• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98091107148
  • خبرنگار : 50256

انجمن‌های معلولان آذربایجان شرقی از مشکلاتشان می‌گویند

انجمن‌های معلولان آذربایجان شرقی از مشکلاتشان می‌گویند

ایسنا/آذربایجان شرقی در آستانه روز جهانی معلولیت، مدیرعامل کانون ناشنوایان آذربایجان شرقی، مدیرعامل انجمن ضایعه نخاعی آذربایجان شرقی، مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی و رئیس انجمن ضایعه نخاعی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان مشکلات خود پرداختند.

مدیرعامل انجمن ضایعه نخاعی آذربایجان شرقی در این نشست خبری در خصوص مشکلات معلولان ضایعه نخاعی، اظهار کرد: فردی که تصادف کرده و دچار آسیب نخاعی می‌شود، پس از ترخیص از بیمارستان، نیاز به مراقبت و توان یابی بدون وقفه تا 18 ماه بعد از حادثه دارد. 

محمدعلی بخشایش ادامه داد: بهزیستی طی قراردادی، کار مددکاری و ویزیت در منزل را به بخش خصوصی واگذار کرده است که در این راستا یک مددکار خصوصی با بررسی اولیه شرایط معلول، پرونده را به کمسیون سازمان بهزیستی ارجاع داده و در صورت وجود تشک مواج در انبار بهزیستی، این تشک به فرد معلول تحویل داده شود.  

وی افزود: بحث کیفیت اقلام و تشخیص کمیسیون ضروری است اما مواردی هم‌چون پیشگیری از آسیب‌های شایع مانند زخم بستر و بهبود زندگی معلول و خانواده به فرصت دیگر سپرده می‌شود.  

وی بیان کرد: در خصوص بحث ویزیت در منزل که شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، مشاوره مددکاری، آموزش معلول و هدایت و مشاوره برای پیگیری و روند معلول با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. 

بخشایش با بیان این‌که مشکل اصلی ما، وجود سیستم دولتی پر از کاغذ بازی است، گفت: این امر باعث شده است تا کیفیت و سرعت در خدمات فدای منافع بخش خصوصی شود. 

وی با بیان این‌که سازمان‌های مردم نهاد در راستای شناسایی کاستی‌ها و مشورت دادن به بهزیستی عمل می‌کنند، مطرح کرد: دولت می‌تواند به جای بخش خصوصی، با سازمان‌های مردم نهاد متخصص قرارداد مددکاری و ویزیت در منزل عقد کند که باعث اشتغال زایی نیز می‌شود.   

بنیان گذار جامعه معلولان جسمی حرکتی آذربایجان شرقی و رئیس انجمن ضایعه نخاعی استان با اشاره به این‌که انجمن ضایعه نخاعی استان در سال 1383 تاسیس شده است، گفت: این انجمن یک مرکز غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که در سه محور فرهنگی، اقتصادی و ورزشی فعالیت می‌کند.  

محمد زارع گوار با اشاره به سختی‌های افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی، افزود: فردی که دچار ضایعه نخاعی می‌شود، تمام هستی خود را از دست داده و وارد یک دنیای متفاوت می‌شود که نیازمند یک روحیه قوی و سیستم قوی مورد حمایت است؛ شخص معلول ضایعه نخاعی نیازمند کمک اطرافیان در انجام برخی کارهاست. 

وجود 27 هزار ناشنوا در آذربایجان شرقی 

 رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ناشنوایان ایران و مدیرعامل کانون ناشنوایان استان نیز در این نشست خبری با اشاره به فعالیت 40 ساله کانون ناشنوایان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: این کانون به هیچ نهاد دولتی وابسته نبوده و تمامی هزینه‌ها را مدیران ناشنوای این کانون پرداخت می‌کنند. 

محمد رمضانی از وجود 27 هزار معلول ناشنوا در استان خبر داد و افزود: ناشنوایان مشکل ارتباط با محیط اطراف را دارند که در این راستا کانون ناشنوایان استان در تمامی زمینه‌های هنری، فرهنگی، ورزشی، مشاوره خانوادگی، ازدواج و اشتغال به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد. 

وی متذکر شد: مهمترین مشکل ناشنوایان استان، گرانی تجهیزات توان بخشی و به خصوص واردات باتری سمعک است و حتی نهادهای این امر با کانون ناشنوایان همکاری نمی‌کنند. 

وی درخصوص مناسب‌سازی شهری برای ناشنوایان، گفت: ناشنوایان فقط نیاز به برقراری ارتباط دارند که در این راستا پیشنهاد راه اندازی سامانه مترجم زبان اشاره را به بهزیستی داده و در حال پیگیری هستیم اما متاسفانه سازمان بهزیستی همکاری لازم با ما را نداشته‌ است.   

وجود 20 هزار نابینا و دارای آسیب بینایی در استان تخمین زده می‌شود

در ادامه مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این‌که جامعه نابینایان آذربایجان شرقی در سال 1360 تاسیس شده است، گفت: این انجمن بیشتر در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی فعالیت می‌کند. 

فرهاد عبدوی افزود: به طور کلی وجود 20 هزار نابینا و دارای آسیب بینایی در استان تخمین زده می‌شود اما چهار هزار و 863 پرونده نابینا در بهزیستی وجود دارد. 

وی با تاکید بر این‌که افراد معلول در برابر مشکلات، بسیار صبور هستند، اظهار کرد: معلولان انتظار ندارند که مسئولان، این معلولیت‌ها را حل کنند. 

وی هم‌چنین با اشاره به وضعیت تحصیلی مطلوب نابینایان استان، خبر داد: دانشجویان نابینایی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.  

بر اساس این گزارش، مراسم روز جهانی معلولیت امسال با همت انجمن‌های معلولان استان ساعت 16 یازدهم آذرماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام    

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha