• چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98111611412
  • خبرنگار : 50203

از نمره بی خبرها!

از نمره بی خبرها!

ایسنا/مرکزی از وقتی که از رفت و آمدهای پیاپی در راهروهای دانشگاه خسته شده و فهمیده پاسکاری‌اش از این اتاق به آن اتاق صرفا یک سریال تکراریست، دست به دامن فضای مجازی شده و روزی نیست که از اوضاع و احوالش و گاهی قدردانی از اساتید خستگی ناپذیرش(!) استوری نگذارد.

مدام سایت دانشگاه را چک می‌کند و از اینکه باید تا دقیقه ۹۰ منتظر آمدن نمراتش بماند و گاه کارش به وقت‌های اضافه بکشد چندان دل خوشی ندارد و بلاتکلیفی اعصابش را بهم ریخته.

زمان انتخاب واحد دانشگاه نزدیک است و هنوز هم که هنوز است بعد از گذشت چندین روز از امتحان، در مقابل عناوین درس‌هایش در ردیف نمرات نوشته شده "وارد نشده"!

این طور که پیداست باید قید پیگیری بعضی از درس‌ها و نمره‌هایشان را بزند و منتظر بماند تا شاید وقتی استاد به قول امروزی‌ها حسش را داشت نمرات را وارد سایت کند و بعد از آن احتمالا در زمان حذف و اضافه و شاید هم با تکرار همان رفت و آمدهای همیشگی در راهروی بخش آموزش دانشگاه بتواند واحدهای انتخاب نشده اش را اخذ کند.

به گزارش ایسنا، با اتمام امتحانات پایان ترم، دانشجویان دوباره باید منتظر تکرار همان تراژدی قدیمی باشند و روزها و بعضا ماه‌های زیادی را برای ثبت نمراتشان در سایت دانشگاه منتظر بمانند. استرسی که انگار تمام نشده دوباره شروع شده است و بعد از خلاص شدن دانشجوها از امتحانات و جزوه‌ گرفتن های همیشگی دوباره یقه آنها را سفت گرفته است.

معضلی که به نظر می‌آید به قانونی نانوشته بین اساتید تبدیل شده و زمینه ساز مشکلات زیادی مانند تردید در انتخاب واحد و اخذ دروس جدید، نبود مهلت کافی برای ثبت اعتراض در نمره، نامشخص بودن وضعیت دروس ترم گذشته و... برای دانشجویان شده است.

فقط ۱۰ روز!

اما نکته جالب توجه در این بحث "تعیین مهلت ۱۰ روزه برای اساتید به منظور اعلام نمرات و ثبت آنها در سایت" طبق تبصره یک ماده ۱۷ آئین نامه آموزشی دورهای کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است که متاسفانه بعضا این مهلت ۱۰ روزه به چند ۱۰ روز و گاهی به بلندای یک ترم کشیده می‌شود. البته این مهلت معین باید با در نظر گرفتن زمان ۷۲ ساعته برای ثبت درخواست تجدید نظر دانشجو پس از بررسی استاد لحاظ شود و پس از آن نمره قطعی توسط استاد در سایت ثبت شود. از این بگذریم که روند اعتراض به نمرات و فرایندهای تو در توی آن هم خود به داستانی بس قدیمی تبدیل شده و سر و صدای دانشجویان را در آورده است.

از این طرف امتحان می‌دیم، از اون طرف جوابش نمیاد!

این مسئله دیگر به قدری قدیمی و حوصله سربر شده که به سوژه‌ خنده برای دانشجویان تبدیل شده و بیشتر جنبه طنز به خود گرفته است. اگر سری به فضای مجازی و خصوصا به صفحات دانشجویی بزنید، حجم زیاد جملات انتقادی و بعضا خنده داری که پای استعدادهای طناز کم نظیر دانشجو را به این بحث باز کرده شما را شگفت زده می‌کند.

یکی انتظار برای ثبت نمرات را بدتر از منتظر ماندن برای رسیدن یار می‌داند و دیگری در گذشته نوشته است " شاید باروتون نشه ولی کار جمع آوری آوار پلاسکو با حجم ۲۰ هزار تن هم تمام شد ولی هنوز نمره‌های ما رو کامل داخل سایت نزدن

". دیگری هم معتقد است بعد از کار در معدن، وارد کردن نمره‌ها در سایت سخت ترین کار دنیا برای اساتید است؛ خلاصه به قول دانشجوها "دانشجو باید هی از طرفی امتحان بدهد و هی از طرف دیگری جوابش نیاید! "

یکی از دانشجویان رشته مهندسی یک دانشگاه دولتی استان مرکزی در این مورد به ایسنا می‌گوید: قبل از شروع هر ترم تقویم آموزشی روی سایت دانشگاه بارگذاری می‌شود، اما متاسفانه علیرغم اینکه برای اتمام امتحانات و شروع ترم جدید تاریخ معینی مشخص شده است، برخی اساتید هیچ توجهی به این موضوع ندارند و دانشجوی از نمره بی خبر باید بدون اطلاع از نمرات بعضی از دروس ترم گذشته برای ترم جدید انتخاب واحد کند.

وی می‌افزاید: این مشکل نه تنها دانشجو را برای اطلاع از پاس شدن یا افتادن درسش در وضعیت ابهام قرار داده است، بلکه باعث شده انتخاب واحد هم نیمه تمام باقی بماند و در آینده برای همین موضوع با مشکل مجدد روبرو شویم. واقعا این بی توجهی هم از سمت دانشگاه و هم از طرف اساتید برای دانشجویی که باید مدت ها منتظر آمدن نمراتش باشد قابل قبول نیست و دانشگاه حداقل باید با تذکراتی که به اساتید می‌داد از وقوع چنین مشکلی در طول ترم‌های متوالی جلوگیری می‌کرد.

انتخاب واحد بدون نمره خنده دار است!

یکی از دیگر از دانشجویان ترم پنج کارشناسی یکی از دانشگاه های دولتی استان مرکزی هم ضمن گلایه مندی از تاخیر در اعلام نمرات از سوی اساتید به ایسنا می گوید: وقتی دانشجو هیچ اطلاعی از نمره درس خود ندارد و حتی نمی‌داند که آن را پاس کرده است یا نه، چطور می‌تواند انتخاب واحد کند؟ این موضوع واقعا خنده دار است. نمره بعضی از درس‌ها حتی تا زمان شروع اتنخاب واحد همچنان بلاتکلیف است و تعدادی از اساتید هم آنقدر نمره را دقیقه نودی اعلام می‌کنند که با شروع انتخاب واحد دیگر زمانی برای اعتراض باقی نمی‌ماند. دانشگاه باید برای این موضوع فکری کند، چرا که این مسئله محدود به این ترم نیست و در ترم‌های گذشته هم شاهد چنین مشکلاتی بوده‌ایم.

دانشجوی دیگری وجود چنین مسئله ای را در دانشگاه محل تحصیلش کاملا عادی می داند و می گوید: "مگه انتخاب واحدی که از نمرات ترم قبلت اطلاع داشته باشی هم انتخاب واحد حساب می‌شه؟ این یه موضوع خیلی عادیه و ما هم بهش عادت کردیم."

جاده پر پیچ و خم این مسیر و گلایه مندی عده زیادی از دانشجویان مرا بر آن داشت تا نظر تعدادی از مسئولین دانشگاهی را هم در این خصوص جویا شوم.

با اساتید متخلف طبق قانون برخورد می‌شود

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با تاکید بر اینکه بر اساس تقویم امتحانات دانشگاه، برای هر امتحانی تاریخ معینی مشخص شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: بر اساس دستور مرکز دانشگاه‌های آزاد کشور، استاد هر درس موظف است ظرف مدت ۱۰ روز بعد از امتحان نمرات خود را کتبا به اداره آموزش دانشگاه اعلام کند. لیست تمام اساتید متخلف در این حوزه به روسای تمام دانشکده‌ها اعلام و با آنها بنابر قوانین برخورد می‌شود.

مظاهری افزود: این مدت ۱۰ روزه مشخص شده برای مقطع کارشناسی است و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این مهلت قانونی به ترتیب حداکثر ۱۴ و ۲۵ روز خواهد بود. این مشکل در ترم‌های گذشته به هیچ عنوان در دانشگاه وجود نداشته و تنها این ترم به علت برخی دلایل خاص این معضل به وجود آمده است که آن هم در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

کامبیز هدایتی مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اراک هم در این خصوص به ایسنا گفت: طبق بخشنامه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدت زمان معین برای اعلام نمرات هر درس از سوی استاد مربوطه ۱۰ روز بعد از امتحان است و استاد موظف است در این مدت نمره دانشجو را در سایت دانشگاه وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که استادی در این مدت نمره دانشجو را به اداره آموزش دانشگاه تحویل ندهد، اسم او به گروه مربوطه دانشگاه اعلام می‌شود و بخش آموزش نیز طی تماسی با استاد، خواهان ثبت سریع تر نمره در سایت می‌شود تا از این حیث دانشجویان با مشکلی مواجه نشوند. تقویم آموزشی دانشگاه به نحوی در نظر گرفته شده است که حداقل یک هفته بین پایان آخرین امتحان و شروع ترم جدید فاصل باشد که تقریبا همان 10 روزی که از سوی وزارت خانه به دانشگاه ابلاغ شده است در این مدت در نظر گرفته می شود.

اساتید متخلف انگشت شمارند

مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اراک با تاکید بر اینکه تعداد اساتیدی که نمرات خود را در مدت معین در سایت وارد نمی‌کنند بسیار محدود است، اظهار کرد: شاید در هر گروهی دو یا سه استاد وجود داشته باشند که در آن بازه زمانی نمراتشان را وارد نمی‌کنند و در صورتی که از این بابت برای دانشجو مشکلی ایجاد شود، دانشگاه آن را به صورت جداگانه بررسی می‌کند تا دانشجو در ادامه روند تحصیل خود با مشکلی مواجه نشود. در سالیان گذشته با تعدادی از اساتیدی که مکررا نمرات خود را خارج از زمین تعیین شده و گاهی یک ماه بعد از امتحان به اداره آموزش دانشگاه اعلام می‌کردند، قطع همکاری شده و دیگر از آنها برای ادامه همکاری در ترم های آینده دعوت نشده است.

هدایتی گفت: شورای آموزش دانشگاه گاهی برای یک درس خاص که معمولا دارای پروژه‌های عملی است، تصمیمات موردی را اتخاذ می‌کند اما در مجموع همان مهلت ده روز برای ثبت نمرات در مقطع کارشناسی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، اگرچه اظهارات دانشجویان و برخی از مسئولان دانشگاه در این زمینه در نوع خود جالب بود، اما خواندن گفته‌های یکی از اساتیدی که سالهاست در دانشگاه تدریس می‌کند هم می‌تواند به نحوی شنیدنی و قابل تأمل باشد.

مهلت ۱۰ روزه اصلا کافی نیست

عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک با تاکید بر اینکه مهلت ۱۰ روزه برای ثبت نمرات در سایت اصلا کافی نیست، تصریح کرد: این مدت برای رشته‌های فنی و مهندسی که غالب دروس آنها پروژه‌های عملی دارند، کم است. این ۱۰ روز شاید برای دروس رشته‌های علوم انسانی و سایر دروسی که با اقدامات عملی در طول ترم سر و کار ندارند، مناسب باشد.

محمد گهری افزود: واقعا اگر انتظار داریم پروژه‌های دانشجویی عملی شوند و بازدهی مطلوب داشته باشند، باید این زمان افزایش پیدا کند تا هم دانشجو و هم استاد فرصت کافی برای عملی کردن اقدامات خود داشته باشند. این مشکل صرفا مختص دانشجویان رشته کارشناسی نیست و در مقاطع تحصیلی بالاتر هم استاد و دانشجو را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته این امکان برای اساتید وجود داشت که نمره‌ای را به صورت ناتمام در سایت وارد کنند و در صورتی که پروژه عملی دانشجو به سرانجام می‌رسید آن نمره قطعی تلقی می‌شد. متاسفانه در حال حاضر این امکان در دانشگاه صنعتی اراک وجود ندارد و استاد و دانشجو مجبور هستند با فشار و کار مداوم در مدت معین پروژه خود را به اتمام برسانند. به اعتقاد من تعیین یک بازه زمانی ۲۰ روزه مناسب است و هم استاد و هم دانشجو می‌توانند با دقت و حوصله بیشتری به امورات خود بپردازند.

به گزارش ایسنا، آنطور که مشخص است اعلام دیرهنگام نمرات از سوی برخی از اساتید، دانشجویان را با معضلی جدی روبرو کرده و مشکلی نه چندان کوچک را به شمار دیگر مشکلات این قشر که هر کدام از آنها هم خود سر درازی دارند، اضافه کرده است. مطمئنا اهتمام ویژه دانشگاه نسبت به ثبت به موقع  نمرات دانشجویان و همچنین برخورد قاطعانه با اساتیدی که گاهی با این کم توجهی دانشجو را دچار مشکل جدی می‌کنند، می تواند در راستای رفع این معضل راهگشا باشد و احتمالا اندکی از دغدغه دانشجویی که باید در فضایی آرام و به دور از هرگونه مشغله فکری به تحصیل علم بپردازد، کم کند.

از طرفی اساتید نیز علیرغم همه درگیری‌ها و بعضا کمبود وقت باید نسبت به اعلام نمرات دانشجو توجه ویژه داشته باشند و از هرگونه تاخیر در ثبت نمرات که باعث به دردسر افتادن دانشجو می‌شود خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۶ ۱۰:۱۵

استادی که وقت ثبت نمره را ندارد یعنی بکارش علاقه ندارد. با این استاد دانشگاه باید خداحافظی کند .!!برای اعلام نمره ها دانشگاه باید زمان تعیین کند .حداکثر 5 روز . معلوم است که رئیس دانشگاه نیز حال بررسی ندارد . پس وای بر آموزش ما .!!! که عشق به درس را بین میبرد .

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۶ ۱۰:۵۷

از خبرنگاران و ویراستاران محترم ایسنا خواهشمندم فارسی را در حد توان پاس بدارند. در این متن پنج بار از واژه غلط گاها به جای واژه درست گاهی استفاده شده است. خواهشمندم اصلاح بفرمایید.

پاسخ سایت: از توصیه و توجه شما ممنون.