• پنجشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98082315055

زباله‌ای که درمان ۸۰ بیماری صعب‌العلاج است

زباله‌ای که درمان ۸۰ بیماری صعب‌العلاج است

ایسنا/گلستان مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی گلستان گفت: در موارد بسیار زیادی از تولدها، خون بند ناف که سرشار از سلول‌های بنیادی است، دور ریخته می‌شود اگرچه می‌توان با جمع‌آوری و نگهداری این سلول‌های بنیادی، از آن در درمان ۸۰ بیماری صعب‌العلاج استفاده کرد.

سیدعزیز موسوی در گفت و گو با ایسنا به مناسبت ۲۴ آبان‌ماه "روز جهانی خون بند ناف" اظهار کرد: خون بند ناف غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز، مهم‌ترین نوع سلول بنیادی است و جایگزین مناسبی برای مغز استخوان در انجام پیوند سلول بنیادی به شمار می رود.

وی به برخی از کاربردهای سلول‌های بنیادی اشاره و اظهار کرد: از سلول‌های بنیادی برای درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر تالاسمی، سرطان خون، کم خونی‌ها، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه، نقص در تولید لنفوسیت‌ها و غیره استفاده می‌شود.

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی گلستان، منابع اصلی تهیه سلول‌های بنیادی را مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف دانست و گفت: استفاده از خون بند ناف در مقایسه با دیگر منابع سلول‌های بنیادی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها دسترسی آسان، جمع‌آوری ایمن و بدون درد، امکان موفقیت بالاتر در پیوند و قدرت تکثیر بیشتر است.

موسوی در ادامه به فعالیت بانک خون بندناف رویان به عنوان بزرگ‌ترین بانک ذخیره‌سازی در کشور و خاورمیانه اشاره و اظهار کرد: این مرکز در سطح استان‌ها دارای نمایندگی است و با هماهنگی این دفاتر نمونه‌های خون بند ناف در حین زایمان در بیمارستان‌ها جمع‌آوری و سپس به آزمایشگاه بانک خون بند ناف در تهران منتقل، سلول‌های بنیادی آن استخراج و در بانک‌های ذخیره نیتروژن در دمای منفی ۱۲۶ درجه نگهداری می‌شود. تاکنون ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک خصوصی یا خانوادگی و ۱۵ هزار نمونه خون بندناف عمومی ذخیره شده است.

وی بیان کرد: دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان گلستان از خرداد ماه سال ۹۷ راه‌اندازی شد. در حال حاضر دفاتر نمایندگی ‌بانک خون بند ناف رویان در سطح استان و در شهرهای گرگان، گنبدکاووس و کردکوی مستقر است و تاکنون ۲۵۰ نمونه خون بند ناف با رعایت استانداردهای مورد نظر، از هم استانی‌ها ذخیره‌سازی شده است.

مدیر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی گلستان با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی را می‌توان به مدت نامحدود نگهداری کرد، گفت: اگر احیاناً کودک در آینده مبتلا به بیماری‌ شود که نیاز به سلول بنیادی دارد، می‌تواند از نمونه خودش استفاده کند. همچنین هر کسی که با این نمونه‌ها تطابق ژنتیکی داشته باشد نیز می‌تواند آن را مورد استفاده قرار دهد.

موسوی گفت: خانواده‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با نحوه فعالیت دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف می‌توانند به صفحه اینستاگرام royan_cbb_golestan@ و یا حضوری به دفاتر نمایندگی در سطح استان به نشانی گرگان(شعبه مرکزی)-خیابان ولیعصر(عج)-عدالت ۲۹، گنبدکاووس(شعبه شرق استان)-بیمارستان های برزویه و دکتر بسکی و کردکوی(شعبه غرب استان)-خیابان پاسداران-کوچه گل یکم مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۳۲۳۲۳۷۶۱ تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha