گویم پروردگارم را که در انتخاب راه هدایتم کرد و محبتش را در دل حقیر و والدینم نهاد تا در این راه یاری ام کردند و سعادت نصیبم شد تا این بار در جبهه های نور علیه ظلمت شرکت کنم و از خدا می خواهم که با آمرزش گناهانم شهادت نصیبم فرماید و از زندگی دنیوی گذشتم و حتی حاضر نیستم که دو متر پارچه و زمین را هم اشغال کنم بلکه دوست دارم آثاری از بدنم باقی نماند و اگر خواست خداوند بر آن شد جنازه ام سالم باشد در این صورت چه بهتر است که دستم را باز بگذارید تا دنیاپرستان کوردل ببینند چیزی از این دنیا نبرده ام و چشمم را نیز باز بگذارید تا کوردلان زمان بدانند که راهم را با آگاهی انتخاب کردم بجز تسلیم حق نشدم و جان دادم. کنار همسنگرم خلیل طهماسبی دفنم کنید تا دشمنان ما به اتحاد و یگانگی ما زانوی غم در بغل گیرند و دوستان ما افتخار کنند. 

و اما می خواهم با رهبرم تجدید بیعت کنم و عرض کنم اماما؛ روز جزا شاهد باش و گواهی بده که حقیر جان ناقابل خویش را برای استقرار کلمه حق و حاکمیت اسلام و پاسداری از حریم و نظام نوپای جمهوری اسلامی به پیروی از آن حضرت که همه هستی خویش را در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی فدا و تحمل سختیها کرد، نثار کردم و با تو پیمان می بندم که تا آخرین قطره خونم تو را رهبر خویش دانسته و از تو تقلید می کنم و کلام تو را کلام خداوند می شمرم و می خواهم که یوم الحشر شفاعتم بنمایی و طلب مغفرتم و آمرزش گناهانم را بخواهی و ای کاش نه جانی بلکه جانهایی داشتم تا نثارت می کردم چرا که تمام عمر پرمعصیتم را در مقابل یک لحظه عمر آن حضرت هیچ و پوچ می دانم. 

و ای عزیزانم پیامی برای دوستان و آشنایان دارم قدر زحمتهای انقلاب و جنگ رهبر را بدانید که سعادت همگان در بطن انقلاب نهفته است و جنگ هدفدار و با انگیزه نعمت است، نعمتی عظیم. 

سردار شهید محسن بکند در سال 1340 در روستای کهار متولد شده و دوران ابتدایی را در روستا مشغول به تحصیل بوده و راهنمایی را در شهر رزن، وی برای ادامه تحصیل در دوران متوسطه به کرمانشاه عزیمت می کند و بعد از اخذ دیپلم به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کنگاور منصوب می شود که سال 1360 در عملیات 11 شهریور سرپل ذهاب و بعد از آن سال 1362 از تیپ نبی اکرم(ص) کرمانشاه در عملیات میمک شرکت می کند. او به سپاه استان همدان انتقال می یابد و مدتی فرماندهی سپاه ناحیه شهرستان رزن را می پذیرد. در عملیات کربلای 4 به همراه همسنگر و جانشین خود شهید خلیل طهماسبی شرکت می کند سپس از شهرستان رزن به سپاه ناحیه قهاوند منتقل شده و فرماندهی آن ناحیه را می پذیرد.

از آنجایی که شهید علاقه شدیدی به گمنام نام بودن داشته سپاه و مسئولیت خود را به جانشین خود آقای بهرامی سپرده و  15 روز مرخصی استحقاقی گرفته و به عنوان بسیجی عادی و ناشناس با 170 نفر بسیجی دیگر به عنوان طرح لبیک اعزام می شود. در عملیات کربلای 5 توسط سردار ناصر قاسمی شناسایی شده و مجدد سمت فرماندهی در جبهه را می پذیرد که بعد از اتمام عملیات چند فرمانده از جمله سرداران شهید محسن بکند، شهید ناصر قاسمی، شهید شیخ علیان، شهید شیخ بابایی و شهید صوفی به مقام شهادت نائل آمده و بخاطر فرمانده بودن پیکر مطهرشان سریع به همدان انتقال می یابد.

برگزاری یادواره سردار شهید محسن بکند در رزن یادآور نوای آشنای دفاع مقدس و شور و اشتیاق جوانان پرشور انقلابی برای حضور در جبهه های جنگ و دفاع از مرز و بوم و ناموس شد. مراسمی که با عنوان بزرگداشت سردار شهید آذین شده و علاقمندان و رهروان راه ایثار و شهادت را گرد هم آورد و شاهد مداحی غلام کویتی پور بودیم. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع نیز در این مراسم با بیان اینکه اوج ایثار و فداکاری شهیدان مقامی است که ما هنوز به آن درجه نرسیده ایم، اظهار کرد: وصیتنامه شهدا سند شهادت است کما اینکه مقام معظم رهبری همواره تأکید کرده اند مسئولان نظام وصیتنامه شهیدان را سرلوحه و الگوی کار خود قرار دهند.

سردار رضا طلایی‌نیک با تأکید بر تحلیل وصیتنامه شهدا عنوان کرد: ولایت پذیری و ولایت مداری، اتحاد و یگانگی، ایثار و فداکاری سه موضوعی است که در برآیند وصیتنامه شهدا بسیار مطرح است. سه محور وصیتنامه شهدا به عنوان سه پایه قدرت نظام است. امروز اگر ما به قدرت بازدارندگی دفاعی، سیاسی، فراملی و تعیین کننده در تحولات منطقه رسیده ایم بر پایه سرمایه ای است که از شهادت طلبی و انس با شهادت در کشور به وجود آمده است.

وی با اشاره به وصیتنامه شهید محسن بکند گفت: امروز وصیتنامه سردار بکند برای ما سرمشق است و با مرور تأثیر و جایگاه شهدا همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند برگزاری این یادواره ها و بزرگداشت ها کمتر از شهادت نیست و این مطلب گویای آن است که شهدا به عصر و زمان خود تعلق ندارند و برکات و تأثیر رشادت و ایثارگری آنان است که در زمان دفاع مقدس دشمن را عقب راند و امروز نیز قدرت بازدارندگی دفاعی برای کشور در منطقه ایجاد کرده است.

طلایی‌نیک با تأکید بر اینکه زنده بودن شهدا بعد از مرگشان اینگونه است که رهروان خود را هدایت، حضانت و حمایت می کنند، بر حس نظارت شهدا بر زندگی ما اشاره کرد و یادآور شد: شهیدان هم اثر نسلی بر نسل خود و هم اثر فرانسلی بر تمام نسل های بعد از خود را دارند همانگونه که می بینیم پس از هزار و چند صد سال هنوز عاشقان امام حسین(ع) در اربعین حسینی شرکت و برای ایشان عزاداری می کنند.

وی هویت و قدرت نظام را مرهون ایثارگری شهیدان به عنوان تاریخ سازان و آینده سازان دانست و عنوان کرد: در پایان وصیت نامه شهید بکند جمله ای بیان شده که پدرم، مادرم و همسرم، فرزندانم را اسلامی و الهی تربیت کنید تا در آینده بیانگر این تاریخ باشند بنابراین پیوند زدن تاریخ ارزشی ما به آینده به عنوان پیام جمله است همانطور که پیوند زدن حماسه حسینی و حماسه دفاع مقدس بعد از هزار و چند صد سال توسط امام راحل صورت گرفت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع پیوند زدن تاریخ شهادت طلبی دوران پیامبر اکرم(ص) و دوران ائمه اطهار(ع) با دوران دفاع مقدس و فرزندان امروز و ثبت آن برای آینده را خواست شهدا به ویژه شهید بکند دانست و اضافه کرد: کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود، سر نی در نینوا می ماند، اگر زینب نبود و همانگونه که شهادت حسینی، رسالت زینبی می طلبد ما نیز در این زمان به عنوان رهروان شهدا رسالت داریم.

وی اثر شهیدان بر رهروان را برشمرد و گفت: شهیدان بر ما اثر اعتقادی، معنوی، اخلاقی، سیاست، جامعه و مدیریت و نظامی و دفاعی دارند به طوریکه آنها هویت الهی و ایمانی دارند و توحید را به معنای واقعی درک کرده و بر همین اساس هویت حسینی پیدا کرده بودند.

طلایی‌نیک اسلام ناب محمدی را به عنوان اساس راه شهدا معرفی کرد و گفت: شهید بکند در وصیتنامه اش به عبودیت اشاره کرده و گفته، عبادتی که کرده ام با اشتیاق بهشت و ترس از عذاب جهنم نیست بلکه به خاطر آن بوده که خداوند را شایسته پرستش می دانم.

وی بر صراحت اعتقادات شهید بکند در وصیتنامه اش تأکید کرد و افزود: خدا را شکر می کنیم که شهید بکند به صراحت اعلام می کند در صراط مستقیم قرار گرفته و کلام امام راحل را کلام خدا می داند و اگر ما نیز کلام امام عصر(عج) و جانشین ایشان یعنی ولی فقیه خودمان را بدانیم و به آن ایمان بیاوریم، به اوج افتخار مقام الهی می رسیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع در ادامه به هویت حسینی، ایمانی و ولایی شهید شاخص شهرستان رزن اشاره کرد و یادآور شد: شهید بکند در وصیت نامه خود اعلام کرده که با آگاهی کامل راه ولایت را انتخاب کرده و خداوند را شکر کرده که برای این راه انتخاب شده است. اشتیاق به معبود، تاریک دانستن دنیا با تمام نعمت های آن و برخورداری از نعمت هدایت الهی از جمله مطالبی است که به روشنی در ابتدای وصیتنامه این شهید بزرگوار بیان شده است.

وی پیشرفت های معنوی نظام ما را بیشتر از پیشرفت های مادی دانست و اظهار کرد: پاک شدن گناهان، تقوا و ایمان لازمه شهادت است، درک مقامات معنوی شهیدان نیاز به داشتن درجاتی از معنویت دارد که ما هنوز به آن مقام دست نیافته ایم.

طلایی‌نیک سن شهادت شهید بکند را 25 سالگی اعلام کرد و افزود: او در 22 سالگی فرمانده شد و وظیفه جذب و آموزش و نیروهای بسیج مردمی را برعهده داشت و با حضور وی در جبهه ها مخالفت می شد تا به تأمین نیرو بپردازد و به همین جهت به صورت ناشناس در میدان جنگ حضور پید می کرد.

وی با بیان اینکه هویت ولایتمداری در وصیت نامه شهید بکند موج می زند، افزود: این شهید حق و حاکمیت اسلامی را مبنای حرکت و بیعت خود با امام راحل اعلام کرده که گویای اوج بصیرت سیاسی این شهید والا مقام است.

وی به مسئولیت شهید بکند در بسیج استان همدان اشاره کرد و گفت: اثر وجودی شهیدان در حوزه نظامی به گونه ای بود که با وجود اینکه 50 کشور در زمان جنگ به صدام کمک می کردند و کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 80 میلیارد دلار کمک به عراق فرستاده بودند، قدرت دفاعی کشور حفظ شد و امروزه نیز برآورد نظامی که از کشور می شود براساس قدرت بازدارندگی دفاعی مان است که موجب می شود جنگی در منطقه اتفاق نیفتد.

طلایی‌نیک‌ شخصیت شهید بکند در حوزه اجتماعی و مدیریت را معرفی کرد و یادآور شد: سازماندهی طرح 10 لشکر با خلاقیت سردار محسن بکند در استان همدان اجرا و مبنای شکل گیری طرح لبیک یا امام در سطح کشور شد.

فرمانده سپاه شهرستان رزن نیز در سخنانی با بیان اینکه تفکری معنوی در جهان در حال رشد است که از کشور ایران نشأت گرفته، تصریح کرد: رسانه ها از بیانیه گام دوم انقلاب که می تواند چراغ راه انقلاب در آینده باشد، حرفی نمی زنند، نخبگان باید در زمینه بیانات مقام معظم رهبری همفکری کنند، خودسازی و تمدن سازی ضرورت دارد و باید برای نسل جوان تبیین شود.

سرهنگ مهدوی‌پور با اشاره به شبهات منتشر شده در فضای مجازی در مورد گذشته انقلاب اسلامی اظهار کرد: سوالات و شبهاتی که در مورد گذشته ایران قبل از انقلاب در فضای مجازی مطرح می شود، لازم است برای جوانان روشنگری شود و اگر آن شبهات را پاکسازی نکرده و فرهنگ ایثار و شهادت را در نسل های آینده درونی نکنیم، باید برای ادامه انقلاب نگران باشیم بابراین باید برای جوانان برنامه داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم معرفی شهدایی مانند شهید محسن بکند به جوانان عنوان کرد: مقام معظم رهبری برای مطالعه خاطرات و وصیتنامه های شهدا وقت می گذارند و تأکید می کنند که همه به این مطالب توجه کنند و سرلوحه کار خود قرار دهند.   


فرزند شهید بکند نیز در سخنانی بر لزوم اطاعت از ولایت، اتحاد و ایثار تأکید کرد و گفت: اگر این سه را سرلوحه کار خود قرار دهیم، دشمنان به هیچ وجه توان مقابله با ما را نخواهند داشت و همانگونه که شهدا همواره پشت سر رهبر خود حرکت کرده اند، بقای نظام ما پشت سر رهبر بودن است و هرگاه از رهبر فاصله گرفته ایم کشورمان آسیب پذیر شده است.

مهدی بکند، اتحاد را به عنوان دیگر فاکتور استمرار نظام دانست و بیان کرد: اگر اتحاد و ایثار نبود در جنگ پیروز نمی شدیم و اگر همسران شهدا نبودند ما فرزندان شهدا در این جایگاه نبودیم بنابراین از مادرم تشکر و قدردانی می کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha