• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98102418654
  • خبرنگار : 50210

دخل و خرج اتوبوس‌های شهری اراک با هم نمی‌خواند

دخل و خرج اتوبوس‌های شهری اراک با هم نمی‌خواند

ایسنا/مرکزی سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک گفت: در حال حاضر یک‌سوم ظرفیت اتوبوس‌ها خالی و همین امر باعث شده است که دخل و خرج اتوبوس‌ها به‌ویژه اتوبوس‌های بخش خصوصی همخوان نباشد.

حجت‌الله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد اتوبوس در هر خط براساس شرایط خط، ظرفیت و تعداد مسافران، بعد مسافت و فاصله زمانی با مقصد تعیین می‌شود، افزود: براساس استاندارد، فاصله زمانی حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های خطوط بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است و مسلما در مناطقی مانند ضامنجان که با مرکز شهر فاصله حدود ۱.۵ ساعته دارند، باید تعداد اتوبوس بیشتری در نظر گرفته شود و برای خط مذکور در واقع ۶ اتوبوس نیاز است.

وی با بیان اینکه برای مناطقی که فاصله کمی با مرکز شهر دارند مسلما تعداد اتوبوس‌ها کمتر از دیگر مناطق خواهد بود، افزود: اخیرا در کوی رضوی(گردو) با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم که ناشی از نقص فنی اتوبوس‌هاست به همین دلیل تعدادی از اتوبوس‌ها برای تعمیر و رفع نقص متوقف شده‌اند که این امر باعث کاهش تعداد اتوبوس و افزایش زمان انتظار مسافران شده‌ است.

مرادی در خصوص ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی شهر اراک تصریح کرد: توزیع اتوبوس‌ها براساس دو اولویت و شاخص انجام می‌گیرد که شامل اتمام قرارداد با بخش خصوصی و فرسودگی اتوبوس است. از ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده برای اراک تاکنون ۳۷ دستگاه وارد ناوگان شده اند که به خطوطی که دارای اتوبوس‌های به شدت فرسوده و خطوطی که قرارداد با بخش خصوصی تمام شده، اختصاص یافت و ۱۶ خط پوشش داده شد که بر این اساس در برخی از خطوط مانند خط مشهد-هجرت تمامی اتوبوس های خط کاملا نوسازی شده است.

وی گفت: مسلما ۱۳ اتوبوس جدید باقیمانده با رعایت این دو شرط به خطوط اتوبوسرانی اختصاص خواهد یافت، اما مشکل اصلی سیستم حمل و نقل عمومی اراک استفاده نشدن از ظرفیت کامل اتوبوس‌هاست.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک با تاکید بر اینکه متوسط حمل و نقلی که روزانه در اراک توسط ۱۳۰ اتوبوس انجام می‌شود را ۱۰۰ هزار نفر برشمرد و بیان کرد: هر اتوبوس می‌تواند روزانه بین ۶۰۰ تا هزار شهروند را جابجا کند، اما در حال حاضر یک‌سوم ظرفیت اتوبوس‌ها خالی است و همین امر باعث شده است که خرج و دخل اتوبوس‌ها بویژه اتوبوس‌های بخش خصوصی همخوان نباشد.

وی اظهار کرد: شاید یکی از دلایل استقبال نکردن شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی، فرسودگی این ناوگان باشد، اما با وجود اینکه دولت طی ۱۰ سال اخیر هیچ کمکی به وضعیت این ناوگان در کشور نداشته است و در حال حاضر ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهری در کشور به سن فرسودگی رسیده است، اما شهرداری اراک ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرد که حتی پرداخت اقساط این ۵۰ دستگاه به مشکل جدی برای شهرداری تبدیل شده است.

مرادی با اشاره به اینکه جابجایی پایانه اتوبوسرانی را می‌توان از جمله عوامل موثر در عدم استقبال شهروندان از اتوبوس بیان کرد، گفت: متاسفانه تعداد مسافران اتوبوس‌های شهری کاهش یافته است، در شرایط کنونی نیز امکان خرید اتوبوس جدید توسط شهرداری وجود ندارد به همین دلیل نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده و انتقال پایانه‌های سرداران به مرکز شهر مدنظر است.

وی افزود: خوشبختانه با مصوبه و مجوز شورای شهر اراک و اختصاص ۶ میلیارد تومان، رفع نقص و بازسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار دارد که قطعا به استقبال مردم از این ناوگان کمک خواهند کرد.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص تمیز شدن اتوبوس‌ها گفت: یکی از عوامل موثر در تمیزی ظاهر اتوبوس فصول است، مسلما در فصل سرد سال به دلیل بارندگی، اتوبوس‌ها بیشتر نیازمند شست‌وشو و پاکسازی هستند. سازمان یک کارواش مکانیزه در اختیار دارد که ظرفیت آن در شبانه‌روز ۴۰ دستگاه اتوبوس است در حالی که اراک ۱۳۰ اتوبوس در اختیار دارد و مسلما امکان شست‌وشوی تمامی اتوبوس‌ها به صورت روزانه وجود ندارد.

وی بیان کرد: توان مجموعه سازمان در همین حد است و گاهی حتی رانندگان به صورت دستی اقدام به شست‌وشوی اتوبوس‌ها می‌کنند، اما درخصوص نظافت داخل اتوبوس، این اقدام هر شب انجام می‌شود، اما تعداد اتوبوس‌ها زیاد و توان و امکانات محدود است و اگر هرشب امکان شست‌وشو و نظارت درون و بیرون اتوبوس‌های فراهم بود به شرایط ایده‌ال می‌رسیدیم، اما در حال حاضر در حد توان و امکانات سعی در نظافت ناوگان می‌شود.

​انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha