• یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98081206774
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین:

قزوین شرایط نگهداری اسناد تاریخی را ندارد

قزوین شرایط نگهداری اسناد تاریخی را ندارد

ایسنا/قزوین مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: در حال حاضر پنج میلیون برگ سند از دستگاه‌های دولتی جمع‌آوری‌ شده است اما در قزوین فضای مناسبی برای نگهداری اسناد تاریخی نداریم.

به گزارش ایسنا، میثاق گودرزی مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین امروز در نشست مشترک کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای شهر قزوین که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین برگزار شد، تصریح کرد: مرکز اسناد در سه حوزه خدماتی، آموزشی و پژوهشی فعالیت دارد، در بخش مدیریت اسناد نیز جمع‌آوری، ارزیابی و نگهداری اسناد صورت می‌گیرد.

وی افزود: کلیه دستگاه‌های اداری تولید سند می‌کنند و این سازمان وظیفه بررسی و ارزشیابی اسناد را بر عهده دارد، دستگاه‌ها نیز ملزم هستند اسناد و بایگانی‌های راکد را در اختیار کارشناسان قرار دهند تا ارزیابی صورت بگیرد، به عبارتی سند یعنی هر چیزی که کارکرد روزانه دارد و هیچ دستگاهی بدون مجوز سازمان اسناد اجازه امحا اسناد را ندارد.

گودرزی خاطرنشان کرد: اسناد ارزشمند توسط کارشناسان شناسایی و به سازمان اسناد منتقل می‌شود و کارهای اولیه مانند آسیب‌زدایی، آزمایشگاهی و مرمت انجام می‌شود، مرحله بعد فهرست‌نویسی است که فهرستی از اسناد شامل مقدمه و توضیح مختصر تهیه و در سامانه رسا ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه رسا در دسترس پژوهشگران اقصی نقاط جهان قرار دارد و محدودیتی برای محققان وجود ندارد، اسناد معمولاً رده‌بندی و سطح دسترسی آن تعیین می‌شود.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین یادآور شد: مرکز اسناد قزوین از سال ۹۲ راه‌اندازی شده است و تاکنون فضای مناسبی برای نگهداری اسناد تاریخی نداشتیم، قدیمی‌ترین سند موجود در مرکز قزوین به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد و بیشتر سندهای بلدیه و شهرداری دارای قدمت هستند.

وی خاطرنشان کرد: عقدنامه‌ای مربوط به دوره صفویه وجود دارد که برای قزوین است اما به علت عدم شرایط نگهداری در تهران نگهداری می‌شود، قزوین اسناد و نسخه‌های خطی خوبی دارد اما شرایط استاندارد نگهداری وجود ندارد؛ بنابراین اعتماد نکردند اسناد را در اختیار ما قرار دهند.

وی تأکید کرد: اگر شرایط مساعد ایجاد شود در قزوین این ظرفیت وجود دارد که اسناد با قدمت بالا را نگهداری کنیم، اگر بتوانیم بخش‌های مرمت و آزمایشگاه را در قزوین راه‌اندازی کنیم برند فرهنگی در قزوین ایجاد می‌شود و می‌توانیم مهمان‌های کشوری را برای بازدید اسناد بیاوریم تا با پیشینه شهر آشنا شویم.

جمع‌آوری پنج میلیون سند از دستگاه‌های دولتی

به گزارش ایسنا، مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر پنج میلیون برگ سند از دستگاه‌های دولتی جمع‌آوری‌ شده است، با توجه به اسناد جمع‌آوری‌شده از سازمان بهزیستی موضوعات اجتماعی که در هیچ کتابی به آن دسترسی وجود ندارد در مرکز اسناد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از اسناد نیز در دست مردم است که نیاز به اعتمادسازی دارد، مردم به‌سختی همکاری می‌کنند؛ قزوین تنها شهری است که مردم و دستگاه‌های اجرایی آن نسبت به همه‌چیز حس مالکیت دارند و هرکسی فکر می‌کند باید اسناد را به اسم خودش نگهداری کند که این روند فرسایشی را دنبال می‌کند.

گودرزی بیان کرد: برای نگهداری اسناد شرایطی ازجمله نور، رطوبت، دما، کالبد ساختمان باید رعایت شود هرزمانی که احساس کنیم قزوین امنیت دارد می‌توانیم اسناد را منتقل کنیم، با تهران رایزنی کردیم اسناد فوق‌العاده ارزشمند قزوین را به مرکز قزوین منتقل کنند و اگر شرایط فیزیکی کاملاً مهیا شود این اتفاق مثبت رخ می‌دهد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین یادآور شد: اگرچه شرایط فعلی مرکز اسناد نسبت به دفتر قبلی خوب است اما هنوز شرایط استاندارد محقق نشده است، در حال حاضر این ساختمان نیز دارای امنیت کافی نیست چراکه طبقه بالای ساختمان مختص به مهمانسرای یکی از دستگاه‌های دولتی است ممکن است مهمانی بیایید و کوچک‌ترین غفلت ازجمله باز گذاشتن گاز صدمات جبران‌ناپذیری به اسناد وارد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha