• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98093022324
  • خبرنگار : 50028

یک مقام مسئول:

پژوهش‌ دانش‌آموزان نیازمند حمایت مسئولان است

پژوهش‌ دانش‌آموزان نیازمند حمایت مسئولان است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابربن حیان بیرجند با بیان اینکه فعالیت‌های این مراکز راه میانبری به دانشگاه‌هاست، بیان کرد: فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان نیازمند حمایت مسئولان است.

پژوهش سهم مهمی در سند تحول بنیادین دارد چراکه این حوزه مهم نقش بسزایی در پیشرفت جوامع ایفا می‌کند. با پژوهش است که می‌توان راه‌های جدیدی برای حل مشکل یافت.

تاکید صرف بر منابع آموزشی تئوری در مدارس، این کشور را موفق نمی‌سازد، بلکه باید ذهن دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان میهن به سمت خلاقیت رشد پیدا کند تا راه‌هایی برای حل مشکل بیابد.

ایجاد زمینه‌هایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقه مند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسیع آموخته های خود اهتمام دارند، امری ضروری به نظر می‌رسد که در این راستا تأسیس پژوهش سراهای دانش‌آموزی به عنوان یکی از راهکارها، برای تأمین این هدف درنظر گرفته شده است .

به گزارش ایسنا، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت‌های آنان با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس شده است.

 ایجاد زمینه مشارکت دانش‌آموزان مستعد در انجام پژوهش‌های ملی و منطقه‌ای، کمک به ایجاد فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان و تشویق آنان به تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی، فراهم کردن امکان دستیابی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور از اهداف تشکیل پژوهش‌سراهاست.

برگزاری مسابقات علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی، برنامه ریزی برای ایجاد زمینه های بروز خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان، ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز دانش‌آموزان، ایـجاد کـارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و کتابخانه مورد نیاز برای انجام پژوهش‌های دانش‌آموزی، ایجاد زمینه برقراری ارتباط پژوهشگران دانش‌آموز با سایر نهادها و مؤسسات علمی و پژوهشی و آموزشی، بکارگیری دبیران و اساتید مجرب برای آموزش و راهنمایی طرح‌های پژوهشی دانش‌آموزان و افزایش امکان مشارکت دانش‌آموزان در مجامع علمی و پژوهشی بخشی از وظایف این پژوهش‌سراهاست.

کشف خلاقیت‌های دانش‌آموزان و یافتن چرایی علوم

طاهره پنجابی، مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابربن حیان بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کشف خلاقیت‌های دانش‌آموزان و یافتن چرایی علوم از اهداف ایجاد این پژوهش‌سراهاست.

وی با بیان اینکه در این مراکز تصورات ذهنی دانش‌آموزان پیرامون یک مسئله و مشکل فعال و تبدیل به ایده می‌شود،  افزود:در این پژوهش سرا آزمایشگاه‌های متعدد فیزیک، شیمی، زیست شناسی، فعال است.

پنجابی ادامه داد: افرادی که در این پژوهش‌سراها فعال هستند، در زندگی دانشگاهی و آینده خود بسیار موفق‌تر هستند.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابربن حیان بیرجند با بیان اینکه فعالیت‌های این مراکز راه میانبری به دانشگاه‌هاست، بیان کرد: کارهای پژوهشی دانش‌آموزان نیازمند حمایت مسئولان است.

پنجابی با بیان اینکه سازه‌های دانش‌آموزی در این پژوهش‌سرا ارائه می‌شود، ادامه داد: آموزش تئوری به تنهایی نمی‌تواند فرد را به موفقیت برساند.

وی با بیان اینکه فعالیت چنین مراکزی آینده دانش‌آموزان را تضمین می‌کند، اظهار کرد: این مرکز پل ارتباطی بین دانش‌آموزان و صنعت است و امیدواریم بتوانیم تعاملات خوبی با صنعت و پیگیری ایده‌ها براساس نیاز استان داشته باشیم.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابربن حیان بیرجند بیان کرد: در سال اخیر اساتید علمی و پژوهشی بسیاری را به این مرکز جذب کردیم تا بتوانیم بیشتر از دانش‌آموزان حمایت کنیم.

پنجابی اظهار کرد: در این راستا کارگاه کار و فناوری برای معلمان استان برای اولین بار در دی‌ماه جاری در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری بیرجند و استانداری حمایت کنند، قصد داریم موزه علم بیرجند را راه‌اندازی کنیم و در این راستا کتاب‌های قدیمی و وسایل قدیمی آموزشی را از مدارس جمع‌آوری کرده تا تاریخچه علمی و دستارودهای این شهر را در طول زمان در معرض دید عموم قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.