• چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98091309569
  • خبرنگار : 50233

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد:

افزایش مظنونین به آنفلوآنزا/ آماری از مرگ‌ومیر آنفلوآنزا در سمنان نداریم!

افزایش مظنونین به آنفلوآنزا/ آماری از مرگ‌ومیر آنفلوآنزا در سمنان نداریم!

ایسنا/سمنان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از افزایش آنچه مظنونین به بیماری آنفلوآنزا می‌خواند خبر داد و گفت: هر ساله در فصول پاییز و زمستان شاهد بروز این بیماری در کشور بودیم اما امسال بنا به دلایلی شمار مبتلایان افزایش بیشتری یافته است.

دکتر علی گوهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل وجود برخی همپوشانی‌ها نمی‌توان آماری از مرگ و میرهای احتمالی ناشی از آنفلوآنزا در استان داد. ضمن اینکه آزمایشگاه معین استان در تهران است و همه نمونه‌برداری‌ها به وزارتخانه ارسال می‌شود و از این رو در استان آماری از تلفات احتمالی این بیماری نداریم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی فراگیرتر شدن این بیماری و افزایش تلفات آن در سال‌جاری گفت: هرساله در فصول سرد سال شمار مبتلایان به این بیماری افزایش می‌یابد اما امسال موج ناشی از این بیماری زودتر رسید که علت آن هم به دلایل مختلفی برمی‌گردد. نخست اینکه امسال فصل سرد زودتر رسید، ضمن آنکه این فصل، فصل عفونت‌های ریوی است . همچنین افزایش سفرهای زیارتی در این فصل نیز عامل موثری می‌تواند در بروز این بیماری و شیوع آن باشد. از طرفی نیز شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی نقاط بودیم که این مولفه نیز در افزایش شیوع این بیماری تاثیر داشته است.
وی با بیان اینکه خطر این بیماری در افرادی که دارای عفونت‌های ریوی هستند بیشتر است ادامه داد: همچنین افرادی که دارای زمینه بیماری‌هایی همچون دیابت و...هستند در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند.

گوهری ارائه هر گونه آمار در خصوص تلفات آنفلونزا در استان را منوط به دریافت اطلاعات از وزارتخانه برشمرد و افزود: در این فصل خیلی از افراد بستری هستند و ممکن است که علت فوت برخی از آنها را نیز آنفلوآنزا قید کنند اما به دلیل وجود همپوشانی‌ها نمی‌توان با قاطعیت علت مرگ را تنها این بیماری دانست. البته در بیمارستان‌های استان از مرگ و میرهایی که علائم این بیماری در آنها نیز رویت شده، نمونه‌برداری‌هایی انجام می‌شود که این نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های تهران ارسال و آمار در وزارتخانه تجمیع و اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که این بیماری در استان سمنان تلفاتی نداشته عنوان کرد: نه نمی‌توان چنین نظری داد اما آماری هم از تعداد تلفات در استان نداریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه شمار مظنونین به آنفلوآنزا در استان و کشور به نسبت سال قبل بیشتر شده خاطرنشان کرد: هر ساله در پاییز و زمستان شاهد دو پیک در بروز و افزایش مبتلایان به آنفلوآنزا هستیم.
وی با اشاره به گروه‌های در معرض خطر اضافه کرد: افراد بالای 65 سال، اطفال، مبتلایان به بیماری‌هایی نظیر دیابت و...، زنان باردار، افرادی که در مراکز و به صورت گروهی زندگی می‌کنند همچون خانه سالمندان و..معولا در معرض خطر بیشتری هستند و بنابراین باید مراقبت بیشتری هم داشته باشند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص راه‌های پیشگیری نیز به ایسنا گفت: رعایت نکات حفاظتی و رعایت بهداشت فردی، پرهیز از دست دادن و روبوسی به ویژه در مناطقی که ریسک بیشتری دارد، کنترل تب، عدم حضور در مناطق پرریسک و...مواردی است که می‌تواند در پیشگیری موثر باشد. همچنین واکسن این بیماری که عمدتا در مهرماه و شهریورماه انجام می شود نیز از راه های پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری است.
وی با بیان اینکه میزان بروز این بیماری در افراد سیگاری بیشتری است افزود: همچنین آلودگی هوا نیز از جمله مواردی است که می‌تواند خطر ابتلا به آنفلونزا را تشدید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha