• سه‌شنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98073021739
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

تجهیز 6000 هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به سیستم نوین آبیاری

تجهیز 6000 هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به سیستم نوین آبیاری

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: افزایش راندمان آبیاری و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسعه‌ی طرح سیستم های نوین آبیاری را می طلبد.

به گزارش ایسنا- غلام حیدر زورقی افزود: دولت نیز در این راستا به کمک بخش کشاورزی آمده و برای اجرای سیستمهای نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی قائل نشده است .
وی تصریح کرد: از سال ۷۴تاکنون با صرف اعتباری بالغ بر ۱۷۹۰میلیارد ریال ۳۴هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده و کار مطالعه برای اجرای ۳۰هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری نیز انجام شده است.
این مقام مسئول اذعان کرد: از سال74 تا سال ۱۳۹۲حدود ۱۸هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات استان اجرا شده یعنی بطور میانگین سالی ۹۵۰هکتار، ولی از سال ۱۳۹۲با نگاه ویژه دولت و مسئولان اجرای این طرح رونق چشمگیری داشته و میانگین سالانه اجرای سیستمهای نوین آبیاری در استان به ۲۵۰۰هکتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر ۳۰پیمانکار بومی و غیر بومی و۲۳مشاور حقیقی و حقوقی برای اجرای این سیستم‌ها در استان مشغول کار هستند.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون برای تجهیز 6000 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مبلغ ۶۶۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
زورقی با اشاره به اینکه ۷۰درصد اراضی زراعی و باغی استان قابلیت اجرای سیستمهای نوین آبیاری را دارند گفت: براین اساس تاکنون ۲۲درصد از اراضی کشاورزی در سیستان وبلوچستان به سیستم های آبیاری قطره‌ای و تیپ، بارانی و کم فشار مجهز شده اند که معادل متوسط کشوری است.
به گفته کارشناسان با اجرای ۳۴هزار هکتار سیستم نوین آبیاری در سیستان وبلوچستان سالیانه در مصرف بیش از ۳۸۷میلیون مترمکعب صرف جویی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha