• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98090905724
  • خبرنگار : 50093

مدیرکلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد:

90 درصد افرادی که نیاز حقوقی دارند از وکیل استفاده نمی‌کنند

جایگاه حقوقی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «تقریبا سالی 15 میلیون پرونده تشکیل می‌شود که این افراد نیازمند دریافت خدمات حقوقی هستند»، گفت: اما فقط 5 تا 10 درصد این افراد وکیل دارند؛ یعنی 90 درصد افرادی که نیاز حقوقی دارند، وکیل ندارند.

سیدمهدی سیدزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: کلینیک‌های حقوقی پنج دهه است که در دنیا مرسوم شده و در کنار دانشکده‌های حقوق تشکیل می‌شود. کلینیک‌های حقوقی اهداف متعددی از قبیل، ارائه خدمات حقوقی با کیفیت به مردم و بالا بردن توان اشتغال‌زایی و دانش‌افزایی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را دارند.

راه‌‍‌اندازی خدمات آنلاین در کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی

وی افزود: کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی دو سال است که افتتاح شده است و نخسیتن کلینیکی محسوب می‌شود که به تمام مردم خدمات حقوقی می‌دهد و خدماتش تحت نظر اعضای هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه فردوسی انجام می‌شود، خدمات مختلفی مانند خدمات مشاوره‌ای، خدمات نگارشی و خدمات داوری و وکالتی در این کلینیک ارائه می‌شود، خدمات آنلاین نیز به تازگی در این مرکز راه افتاده است. سامانه مشاوره و خدمات نگارشی به صورت آنلاین طراحی شده که کل فرایند آن از طریق این سامانه انجام می‌شود.

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: خدماتی که در این مرکز صورت می‌گیرد، باید زیر نظر اعضای هیات علمی باشد که به آن‌ها اعضای پیوسته می‌گویم، اما دانشجویان خودمان که دارای پرونده وکالت هستند، تحت نظر اعضای هیات علمی نیز فعالیت می‌کنند، خدمات مشاوره‌ای حضوری صرفا توسط اعضای هیات علمی انجام می‌شود، برخی از دانشجویان دوره کارآموزی و بعضی از دانشجویان دیگر که پروانه‌یک دریافت کرده‌اند تحت نظر اساتید دانشگاه فعالیت می‌کنند.

سیدزاده در خصوص نحوه اشتغال‌زایی این کلینیک بیان کرد: استخدام به این معنی که فارغ‌التحصیلان در این مرکز برای کار شروع به فعالیت کنند، نیست. استخدام در این کلینیک به معنی کار محور است. برای انجام وکالت سه مدل پیش‌بینی کرده‌ایم. در یک مدل در یک پرونده از چند اعضای هیات علمی استفاده می‌شود. در مدل دیگری اعضای هیات علمی کلینیک به تنهایی روی یک پرونده کار می‌کند و یک مدل نیز اعضای هیات علمی به همراه اعضای وابسته کلنیک روی یک پرونده کار انجام می‌دهند. معمولا حقوق ثابتی به تمام اعضا چه پیوسته و چه وابسته پرداخت نمی‌کنیم و با توجه به خدماتی که ارائه می‌شود، کارکنان هزینه دریافت می‌کنند.

امکان استفاده مردم از کلینیک حقوقی

وی در پاسخ به این سوال که آیا عموم افراد می‌توانند از این کلینیک استفاده کنند یا خیر گفت: تمام افراد می‌توانند از این کلینیک استفاده کنند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. تعرفه کلینیک به صورت کلی تعریف شده است، اما برای استفاده دانشجویان، و کارمندان دانشگاه فردوسی، نخفیفی از سوی دانشگاه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر برای نیم ساعت خدمات، 100 هزار تومن هزینه آزاد تعریف شده است که برای همکاران و دانشجویان دانشگاه فردوسی 30 درصد تخفیف خواهد داشت. در مشاوره آنلاین این هزینه به 38 هزار تومان کاهش یافته است.

هدف ما ارائه خدمات باکیفیت است

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی درمورد هدف‌گذاری این کلینیک عنوان کرد: هدف‌گذاری‌ کلینیک حقوقی دانشگاه ارائه خدمات خیلی ارزان نیست و هدف‌مان ارائه خدمات با کیفیت است. مشاوره حقوقی را افرادی ارائه می‌دهند که دارای بالاترین مدارک این رشته هستند. همچنین تجربه‌ همکاران‌مان که در این جا کار وکالت انجام می‌دهند، کمتر از ده سال نیست. علاوه بر توان بالایی علمی از تجربه بالایی نیز برخوردارند.

سیدزاده افزود: مشاوره آنلاین نیز دقیقا زیر نظر اعضای هیأت علمی انجام می‌شود. سامانه‌ای طراحی شده که مراجعین تقاضای خود را ثبت و سپس سؤال‌شان را مطرح کرده و مدارک خود را هم پیوست می‌کنند. در این جا درخواست‌ مراجعین به محض این که واصل می‌شود، مورد بررسی دقیق اعضای هیأت علمی قرار می‌گیرد و پاسخ برای مراجعین ارسال می‌شود. خیلی از افراد به دلیل ترس از حریم شخصی خود مایل نیستند به وکیل مراجعه کنند. سامانه آنلاینی که در کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی طراحی شده است، به لحاظ هزینه و کارآمدی می‌تواند کمک‌کار بسیاری از مردم باشد.

مدت‌زمان پاسخگویی خدمات آنلاین، 24 ساعت پس از ثبت تقاضاست

وی ادامه داد: ارائه خدمات نگارشی آنلاینی که در این مرکز انجام می‌شود در ایران بی‌نظیر است؛ به عنوان مثال یک مراجعه‌کننده برای انجام شکایتی یک دادخواست صادر کرده و مدارکش را در سایت بارگذاری می‌کند. همکاران پس از بررسی دادخواست هزینه آن را اعلام کرده و مابقی هزینه توسط مراجعه‌کننده پرداخت می‌شود و بقیه کارها توسط همکاران‌مان در این مرکز انجام می‌شود. سرعت پاسخگویی سامانه آنلاین کلینیک حقوقی 24 ساعت کاری از زمان ثبت تقاضا است. خدمات وکالتی آنلاین امکان‌پذیر نیست و مراجعین باید مراجعه حضوری به کلینیک داشته باشند.

90 درصد افرادی که نیاز حقوقی دارند، وکیل ندارند

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: تقریبا سالی 15 میلیون پرونده تشکیل می‌شود که این افراد نیازمند دریافت خدمات حقوقی هستند،. اما فقط 5 تا 10 درصد این افراد وکیل دارند. یعنی 90 درصد افرادی که نیاز حقوقی دارند، وکیل ندارند. شاید یکی از علت‌های آن سنگین بودن هزینه خدمات وکالتی برای این دسته از افراد است. باید پرسید که پس، خدمات نگارشی‌ این افراد را چه کسی انجام می‌دهد؟ معمولا افرادی غیرحرفه‌ای که سواد حقوقی زیادی هم ندارند که معمولا به آن‌ها عریضه‌نویس گفته می‌شود این کار را انجام می‌دهند. کسانی که معمولا پاتوق‌شان در کنار دادگاه‌ها است بدون این که کسی توان حقوقی‌شان را سنجیده باشد. در خیلی از مواقع از رهنمودها و نگارش نادرست این افراد، آسیب‌هایی وارد شده که بعدا غیر قابل جبران است. ممکن است مطلبی در اظهارنامه، بیان شود که بعدا نتوان آن را تغییر داد. در این مواقع باید اظهارنامه را پیش از این که به صورت رسمی ارائه شود حتما باید یک وکیل چک کرده باشد.

سیدزاده اظهار کرد: این کلینیک کاملا زیر نظر دانشگاه فردوسی است و خصوصی نیست. در خدمات آنلاین نسبت به سایر کلینیک‌های سطح شهر هزینه کمتری دریافت می‌کنیم، اما در سایر خدمات‌مان اصراری نداریم که قیمت‌ خدمات حقوقی پایین‌تر باشد. توجه‌مان روی کیفیت کار است. هدف‌ این است کسی که به این کلینیک مراجعه می‌کند خیالش راحت باشد که خدمات با کیفیت خوب را دریافت می‌کند. برخی از افراد حتما تجربه کرده‌اند که به یکی از همکاران وکالتی در نقاطی دیگر مراجعه کرده‌ و کاری سفارش داده‌اند، اما در نهایت کار به خوبی انجام نشده است. این جا نظام مدیریتی خوبی حاکم است که پرونده با مراقبت و استانداردهای خوب انجام می‌شود. درضمن روی تمام کارهایی که در این کلینیک صورت می‌گیرد، سیستم نظارتی وجود دارد.

وی گفت: اگر قبل از انجام تراکنش‌های نسبتا حقوقی از خدمات حقوقی استفاده شود، به مراتب ممکن است در ادامه کار هزینه کمتری پرداخت شود؛ به عنوان مثال اگر پیش از تاسیس یک شرکت یا تنظیم یک قرارداد، از خدمات مشاوره‌ای یک وکیل استفاده شود، نهایتا 100 هزار تومان هزینه خواهد داشت، اما اگر شخصی یک آپارتمان خریداری کرده و به مشکلی بر بخورد که نیازمند طرح دعاوی حقوقی باشد، هزینه‌های بسیار زیادی شاملش خواهد شد. دقیقا این کار شبیه به "پیشگیری بهتر از درمان" در پزشکی است. متاسفانه بسیاری از افراد تمام کارهای حقوقی را خودشان انجام می‌دهند و هنگامی که به مشکل می‌خورند، انتظار دارند سیستم قضایی و حقوقی به آن‌ها کمک کند. اگر پیشگری انجام شود شرایط خیلی بهتری در ادامه کارشان خواهند داشت.

مدیر کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی در خصوص استقبال از این کلینیک در این مدت خاطرنشان کرد: تا کنون استقبال بد نبوده است، اما هنوز وارد تبلیغات نشده‌ایم. در نظر داشتیم سامانه مشاوره آنلاین کاملا آماده شده، ساختار کلینیک خودش را پیدا کرده و اعضای وابسته جذب شوند و روابط به خوبی شکل گیرد، سپس تبیلغات را آغاز کنیم. از آن جا که از برند دانشگاه فردوسی استفاده می‌کنیم، نمی‌خواهیم تجربه نامطلوبی داشته باشیم. در ماه‌های آتی تبلیغات کلینیک را افزایش خواهیم داد و مراجعین بیشتری خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.