حسین ساجدی شامگاه پنجشنبه ۵ دی در آیین روز دفاتر اسناد رسمی که با حضور مدیران ثبت اسناد و املاک استان برگزار شد، با بیان اینکه ۴۴۳ سردفتر (دفتریار اول و دوم) اسناد رسمی در استان فعالیت دارند، گفت: در هر دفترخانه حداقل ۳ تا ۱۰ کارمند مشغول به فعالیت هستند.
او معتقد است که سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی یک قشر زحمتکش و دارای سلامت نفس هستند و در پاسخ به سئوالی درباره هزینههای دفاتر اسناد رسمی، گفت: هیچگونه حقوقی از دولت دریافت نمیکنند و به صورت حاکمیتی زیر نظر قوه قضائیه اداره میشود.
مدیر کانون سردفتران و دفترداران فارس تنظیم اسناد، گواهی امضاء، سند اقرارنامه، سند تعهد، وکالت نامهها را از مهمترین وظائف سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی برشمرد.
ساجدی همچنین با بیان اینکه کمبود دفترخانه اسناد رسمی نداریم، خاطرنشان کرد: دفاتر از چهار مرجع رسمی شامل سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان امور مالیاتی و کانون سردفتران و دفتریاران، نظارت میشوند بنابراین تخلفات در این حوزه بسیار پایین است.
او عنوان کرد: با توجه به کمبود سند خوشبختانه تخلف در استان کم شده است و اگر تخلفی هم صورت بگیرد عمدی نیست و اشباع بوده است.
مدیر کانون سردفتران و دفترداران فارس اضافه کرد: اگر سردفتری تخلف کند بازرسان این تخلف را در دفتر بررسی کرده و به دادگاه انتظامی اعلام و دادگاه رای به تذکر کتبی، انفصال، جریمه نقدی و شاید تبرئه خواهد کرد.
محمود چمن سرا، معاون اسناد ادارهکل ثبت اسناد و املاک فارس نیز با اشاره به سیستمی و الکترونیکی شدن ثبت اسناد، این فرایند را گامی ارزشمند در جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی و تضییع حقوق مردم برشمرد و گفت: تا پایان آبانماه یک میلون و ۱۰۳ هزار سند توسط بازرسان مورد بررسی قرار گرفته است.
او گفت: از هفته گذشته در سامانه سازمان ثبت بحث استعلام اصالت سند مالکیت قرار گرفته و عموم مردم با مراجعه به سامانه https://www.ssaa.ir از اصالت سند اطلاع یابند.
چمن سرا یادآور شد: شهروندان اگر شکایتی از دفاتر اسناد رسمی داشته باشند میتوانند به بلوار همت جنوبی اداره کل ثبت اسناد و املاک فارس مراجعه کنند.
انتهای پیام
نظرات