• یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98072820207
  • خبرنگار : 50151

اغلب افراد جامعه به میزان مورد نیاز مواد مقوی دریافت نمی‌کنند

اغلب افراد جامعه به میزان مورد نیاز مواد مقوی دریافت نمی‌کنند

ایسنا/قم رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در کشور از هر 10 نفر 5 تا 6 نفر بیش از حد غذا می‌خورند در حالی که از هر 10نفر فقط 2 الی 3 نفر به میزان لازم مواد مقوی دریافت می‌کنند.

علی اکبر حق‌ویسی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: 16 اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی غذا به منظور توجه دادن جهانیان به مسئله مهم غذا انتخاب شده است و هر سال 150 کشور جهان این روز را برای توجه دادن جهانیان به سایه سیاه فقر و گرسنگی که عده‌ای را از داشتن حداقلی از غذا که بتواند سلامت آنها را تضمین کند محروم می‌کند، معطوف داشتند.

وی افزود: از آن سال تا کنون هر سال عنوانی برای این روز توسط فائو انتخاب می‌شود تا در بین کشورها در زمینه‌های مرتبط مانند سوء تغذیه، گرسنگی و پیدا کردن راه حل‌ها در سطح جهان و منطقه بحث و تبادل نظر صورت گیرد و اقدامات موثری برای کاهش تعداد گرسنگان صورت گیرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: شعار سال 2019 سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد، تغذیه سالم برای دست‌یابی به جهان بدون گرسنگی است که این گرسنگی از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حق‌ویسی ادامه داد: یکی از جنبه‌های قابل بررسی، کمیت گرسنگی و  مقدار غذا است که از این جهت در کشور و استان با مشکل پرخوری مواجه  هستیم؛ از هر 10 نفر 5 تا 6 نفر بیش از حد مورد نیاز غذا مصرف می‌کننداز هر 10 نفر حدود 5 تا 6 نفر بیش از حد، 2 و نیم الی 3 نفر متعادل و 1 و نیم الی 2 نفر کمتر از میزان مورد نیاز غذا مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص گروه سوم از افراد که کمتر از میزان مورد نیاز غذا مصرف می‌کنند این نکته قابل ذکر است که اگر این گروه کودکان باشند به کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی، و اگر بزرگسالان باشند به لاغری دچار خواهند شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: جنبه دوم بررسی مسئله گرسنگی کیفیت تغذیه است که در ایران از هر 10 نفر 5 تا 7 نفر کم‌تر از میزان مورد نیاز، 2 الی 3 نفر متعادل و 1 الی 2 نفر بیش از میزان لازم مواد مقوی دریافت می‌کنند که دسته سوم اغلب ورزشکارانی هستند که از مکمل‌ها و مواد انرژی‌زا استفاده می‌کنند.

این کارشناس تغذیه افزود: یکی از مشکلات رایج در کشور کمبود ویتامین D استیکی از مشکلات رایج در کشور کمبود ویتامین D است که عدم دریافت نور خورشید به اندازه کافی سبب بروز آن می‌شود و این عدم دریافت نور خورشید عوامل متعددی دارد که می‌‍توان به ابری بودن هوا، آلودگی هوا و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب اشاره کرد.

ماهی، روغن ماهی و روغن کبد ماهی است دارای ویتامینD  بسیار زیادی هستند

حق‌ویسی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل کبود ویتامین D در بدن افراد مصرف نکردن به اندازه و مورد نیاز منابع غذایی از جمله ماهی، روغن ماهی و روغن کبد ماهی است که دارای ویتامینD  بسیار زیادی هستند.

وی اظهار کرد: تمامی افراد بالای 12 سال می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت، ماهانه یک عدد قرص ژله‌ای 5000 واحدی ویتامین D  به صورت کاملا رایگان دریافت نمایند.

این کارشناس تغذیه توضیح داد: جهت پیشگیری از گرسنگی برنامه مشترکی از سوی وزارت بهداشت با بنیاد علوی در سرتاسر کشور انجام گرفته که طی آن به مادران باردار و شیرده که تغذیه و وزن‌گیری درستی ندارند از ماه 6 بارداری تا 6 ماه بعد از زایمان، هر دوماه یک مرتبه بسته غذایی مناسب اهدا می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: همچنین طی برنامه مشترکی با کمیته امداد امام خمینی رحمت‌الله ماهانه سبد غذایی به کودکان زیر 6 سال اهدا خواهد شد.

حق‌ویسی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات مشترک، برنامه مشترکی با سازمان بهزیستی کل کشور بوده که طی آن مصوب شد در مهدهای روستایی و حاشیه شهر در بین کودکان 3 تا 6 سالی که محروم هستند و تغذیه مناسبی ندارند یک وعده غذای گرم توزیع شود.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت در زندگی انسان بیان کرد: توصیه ما به تمام مردم این است که  در طول یک هفته حداقل 5 روز و هر روز حداقل 20 دقیقه فعالیتی مانند پیاده روی داشته باشند و تا حد امکان از سه ماده غذایی قند،‌چربی، نمک و فست  فود کمتر استفاده کنند.

قند،‌چربی، نمک و فست  فود کمتر استفاده شود
قند،‌چربی، نمک و فست  فود کمتر استفاده شود

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات از جمله مواد غذایی هستند که در سلامت بدن بسیار موثراند و توصیه می‌شود تا هموطنان این مواد را در لیست غذایی دائم خود قرار دهند و به میزان لازم  از آن مصرف کنند.

حق‌ویسی با اشاراه به تاثیر رعایت دستورات اسلام در داشتن زندگی و بدن سالم عنوان کرد: خواب شبانه تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسم و روح انسان دارد که در اسلام هم به آن بسیار پرداخته شده، ساعت خواب جامعه باید اصلاح شود و مردم سعی کنند که زودتر بخوابند ساعت خواب جامعه ما باید اصلاح شود و مردم سعی کنند که زودتر بخوابند تا روز بعد بتوانند زودتر و سرحال‌تر از خواب برخیزند.

وی در پایان عنوان کرد: خواهشی که ما از هموطنان و همشهریان عزیز داریم این است که به مراکز خدمات جامع سلامت مارجعه کنند و  خدمات تغذیه‌ای، روانی و بهداشتی را به صورت رایگان از آن مراکز دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha