• چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98100403137
  • خبرنگار : 50034

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی همدان خبر داد

احداث ۳۶ هکتار گلخانه در همدان/ایجاد بانک نشاء در گلخانه‌های همدان

احداث ۳۶ هکتار گلخانه در همدان/ایجاد بانک نشاء در گلخانه‌های همدان

ایسنا/همدان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: امسال برنامه احداث ۳۶ هکتار گلخانه در استان همدان داریم که تاکنون ۲۹.۴ هکتار تحقق یافته است.

محمد شهرام پرورش چهارشنبه ۴ دی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سالانه چهار میلیون تن محصول گیاهی در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: تا سال گذشته ۱۰۷ هکتار گلخانه در استان همدان وجود داشت که در سالجاری برنامه ریزی شده ۳۶ هکتار دیگر احداث شود.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات خوبی از تبصره ۱۸ برای گلخانه‌ها دیده شده است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که محصولات پرآب‌بر را ظرف چهار سال آینده به فضاهای گلخانه‌ای انتقال دهیم چرا که مصرف آب در فضای گلخانه کمتر بوده و از طرفی هر هکتار گلخانه ۱۰ نفر اشتغالزایی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: ۵.۵ هکتار در مرحله اخذ تسهیلات، ۱۰ هکتار در مرحله عقد قرارداد با بانک، ۸.۶ به صورت خود اجرایی و ۱۰ هکتار نیز اجرا شده که در مجموع ۲۹ هکتار تحقق یافته است.

پرورش با بیان اینکه سالانه ۴.۹ میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود، افزود: استان همدان با ۱.۲ وسعت و ۲.۴ جمعیت کشور توانسته ۴.۴ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه بیش از ۶۴۴ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی استان همدان است، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد آبی معادل ۹۰ درصد به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز هستند.

این مقام مسئول با تأکید بر ارتقای میانگین تولید با محوریت آب و خاک، اظهار کرد: در بحث آب اگر مشکلی در برخی از سال ها به وجود آید با صرفه‌جویی می‌توان مدیریت کرد اما اگر خاک تخریب شود نمی توان در تولید پایداری داشت بنابراین خاک و آب در کنار هم باید مورد توجه قرار گیرد.

پرورش با اشاره به اجرای طرح ویژه برای ایجاد کشاورزی پایدار، تأکید کرد: در گردو به دنبال حفظ باغات موجود و جایگزینی ارقام جدید، در انگور اجرای طرح فراز و ثبت جهانی گردو را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در تولید به دنبال تولید محصولات نشائی هستیم، گفت: در حال حاضر بسیاری از محصولات زراعی به صورت نشائی کشت می‌شوند حتی امروز هندوانه و خیار هم به صورت نشائی کشت می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان افزود: امسال برنامه کشت نشائی در ۱۰۰ هکتار از اراضی داریم و به دنبال توسعه کشت نشائی در مزارع هستیم اما نکته مهم در نشاکاری‌ها نشاءکاران مناسب، هزینه‌های بالای تولید مد نظر است.

کشت نشائی در ۳۰۰۰ هکتار از اراضی همدان

پرورش در ادامه بیان کرد: بیش از ۳۰۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان تحت کشت نشائی قرار گرفته است و به دنبال ایجاد بانک نشاء در گلخانه‌های استان هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از اراضی استان دیم بوده است، اظهارکرد: نشستی با کشاورزان دیم کار استان برگزار کرده‌ایم تا کشاورزی حفاظتی را در استان توسعه دهیم.

پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی استان آیش است، ادامه داد: به دنبال این هستیم که تناوب مناسب در اراضی به وجود بیاوریم و از این طریق ضریب خوداتکایی و درآمد کشاورزان را افزایش دهیم.

وی از اجرای پروژه تأمین امنیت غذایی در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: استان همدان به عنوان پایلوت پروژه تأمین امنیت غذایی بوده و در دو شهرستان فامنین و کبودراهنگ دو مزرعه ۱۰ هکتاری برای این پروژه درنظر گرفته شده است.

پرورش خاطرنشان کرد: این پروژه با همکاری مؤسسات خارجی انجام می‌شد اما امروز از تمام ظرفیت‌ واحدهای داخلی استفاده شود و تا کنون پنج درصد از اراضی دیم استان معادل ۱۶ هزار هکتار در این پروژه قرار دارد که تا چهار سال آینده باید ۵۰ درصد از اراضی دیم استان را به این پروژه برسانیم.

ایجاد مزارع صادرات محور در همدان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه ۱۰ استان پایلوت پروژه تأمین امنیت غذایی هستند، یادآور شد: همدان از جمله استانهایی است که در بحث دیم کار می‌کند به طوریکه در محصولات دیم گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی دیم کار می‌شود.

وی یادآور شد: محصولات زراعی جدید را به کشاورزان می‌شناسانیم و در این طرح باید چند آیتم را به کشاورزان ارائه دهیم تا کشاورزان در مزارع خود انجام دهند.

پرورش با اشاره به ایجاد مزارع صادرات محور، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که کل محصولات استان باب صادرات باشد و در این راستا صادرکننده باید به دنبال ایجاد مزارع صادراتی باشد.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته مزارع صادرات محور مطرح شد اما متأسفانه پیگیری نشد، اظهار کرد: غالب محصولات صادراتی استان به علت بحث‌های قرنطینه‌ای برگشت می‌خورد که با ایجاد مزارع صادرات محور پروسه صادراتی امن تر انجام گرفته و کشاورزان هیچ نگرانی در زمینه برگشت محصولات خود نخواهند داشت.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر ایجاد شهرک سبزی در همدان اظهار کرد: بحث شهر سبزی به علت مشکلات و تأمین آب در اولویت نیست ضمن اینکه طی سه سال اخیر آلودگی مزارع سبزی همدان به حداقل رسیده است.

پرورش با اشاره به اینکه تنها ۱.۵ هکتار مزرعه سبزی آلوده در همدان وجود داشت، تصریح کرد: این مزارع اصلاح شده و در مزارعی که امکان نداشت تغییر کشت ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سبزی تولیدی در استان غالباً سبزی خوب و سالمی است، گفت: فقط ۲۰ درصد سبزی مورد نیاز در داخل استان تولید می‌شود و ۸۰ درصد مابقی از سایر استان ها وارد استان همدان می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان ۳۰ هزار هکتار کمباین و تراکتور وجود دارد، اضافه کرد: ۲۹ هزار تراکتور و ۱۰۰۰ کمباین در استان همدان وجود دارد که ۱۸ هزار دستگاه برای اخذ پلاک انتظامی معرفی شدند و ۱۲ هزار دستگاه تاکنون پلاک انتظامی گرفته‌اند.

وی درباره مطالبات چغندرکاران نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال غالب مطالبات کشاورزان در حال تسویه است و مشکلی در زمینه پرداخت های چغندرکاران نخواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha