• سه‌شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98110806176
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس اورژانس همدان:

پایین بودن «درک خطر» مهمترین دغدغه حیطه سلامت عمومی مردم است

پایین بودن «درک خطر» مهمترین دغدغه حیطه سلامت عمومی مردم است

ایسنا/همدان رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: مهم‌ترین مشکلی که امروز در کشور وجود دارد این است که مردم «درک خطر» ندارند و استفاده از کلاه ایمنی و رعایت مسائل ایمنی را با دید فرار از جرائم رانندگی انجام می‌دهند در حالیکه همین مسائل کوچک از جان آنها در بحران‌های حساس ترافیکی محافظت می‌کند.

دکتر حبیب معصومی سه شنبه ۸ بهمن در کارگاه استانی آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی در همدان، ضمن تقدیر از همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی استان در برپایی این سمینار اظهار کرد: این همایش برای نخستین بار در کشور برگزار شده است و هدف آن آموزش همکاران اورژانس برای کاهش مخاطرات ترافیکی در مأموریت‌هاست. 

وی تصریح کرد: در حدود ۲۰ سال قبل ناوگان دانشگاه بسیار عظیم‌تر از این بود، با تغییر سیاست‌ها و ورود بخش خصوصی فضای حمل و نقل دانشگاه کوچکتر و متمرکزتر شد. 


مدیر حوادث دانشگاه با بیان اینکه ۱۰۰ دستگاه آمبولانس در مجموعه استان وجود دارد که ۳۰ دستگاه در بیمارستان‌ها فعال هستند، اضافه کرد: در گذشته یک نفر راننده و یک نفر همکار درمان دانشگاه در هر آمبولانس حضور داشتند اما امروز همه چند وظیفه دارند و تفاوتی در مسئولیت‌ها وجود ندارد و در صورت لزوم رانندگی بین دو نفر جابجا می‌شود.

  
وی با اشاره به تقسیم‌بندی حوادث در سه گروه غیرمترقبه، حوادث انسان‌ساز عمدی و انسان‌ساز غیرعمدی تبیین کرد:  حدود شش تا هشت درصد درآمد ناخالص ملی صرف حوادث انسان ساز (غیر عمدی و عمدی) مثل برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع و ... می‌شود. 


معصومی با بیان اینکه حوادث ترافیکی هم حدود هشت درصد از درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهند، گفت: اورژانس همدان سالانه ۵۰ هزار ماموریت در سال را پوشش می‌دهد که ۳۰درصد ماموریت‌ها به حوادث ترافیکی مربوط است و حدود ۱۲ تا ۱۴هزار نفر در سال در حوزه حوادث ترافیکی توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل می‌شوند. 


وی تشریح کرد: علاوه بر شرایط خاص در شغل اورژانس، استرس رانندگی نیز شرایط ویژه‌ای ایجاد می‌کند و مسائل و حواشی دیگری در این حوزه به این مسئله دامن می‌زند، از جمله اینکه در برخی نقاط شهری محل پارک خودرو یافت نمی‌شود و عمده جرائم به این مسائل مربوط است و یا اگر همکاران حین مأموریت دچار تصادف شوند باید هزینه تعمیر خودرو را هم از جیب خود پرداخت کنند همچنین گاهی ماموران اورژانس از عدم همکاری در باز شدن راهها و مسیرها خبر می‌دهند و این موجب دیر رسیدن به محل حادثه و گاهی پیچیده شدن شرایط می‌شود. 


وی ضمن تأکید بر اینکه پایین بودن درک خطر مهمترین مشکل و دغدغه حیطه سلامت عمومی مردم است، خاطرنشان کرد: در مجموعه اورژانس همدان پایگاه‌هایی داریم که در ۲۴ ساعت ۱۰ ماموریت دارند در حالیکه حتی نمی‌دانند چه ساعتی ماموریت دارند و چند ماموریت در طول شیفت ممکن است داشته باشند که این استرس مضاعف در این شغل است. 


معصومی افزود: خوشبختانه در اورژانس همدان با نظر مثبت پلیس راهور در بخشی از جرائم مورد بخشش قرار می گیریم و در زمینه همکاری برای تردد آمبولانس های بدون پلاک که دارای بیمه هستند، از مشارکت راهور بهره مند هستیم. 


وی با اشاره به اینکه همه همکاران اورژانس و بیمارستان در یک مجموعه هستیم، ابراز امیدواری کرد که این کارگاه بتواند در ارتقای توانمندی و حساسیت همکاران این حوزه نقشی مؤثر داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha