• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98072115565
  • خبرنگار : 50378

یک هنرمند خراط:

هنر خراطی نیازمند استعداد و خلاقیت بالا است

هنر خراطی نیازمند استعداد و خلاقیت بالا است

ایسنا/خراسان رضوی یک هنرمند خراط گفت: این هنر در سطوح حرفه‌ای نیازمند استعداد و خلاقیت بالا است چرا که در سطح کشور افراد کمی در این سطح به این حرفه و هنر مشغول هستند.

نرگس قائمی در گفت‌وگو با  خبرنگار ایسنا در خصوص هنر خراطی اظهار کرد: این هنر، منبت، مشبک و معرق چوب است که در حال حاضر به صورت حرفه‌ای و پایدار به خراطی و تولید ظروف پرداخته‌ایم.

وی افزود: یادگیری این حرفه را از سال 1396  آغاز کردم و دلیل گرایش من به این حوزه همسرم بود که استاد من نیز هستند. همسرم به صورت پاره وقت از سال 1382 به فعالیت در حوزه چوب مشغول بود و در سال 1396 پس از اتمام تحصیلاتش کارگاهی را تاسیس کرد.

این هنرمند خراط ادامه داد: من نیز در همان سال تصمیم گرفتم که این هنر را یاد گرفته و در کنار همسرم مشغول شوم تا بتوانیم به کمک یک‌دیگر مجموعه‌ای موفق‌تر و کارآمدتر از گذشته داشته باشیم.

قائمی خاطرنشان کرد: من از ابتدا به هنر و کارهای هنری علاقه خاصی نداشتم اما پس از آموزش هنر خراطی، منبت، مشبک و معرق به هنر و کارهای هنری علاقه‌مند شدم و روز به روز نیز به این علاقه اضافه می‌شود و من نیز برای انجام کارهای جدید مشتاق‌تر می‌شوم.

وی در خصوص موانعی که در این راه وجود دارد، تشریح کرد: عدم استقبال از تولیدات در موقعیت جغرافیایی کنونی یکی از موانع سر راه هنر خراطی است.

این هنرمند منبت‌کار در مورد افرادی که از آن‌ها حمایت کرده‌اند، اضافه کرد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رئیس و معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی تربت حیدریه و مسئولین سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در تهران بیشترین حمایت را از ما و هنرمان داشته‌اند که از آن‌ها بی‌نهایت تشکر می‌کنیم.

قائمی در خصوص حضور در جشنواره‌های داخلی عنوان کرد: در مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد رتبه دوم منبت را کسب کردم و همسرم نیز در همین مسابقات رتبه اول منبت و دوم معرق و مشبک را کسب کرد.

وی در مورد حضور در جشنواره ازبکستان تشریح کرد: ما از سمت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به این جشنواره معرفی شدیم و جزو 12 نفری بودیم که از ایران در جشنواره ازبکستان حاضر شدیم و در انتها در بین 6 نفری که ازبکستان انتخاب کرد حضور داشتیم و توانستیم مقام دوم و دو هزار دلار به عنوان پاداش را کسب کنیم.

این هنرمند خراط تصریح کرد: حضور ما در ترکیه برای شرکت در نمایشگاه سلامت و گردشگری بود که به دلیل کیفیت کالاهای ما و تولید ظروف از مواد تجدیدپذیر از طرف اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌ رضوی به این جشنواره دعوت شدیم.

قائمی در مورد کارآیی اقتصادی این هنر گفت: این هنر از لحاظ اقتصادی کاملا کارآیی دارد؛ تولیدات ما به دلیل کیفیت و تنوع نوآوری روز به روز در حال افزایش است، سود و کسب درآمد به دلیل بهای پایین مواد اولیه کالاها نسبت به ارز فروشی خوب بوده و از ارزش اقتصادی و کیفیت بالاتری نسبت به کالاهای مشابه وارداتی برخوردار است.     

وی اضافه کرد: افرادی می‌توانند یادگیری این هنر را آغاز کنند که علاقه، سخت‌کوشی بالا و ذهنی خلاق داشته باشند و هم‌چنین به لحاظ اقتصادی بتوانند شکیبا و صبور باشند تا به نتیجه خوب و دل‌خواهشان برسند.

این هنرمند خراط ادامه داد: این هنر به صورت گسترده در تمامی نقاط کشور از جایگاه خوبی برخوردار است اما به لحاظ حرفه‌ای بسیار محدود بوده و می‌توان گفت به دلیل نبود ابزارآلات مناسب و حرفه‌ای نسبت به دیگر کشورها  سطح پایین‌تری دارد.

قائمی در خصوص حضور خود در ازبکستان گفت: در سفر به کشور ازبکستان مهمان‌نوازی، احترام و هم‌چنین مهربان بودن مردمان این کشور برایم بسیار جذاب بود، همچنین بالا بودن جایگاه هنر و هنرمند در این کشور یکی از جذابیت‌های خاص ازبکستان برای من بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha