• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98091813464
  • خبرنگار : 50289

سفیر سابق ایران در سوریه:

حق تعیین سرنوشت «آزادی فردی» است

حق تعیین سرنوشت «آزادی فردی» است

ایسنا/همدان سفیر سابق ایران در سوریه مهمترین نعمتی که خداوند به انسان داده را آزادی فردی عنوان کرد و گفت: در مقیاس یک ملت، حق تعیین سرنوشت آزادی فردی یا همان تعبیر استقلال است.

حسین شیخ الاسلام امروز در همایش روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی همدان، به جنگ برای استقلال و آزادی بین ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود: عنوان استکبارجهانی در عصر جدید و تقسیمات تاریخی تا جنگ جهانی دوم بین انگلیس و فرانسه بود و ایران در منطقه ای که انگلستان سلطه اش را بر آن حاکم کرده بود، قرار داشت که از نعمت نفت برخوردار بود.

وی با بیان اهمیت نفت افزود: با پیدا شدن نفت در ایران برای نخستین بار در مسجد سلیمان حساسیت منطقه افزایش یافت و رژیم صهیونیستی شکل گرفت تا از طریق آن منابع نفتی منطقه را تحت سلطه بگیرد به همین علت شعار این رژیم غاصب را از نیل تا فرات قرار دادند.

سفیر سابق ایران در سوریه به اهمیت ملی کردن نفت توسط ایرانیان اشاره کرد و یادآور شد: ناکارآمد بودن سلاطین و پادشاهان ایرانی باعث شد که قدر این سرمایه ملی را ندانسته و آن را به حراج بگذارند. مهمترین کاری که ایران برای صیانت از این سرمایه انجام داد ملی کردن صنعت نفت بود و با این این کار تمام دنیا مدیون ایران شدند.

وی ادامه داد: دکتر مصدق یک اشتباه بزرگ کرد و آن اعتماد به آمریکا بود و باعث شد که آمریکا و انگلیس کودتا کردند و انقلابیون اعدام شده و به زندان افتادند و آمریکا در این کودتا حق تعیین سرنوشت را با بازگرداندن شاه به کشور از مردم گرفت.

مشاور وزیر امور خارجه با تشریح دلایل مخالفت مردم و دانشجویان با سفر نیکسون که سبب شهادت سه تن از دانشجویان شد، مطرح کرد: به نیکسون دکترای افتخاری حقوق دادند و این باعث شد دانشجویان اعتراض کنند.

وی درباره استخراج نفت و رقابت کشورها برای افزایش ضریب بازگشت در مخازن نفتی در کشور اظهار کرد: مطرح کردند که هر ایرانی پست تر از هر آمریکایی است و حق کاپیتولاسیون را بیان کردند که انقلاب بزرگترین سیلی را بر گوش آمریکا نواخت و این گونه موقعیت خود را در منطقه از دست دادند و اگرچه بزرگترین تلاش ها را برای نابودی ایران انجام دادند تا خود را در منطقه ثابت کنند اما نتوانستند و در کشور های منطقه پایگاه های بزرگ نظامی را برپا کردند. آمریکا با پناه دادن به شاه دومین اشتباه بزرگ خود را انجام داد و سیلی محکم دیگری از ملت ایران خورد و دانشجویان در اعتراض به این کار اقدام به تسخیر لانه جاسوسی کردند.

شیخ الاسلامی با اشاره به سخنرانی امام خمینی(ره) گفت: دولت موقت در الجزایر با برژینسکی ملاقات می کند و امام از آنها ناامید شدند و در سخنرانی خود دانشجویان را خطاب قرار دادند و
لانه جاسوسی تسخیر شد. قبلاً جناح چپ طرفداران شوروی سفارت آمریکا را اشغال کردند اما امام دستور دادند آنها را بیرون کنند و از همان زمان چالش بین ایران و آمریکا آغاز شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر لانه جاسوسی تسخیر نمی شد و کودتای مرداد تکرار می شد آیا شما روشنفکران آن زمان را می بخشیدید؟ اظهار کرد: انقلاب قوانین خود را دارد و خودش برای خودش قانون می نویسد. استکبار به حقوق بین الملل پایبند نبود و هنگام استفاده از بمب اتم از منشور ملل متحد تبعیت نکرد.

سفیر سابق ایران در سوریه یادآور شد: ما براساس دفاع مشروع در منشور ملل متحد اقدام کردیم و همانگونه که امام فرمودند انقلابی بزرگتر از انقلاب است، به این علت که صحنه این انقلاب صحنه جهانی و در مبارزه با استکبار و آمریکا بود و این چالشی است که تا امروز ادامه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز با بیان اینکه سلاح جنگی و نظامی ابزار دفاع از یک گفتمان نیست، گفت: گفتمان نیاز به حراست نظامی ندارد بلکه به حراست سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی نیازمند است.

دکتر مرتضی قائمی افزود: هر گفتمانی برای تثبیت خود نیاز به هزینه دارد، گفتمان جمهوری اسلامی از زمان شکل گیری هزینه های سنگینی را تقدیم کرده و برای تثبیت خود با اراده ترین جوانان به شهادت رسیدند. دانشگاه سهم و دین خود را قبل انقلاب در طول جنگ و در حوادث اخیر به انقلاب و گفتمان امام و رهبری ادا کرده است.

وی درباره سفر نیکسون و بیداری دانشگاه ها اظهار کرد: دانشجوها در همه زمینه ها توانمندی خود را به نمایش گذاشته اند، زمانی نیاز بود زمینه سازی برای جنگ باشد بنابراین جوانان دانشگاهی حضور فعال داشتند و در ماجرای سفر نیکسون سه تن از دانشجویان به شهادت رسیدند بنابراین می توان گفت دانشگاه بیداری خود را اعلام و نقش خود را ادا کرده است.

قائمی با اشاره به دفاع مقدس و شهدای بسیاری که دانشگاه تقدیم کرد، یادآور شد: امروزه دانشجویان جزء فریختگان و افراد آگاه مملکت قرار دارند و از حیث علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، دفاع کرده و دین خود را ادا می کنند. 

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور و تحریم و فشارهای همه جانبه از هر سو بیان کرد: نقشی که دانشجو می تواند ایفا کند، علم، پژوهش و فناوری است و حرکت در مرزهای دانش امروزه می تواند گفتمان امام را حفظ کند. اقتدار نظامی کافی نیست و نیاز به اقتدار علمی و پژوهشی مطرح است.

قائمی از امکان تحصیل در دو رشته همزمان در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: ترم آینده دانشجویان می تواند به طور همزمان در دو رشته در دانشگاه آزاد درس بخوانند. با توجه به علاقه و توانمندی خود می توانید در دو رشته به طور همزمان تحصیل کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha