• یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98111309011
  • خبرنگار : 50081

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجویان را به تحقیقات بالینی ترغیب می‌کند

کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجویان را به تحقیقات بالینی ترغیب می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این کمیته دانشجویان را به تحقیقات بالینی ترغیب می‌کند و اگر بتوانیم داده‌ها و مطالعاتی را در این حوزه انجام دهیم قطعاً می‌توانیم درمان را مدیریت کنیم.

دکتر سجاد سحاب‌نگاه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برنامه‌های کمیته تحقیقات دانشجویی اظهار کرد: کمیته تحقیقات دانشجویی یکی از نهادهایی است که در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد و رسالت این مجموعه ایجادبستری برای تقویت تحقیقات دانشجویی است.

وی افزود: برای دسته‌بندی‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم، این کمیته دانشجویانی را که تحصیلات تکمیلی ندارند، با مبانی تحقیق مانند پروپوزال نویسی، مقاله‌نویسی، ایده دادن و ... آشنا می‌کند. اکنون یکی از سیاست‌های ما این است که دانشجویان را بیشتر با فناوری و حوزه‌هایی که بتواند محصول داشته باشد، آشنا کنیم و این اقدام با همکاری اساتید و گروه‌های دیگر انجام می‌گیرد. کمیته تحقیقات دانشجویی در بدنه خود و در هر دانشگاه علوم پزشکی یک سرپرست، مسئول و عضو هیأت علمی و تعدادی دانشجو دارد که زیر نظر آن فعالیت می‌کنند. 

کمیته تحقیقات، وظیفه آموزشِ  پژوهشگر شدن را به عهده دارد

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دفتر کمیته تحقیقات وجود دارد و برای رشته‌های آن دانشکده برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود که به تقویت تحقیقات کمک می‌کند، با توجه به اینکه در برنامه درسی دانشجویان، دو واحد درسی پژوهش گنجانده نشده است، کمیته تحقیقات، وظیفه آموزش پژوهشگر شدن یا آموزش پژوهش را به عهده دارد. 

وی عنوان کرد: فعالیت دیگری که کمیته تحقیقات دانشجویی انجام می‌دهد و افراد آموزش‌هایی را می‌گذرانند باید بستری فراهم شود تا دانشجویان در زمینه‌های مختلف تحقیق کنند، در نتیجه کمیته‌ تحقیقات این فضا را برای دانشجویان ایجاد می‌کند. دانشجویان گروه‌های تحقیقاتی یا مطالعاتی را تشکیل می‌دهند و با مراکز تحقیقاتی که در سطح دانشگاه است ارتباط پیدا می‌کنند. افراد با آن مراکز فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند. 

سحاب‌نگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی کمیته تحقیقات دانشجویی، تحقیق کردن را به دانشجویان یاد می‌دهد و آن‌ها را تقویت می‌کند تا فعالیت‌های خود را انجام دهند. ما چند سیاست در دستور کار خود قرار داده‌ایم و یکی از آن‌ها آشنا کردن دانشجویان با تحقیقات بالینی است، چراکه اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که سیاست‌گذاری‌هایی را در این حوزه داشته باشیم. اگر بتوانیم داده‌ها و مطالعاتی را در حوزه بالینی انجام دهیم قطعا می‌توانیم مدیریت درمان و سیاست‌گذاری‌هایی داشته باشیم و این امر مهم بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه « این مجموعه دانشجویان را ترغیب می‌کند که به دنبال تحقیقات بالینی بروند و یکی از آن‌ها استفاده از داده‌های رجیستری است»، اظهار کرد: رجیستری به ثبت بیماری‌ها می‌پردازد و ما می‌توانیم این فرهنگ را در جامعه پزشکی بیشتر جا بیاندازیم که به این سمت حرکت کنیم تا بیماری‌ها را ثبت و آمار دقیقی از بیماری‌ها داشته باشیم، وقتی آمار دقیق داشته باشیم می‌توانیم بهتر تحقیق و تصمیم‌گیری کنیم تا بهترین مدیریت درمان را داشته باشیم. 

اولین دوره کارگاه RCT  در 17 بهمن برگزار می‌شود

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: وقتی دانشجویی یاد گرفت یا در آینده استاد شد، باید یاد بگیرد که بیماری‌ها را ثبت کند و در مرحله دوم اگر بخواهد تحقیق یا مداخله‌ای را بروی بیماری‌ها انجام دهد، به آن RCT می‌گویند که بسیار مهم است. یکی دیگر از فعالیت‌های کمیته تحقیقات که دوره‌هایی برای دانشجویان به خصوص رزیدنتی و تحصیلات تکمیلی است، مطالعه RCT است که باید با آن آشنا شوند. اولین دوره کارگاه در 17 بهمن ماه با حضور هفت استاد برای تدریس برگزار می‌شود و جزء معدود کارگاه‌های تخصصی است که در این حوزه انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه « دانشجویان را باید با ایده‌های محصول محور آشنا کنیم»، عنوان کرد: دانشجویان باید ایده‌هایی را ارائه کنند که تنها پژوهش صرف نباشد و بیشتر منتهی به محصول و تولید یک محتوای آموزشی برای بیماران یا تولید یک دارو  باشد. برای این کار نیاز است که فرهنگ سازمانی یا فرهنگ‌سازی انجام دهیم و به این دلیل جشنواره دانشجویی را برگزار کردیم که دانشجویان فعالیت‌های آن را انجام می‌دهند.

فستیوال «هر دانشجو یک ایده» از 19 تا 21 بهمن ماه برگزار می‌شود 

سحاب‌نگاه  افزود: «فستیوال هر دانشجو یک ایده» از 19 تا 21 بهمن ماه برگزار می‌شود و ایده‌های برتری را که نزدیک به محصول است و مشکل جامعه ما نیز به شمار می‌رود را به کار خواهیم گرفت  تا محصولی نیز تولید شود. این فستیوال در قالب ایده‌های دارویی برای تولید است یا عملکرد دارویی را تغییر دهد تا بهتر شود و  در قالب نوداک در دانشکده داروسازی برگزار می‌شود. 

وی اظهار کرد: در این فستیوال قصد داریم که دانشجویان بیشتر با پرسش‎گری و پژوهش آشنا شوند و به معنای واقعی جامعه ما نیاز به پژوهش دارد چراکه پژوهش مشکلات را حل می‌کند و جامعه آرمانی را به وجود می‌آورد و دلیل آن این است که پژوهش با پرسش‌گرایی می‌تواند این کار را انجام دهد. قرار است در این فستیوال بخشی را تحت عنوان ماراتن علمی برگزار کنیم. دانشجویان رقابت تنگاتنگ و سالمی انجام می‌دهند و در نهایت دانشجویانی موفق خواهند شد که با علم تئوری خود بتوانند ایده‌های خود را به کار گیرند.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «در این ماراتن علمی، مشکلی را بیان می‌کنیم و دانشجو در حد آن اقدام به راه‌حل‌هایی می‌کند»، خاطر نشان کرد: در این مارتن  تیم داوری دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا به بهترین راه‌حل و عملکرد منتهی شود. لازم به ذکر است که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بسترهایی تحت عنوان داده‌های بالینی و ثبت بیماری‌ها وجود دارد که در این فستیوال دانشجویان با یکدیگر رقابت می‌کنند تا از آن داده‌ها بهترین ایده را استخراج کنند که به رفع مشکلات جامعه پرداخته شود.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha