• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 98102418448
  • منبع : نمایندگی قزوین

«منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین» در انتظار تصویب

«منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین» در انتظار تصویب
عکس تزئینی است

ایسنا/قزوین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین گفت: برای اولین بار در کشور ایده «منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین» مطرح‌شده است که با تصویب آن محصولات ارگانیک در این دشت تولید و صادر خواهد شد.

ابوالفضل یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال‌های دور دشت قزوین در تولید موادغذایی سهم بسزایی داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این دشت می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد موادغذایی کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: بعد از سفر مقام معظم رهبری به قزوین، عنوان «دشت قزوین» در بودجه درج و سالانه رقمی به آن اختصاص پیدا می‌کند به همین جهت ۱۲ طرح نیز تحت پوشش آن قرارگرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین تصریح کرد: طی چند سال اخیر به‌منظور احیای دشت قزوین ساماندهی چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرار گرفت؛ در حال حاضر با برخی از اقدامات صورت گرفته سیر نزولی افت آب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم و اگر کنترل ادامه داشته باشد روند کاهشی میزان آب‌های زیرزمینی به صفر خواهد رسید.

وی تصریح کرد: برای احیای دشت قزوین در دهه ۸۰ انتقال آب از الموت رود و شاهرود و در سفر رئیس‌جمهور به استان نیز انتقال آب از سد طالقان در دستور کار قرار گرفت.

یاری بابیان اینکه در راستای آبیاری مکانیزه اراضی کشاورزی سالانه ۱۰ هزار هکتار به اراضی تحت‌فشار استان افزوده می‌شود، اضافه کرد: ساماندهی شوره‌زارهای دشت قزوین نیز در دستور کار قرارگرفته است که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای جلوگیری از بیابان‌زایی به اداره کل منابع طبیعی استان اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی بابیان اینکه برای افزایش میزان بهره‌وری و رفع مشکلات نیازمند مدیریت یکپارچه کشت و آبیاری در دشت قزوین هستیم، عنوان کرد: ایجاد گلخانه نیز از دیگر اقدامات لازم برای احیای دشت قزوین و افزایش محصولات کشاورزی به شمار می‌رود که احداث گلخانه در روستاهای نودهک و شینقر اقدامی در این راستا بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین خاطرنشان کرد: محققان، ایده «منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین» را مطرح کرده‌اند که بررسی و پژوهش آن در مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین انجام شده و در تلاش هستیم تا مجوزها و مصوبات کشوری اجرای این ایده را اخذ کنیم؛ این ایده برای اولین بار در کشور طرح‌شده است که با تصویب آن محصولات ارگانیک در دشت قزوین تولید و صادر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha