• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98091208565

برای اولین بار در کشور؛

معرفی رقم جدید پنبه با کیفیت بهتر و طول الیاف بیشتر توسط مرکز تحقیقات کاشمر

معرفی رقم جدید پنبه با کیفیت بهتر و طول الیاف بیشتر توسط مرکز تحقیقات کاشمر
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز تحقیقات پنبه شرق کشور گفت: به زودی و برای اولین بار در کشور رقم غوزه شکفته بومی پنبه که از کیفیت بهتر و طول الیاف بیشتر برخوردار است، توسط مرکز تحقیقات کاشمر معرفی می‏‌شود.

مجید طاهریان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در حال حاضر ارقام بومی پنبه، غوزه بسته هستند اما به زودی و برای نخستین بار در کشور اولین رقم غوزه شکفته بومی توسط ایستگاه تحقیقات پنبه کاشمر معرفی می‌‏شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو گونه پنبه تتراپلوئید و دیپلوئید داریم، اگرچه رقم دیپلوئید بومی ایران است اما عملکرد پایین و مشکل دیگری دارد به طوری که در فصل خود غوزه‎ها باز نمی‌شوند اما چون منابع ژنتیکی هستند و خواستگاهشان ایران بوده باید حفظ شوند.

وی بیان کرد: کیفیت و طول الیاف این رقم افزایش یافته است از سویی بومی‎های ایران بر بیماری‌ها و آفات بسیار متحمل هستند.

طاهریان در ادامه افزود: در حال حاضر ارقام بومی پنبه غوزه بسته هستند که بیشتر در نیشابور و سبزوار کشت می‎شوند، اما اولین رقم غوزه شکفته بومی توسط مرکز تحقیقات پنبه کاشمر طی دو یا سه سال آینده معرفی خواهد شد.

وی عنوان کرد: اگرچه پنبه‎ای که اکنون کشت می‎شود اگر با مدیریت زراعی خوب باشد از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما طی سال‌های آینده دو گونه جدید دیگر پنبه از جمله اولین رقم بومی پنبه ایران که به صورت غوزه شکفته خواهد بود، معرفی می‎شود.

وی همچنین بیان کرد: نوسانات قیمت، زیاد بودن هزینه تمام شده و کمبود آب طی سال‌های گذشته موجب شد کشاورزان تمایلی به کشت پنبه نداشته باشند و به همین دلیل الگوی کشت خود را تغییر دادند.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه شرق کشور اظهار کرد: اگر مدیریت زراعی و شرایط بذرهایی که تولید می‎شود مطلوب باشد قابلیت رقابت با بذرهای خارجی را دارند، اکنون 95 درصد بذر مورد نیاز پنبه در داخل کشور کشت می‌شود.

قیمت‎گذاری و واردات از مهم‌ترین چالش‎های تولید پنبه

وی به مهم‌ترین چالش‎های پیش روی پنبه‎کاران اشاره نمود و گفت: طی سال‌های گذشته واردات نسنجیده و بدون برنامه‌ریزی محلوج نخ و پارچه قیمت‎ها را تحت تاثیر خود قرار داد.

طاهریان گفت: در حال حاضر بذر پنبه خارجی در کشور تولید نمی‎کنیم اما شرکت‎هایی هستند که طی چند سال اخیر بذرهایی را وارد می‎کرده و تلاش می‎کنند وارد چرخه کشت کشاورزان کنند.

وی اظهار کرد: به رغم اینکه تاکنون بذر پنبه خارجی در استان خراسان رضوی کشت نشده است اما در استان فارس به صورت پایلوت کشت می‎شود.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه شرق کشور در ادامه قیمت‎گذاری و واردات را از جمله مهم‌ترین چالش‎های تولید پنبه در ایران ذکر کرد و افزود: به رغم اینکه در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در ایران 350 هزار هکتار بود ولی اکنون کمتر شده اما چون گیاه متحمل به شوری بوده و می‎شود در اراضی درجه دو کشت شود قابلیت افزایش سطح پنبه وجود دارد.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه دومین گیاه زراعی متحمل به شوری بعد از جو، پنبه است، اگر تاریخ کاشت، کود، آبیاری، تراکم و انتخاب رقم رعایت و اصولی کشت شود محصول پنبه صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

خرده مالکی سطح زیر کشت پنبه در کاشمر و خلیل‎آباد

طاهریان عنوان کرد: به رغم اینکه به دلیل خرده مالکی سطح زیر کشت پنبه در مناطقی مانند کاشمر و خلیل‎آباد در حد یک هکتار است اما سطح زیر کشت در شهرهایی مانند تربت‌جام، رشتخوار و نیشابور به 20 تا 40 هکتار می‎رسد.

وی همچنین بیان کرد: استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، استان گلستان، فارس و دشت مغان در استان اردبیل از جمله مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در کشور هستند که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

طاهریان ادامه داد: مرکز تحقیقات پنیه کاشمر از سال 64 با هدف تحقیقات کار خود را آغاز نمود و اکنون تنها مرجع تحقیقاتی شرق کشور است که بر روی پنبه تحقیق می‎کند.

وی عنوان کرد: تاکنون رقم‎هایی مانند خرداد که زودرس هستند برای کشت دوم اصلاح و تجاری سازی شده و در سطح وسیعی از کشور کشت می‎شوند.

طاهریان گفت: هسته اولیه بذر 4 رقم پنبه برای کل کشور در ایستگاه تحقیقات کاشمر تولید می‌شود که کاشمر، خورشید، خرداد و ورامین از آن جمله بوده و انحصارا در کاشمر تامین می‎‌شوند، معرفی هر رقم  بذر پنبه حاصل 10 سال کار تحقیقاتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha