• جمعه / ۹ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98120906962

گزارش جدیدی در خصوص مورد مثبت کرونا در سیستان وبلوچستان وجود ندارد

گزارش جدیدی در خصوص مورد مثبت کرونا در سیستان وبلوچستان وجود ندارد

ایسنا/سیستان و بلوچستان گزارش جدیدی در خصوص مورد مثبت کرونا در استان وجود ندارد. همچنین حال عمومی هر ۲ بیمار کرونایی در ایرانشهر رضایت بخش گزارش شده است.

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در زاهدان و استان سیستان و بلوچستان اطلاعیه شماره ۲ را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: تا این لحظه بجز 2 مورد مثبت قبلی، گزارش جدیدی در خصوص مواد مثبت کرونا در استان وجود ندارد. همچنین بر اساس اطلاعات دریافتی از همکارانمان در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، حال عمومی هر ۲ بیمار رضایت بخش گزارش شده است. با وجود آنکه خدمات سرپائی به تمامی بیماران تنفسی و غیر تنفسی همانند گذشته در کلینیک های بیمارستانی و همچنین مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی دارای پزشک عمومی استمرار دارد، تعداد پنج کلینیک غربالگری بیماری های واگیر نیز جهت رفاه حال هم استانی های عزیز در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان راه اندازی شده است. این کلینیک ها در مرکز خدمات جامع سید الشهداء(ع) در زاهدان، مرکز شهید بهشتی در خاش، مرکز حضرت علی ابن ابی طالب(ع) در میرجاوه،مرکز شماره 3 شهری در سراوان و مرکز شهری-روستائی سوران راه اندازی شده و تا ساعت 24 هر روز خدمات لازم را به مراجعین و افراد مشکوک به بیماری های تنفسی ارائه می دهد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: همچنان مهمترین و تاثیرگذار ترین عامل برای قطع چرخه انتقال ویروس رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست توسط شهروندان، خودداری از حضور بی دلیل در اماکن شلوغ و پر ازدحام و کاهش مسافرت های غیر ضروری است. با توجه به مصوبات ستاد کشوری مبارزه با کرونا و با توجه به تائید موارد مثبت در استان، پیشنهاد مشخص دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اساس نظر متخصصان حوزه پزشکی و بهداشت، استمرار تعطیلی دانشگاه ها و توصیه جدّی به عدم برگزاری نماز های جمعه در استان می باشد. 

در این اطلاعیه آمده است: یکی از مسائلی که در چند روز اخیر به کرات به عنوان شکایت ها و درخواست های مردمی به این دانشگاه رسیده است، کمبود و یا فقدان برخی اقلام حفاظتی مانند ماسک و دستکش و اقلام ضدعفونی دست در داروخانه ها می باشد. در این خصوص به استحضار هموطنان می رساند کارخانجات تولید کننده این اقلام در داخل کشور تا پیش از این با ظرفیت مشخصی فعال بودند و میزان تامین و عرضه این اقلام در داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی نیز بر اساس نیاز روزمره استان صورت می گرفته است. به دنبال انتشار خبر همه گیری و افزایش ناگهانی تقاضای مردمی برای این اقلام، موجودی این مراکز نیز در زمانی کوتاه به اتمام رسید. در این شرایط برخی افراد سودجو با احتکار و یا افزایش چند برابری قیمت عرضه این اقلام از این شرایط سوء استفاده کرده اند. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن تقبیح این حرکت غیر اخلاقی و غیر حرفه ای، مجددا آمادگی خود برای همکاری کامل با نهادهای نظارتی و قضائی را اعلام نموده و در صورت اثبات تخلف هر یک از واحدهای عرضه کننده، برخورد جدّی و بدون اغماض با واحد و فرد متخلف صورت خواهد گرفت. در عین حال تاکید می شود که بر اساس آخرین نظر متخصصان امر و سازمان های علمی، استفاده از ماسک های تنفسی الزامات و شرایط خاصّ خود را داشته و مهمترین گروه هایی که استفاده از ماسک برای پیشگیری از عفونت با ویروس کووید 19 برای آنان توصیه شده است شامل ارائه دهندگان مستقیم خدمت به بیماران و مراقبین نزدیک آنان در منزل بوده و استفاده سایر افراد در محیط های اداری و اجتماعی کارکرد قابل اعتنائی در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس کوید 19 ندارد. همچنین ارزانترین، موثرترین و
 بی خطر ترین روش حذف عوامل بیماری زا از سطح دست ها نیز شستشو با آب و صابون می باشد و مواد ضد عفونی کننده صرفا به عنوان جایگزین و در جاهایی که دسترسی به آب و صابون وجود نداشته باشد توصیه شده است.  ضمن تاکید بر این واقعیت که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اقلام حفاظتی مورد نیاز را برای همکاران پزشک، پرستار، تکنسین اورژانس و علوم آزمایشگاهی به اندازه کافی فراهم کرده است؛ از هموطنان عزیز درخواست می کنیم تا زمان اشباع مجدد بازار از اقلام فوق، خویشتنداری کرده و به نظام سلامت در اولویت بندی و مدیریت مصرف این اقلام همکاری نمایند تا اقلام حفاظتی به کسانی که واقعا به این اقلام نیاز دارند برسد.   
    
در پایان ضمن دعوت مجدد از همه مردم جهت حفظ آرامش و عدم توجه به شایعاتی که به کراّت در فضای مجازی مطرح و بازنشر می شود به استحضار می رساند، ارائه مستمر اطلاعات اصیل، معتبر و علمی در مورد ویروس کرونا از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha