• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98111611389
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

روز شمار انقلاب

رویدادهای ۱۶ بهمن/تظاهرات ضد سلطنتی در بسیاری از شهرهای کشور

رویدادهای ۱۶ بهمن/تظاهرات ضد سلطنتی در بسیاری از شهرهای کشور

ایسنا/اصفهان از مهمترین رویدادهای روز ۱۶ بهمن تظاهرات ضد سلطنتی در بسیاری از شهرها و کنفرانس مطبوعاتی آیت الله طالقانی است.

در روز ۱۶ بهمن ۱۳۵۷ استانسفیلد تورنر- رئیس سازمان "سیا" در تحلیل اوضاع ایران گفت "... چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک مرد ۷۸ ساله، یک آیت الله، که ۱۴ سال در تبعید بود، این نیروها را به هم پیوند زند و همه آتشفشان ها را به یک آتشفشان عظیم، یک انقلاب واقعی و ملی مبدل سازد".

نورالدین کیانوری – دبیر کل حزب توده گفت "ما در زمینه جمهوری اسلامی، تغییر قانون اساسی و استقرار دولت ملی از امام خمینی حمایت می کنیم".

در تظاهرات خونین آغاجاری ۱۳ نفر کشته شدند. جیمز بیل- کارشناس مسائل ایران در مقاله ای در نیوزویک نوشت "... دوات آمریکا نباید کمترین تردیدی در وطن پرستی، دیانت، ایمان تقوا و فضیلت امام خمینی به خود راه دهد".

در همین روز بختیار، ماهیت جمهوری اسلامی عنوان شده از سوی امام خمینی را زیر سوال کشید و گفت "هیچ کس نمی داند که جمهوری اسلامی او چیست؟ او نه کثرت گرایی سیاسی و نه دموکراسی را می پذیرد. او می خواهد روحانیان، قانون الهی را اجرا کنند و همه حرف آن ها همین است. می گویند شما فرمانتان را از شاه گرفته اید. بنده می توانم بگویم که دکتر مصدق ها، مستوفی المملک ها و خیلی اشخاص که از ما بزرگتر بوده اند همین کار را کرده اند و تمام این وزرای جبهه ملی و تمامی این قضات پاک دامن هم، همین فرامین را داشته اند. بنده نمی توانم ببینم چرا این فرمان وقتی به دست من رسید این قدر ارزشش کاسته شده یا منفور تلقی می شود."

عصر امروز آیت الله سیدمحمود طالقانی در خانه خود یک کنفرانس مطبوعاتی برپا کرد. وی در این نشست خبری درباره نقش کمونیست‌ها، بهره‌برداری از سرمایه، خصوصیات انقلاب ایران، نقش زنان در حکومت اسلامی و تاثیر انقلاب ایران بر کشورهای اسلامی سخن گفت و تصریح کرد: «ما رهبران اسلامی داعیه حکومت نداریم".

تظاهرات مردمی هم همچنان در شهرهای مختلف ادامه دارد. امروز مردم بروجن در تظاهرات خود خواستار برکناری بختیار و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی شدند. در ملایر عده‌ای از جوانان که خود را سربازان اسلامی می‌نامند توزیع و تقسیم بنزین و نفت و کنترل عبور و مرور اتومبیل‌ها و همچنین کشیک شبانه را به عهده گرفتند. در مسجدسلیمان کارگران شهرداری، ضمن تحصن در شهرداری خواهان برکناری سرپرست شهرداری هستند.

در سنقر سه روز است که اهالی به مناسبت ورود امام خمینی(ره) به کشور کارناوالی از کامیون، سواری‌ها و موتورسیکلت‌ها ترتیب دادند. در شیراز جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر فارس طی اعلامیه‌ای شاپور بختیار را عامل اصلی کشتار اخیر معرفی و علیه او اعلام جرم کرد. بیش از ۱۰۰ تن از اهالی جهرم که برای استقبال از امام به تهران رفته بودند در راه بازگشت به جهرم و در مرودشت دست به راهپیمایی زدند که در این تظاهرات گروه کثیری از طبقات مختلف مردم مرودشت هم شرکت کردند.

در آباده بیش از پنج هزار نفر از زنان و دختران در یک جلسه سخنرانی مذهبی شرکت کردند و پس از آن در خیابان‌ها به راهپیمایی پرداختند. در لنگرود عده‌ای از دانش‌آموزان دختر و پسر در میدان امام خمینی (فلکه سابق) جمع و خواستار باز شدن آموزشگاه‌های لنگرود شدند. تعداد تظاهرکنندگان حدود دو هزار نفر بود که پس از آن به راهپیمایی پرداختند. در اردبیل مردم در گروه‌های چند هزار نفری که اکثر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند در تظاهرات متعددی شرکت کرده و ضمن غیرقانونی شمردن دولت بختیار خواستار استعفای نماینده اردیبل در مجلس شورای ملی شدند.

در زنجان حدود ۵۰ هزار نفر از مردم در خیابان‌های شهر دست به تظاهرات علیه رژیم و پشتیبانی از امام خمینی زدند. در یزد دانشجویان، استادان و کارکنان دانشسرای عالی یزد با صدور اعلامیه‌ای ورود امام به ایران را تبریک گفتند و در بیانیه دیگری خواستار استعفای دولت بختیار شدند. در گرگان در حالی که از تحصن حدود ۲۰ هزار نفر از مردم گرگان در بیمارستان امام خمینی این شهر چند روز می‌گذرد، دیروز هیاتی از سوی آیت‌الله قمی وارد این شهر شد و با متحصنان اعلام همبستگی کرد. مردم مشهد و ساری هم با این متحصنان اعلام همبستگی کردند.

در نراق، اهالی شهر محافظت از شهر را به عهده گرفتند و به نوبت پاس می‌دهند. در بانه روحانیون این شهر با انتشار اعلامیه‌ای شایعات مربوط به تجزیه‌طلبی را محکوم و اعلام کردند که مردم بانه خواهان ایران متحد و برقراری جمهوری اسلامی هستند. در سقز هم شورای اجتماعی شهرستان طی نامه سرگشاده‌ای وجود تمایلات تجزیه‌طلبی در بین کردها را یک اتهام ناروا خواند.

در میان شخصیت‌ها آیت‌الله‌العظمی سیدکاظم شریعتمداری در گفت‌وگویی گفت "مفهوم جمهوری اسلامی به درستی استنباط نشده است و ترس از هرگونه اسلام‌گرایی افراطی در حکومت جمهوری اسلامی بی‌اساس است."

همچنین سرلشگر علاءالدین ناظم، امیر بازنشسته و فرمانده اسبق رکن سوم ارتش در گفت‌وگویی اعلام کرد "در صورت ملاقات با امام خمینی تمام حقایق ارتش را در اختیار ایشان خواهم گذاشت."

از طرفی به دنبال اعلام احتمالی جهاد از طرف امام خمینی(ره)، عشایر بیرانوند خرم‌آباد آمادگی کامل خود را برای اجرای فرمان امام اعلام کرده و برای جهاد آماده شدند.

منبع:

*نجاتی، غلامرضا(۱۳۷۳): تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران از کودتا تا انقلاب، جلد دوم، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.

*روزنامه کیهان،۱۶ بهمن ۱۳۵۷.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha